Chyba pri zadávaní platby v internet bankingu nie je nijako výnimočná. Ak sa niekto pomýli v čísle účtu, zvyčajne platba neprebehne, pretože čísla účtov musia spĺňať stavené parametre a je ťažké trafiť sa presne do správneho čísla účtu. No ak má niekto uložené firmy, ktorým pravidelne posiela peniaze, stačí jedno nesprávne kliknutie a peniaze môžu odísť na nesprávny účet. Rovnako jednoducho možno poslať aj nesprávnu sumu.

Ak je platba poslaná na účet v tej istej banke, z ktorej peniaze posielame, zvyčajne ich banka prevedie ihneď. No ak ich posielame do inej banky, je čas ešte prevod zastaviť. Nie všetky banky to umožňujú. A aj v tých, v ktorých to ide, sa musí klient často veľmi ponáhľať, aby stihol požiadať o zrušenie platby. Často má na to len zopár minút.

Zrušenie zadanej platby v niektorých bankách nie je možné

Niektoré banky pritom potvrdili, že akonáhle klient potvrdí platbu, už nemá šancu ju zastaviť. Ak banka odmietne takýto prevod stornovať, môže ju klient požiadať, aby mu platbu vrátila. S tým však musí súhlasiť aj prijímateľ platby. A banka si za to nechá zaplatiť. Preto je jednoduchšie a lacnejšie dohodnúť sa priamo s človekom či firmou, ktorej ste omylom peniaze poslali. V prípade, ak by príjemca s vrátením nesúhlasil, pravdepodobne vám nezostane nič iné, ako naňho podať trestné oznámenie za nedovolené obohatenie.

Skúsenosť s nesprávne zadanou platbou má aj Jozef Drahovský, ktorý omylom poslal peniaze inému dodávateľovi. „Všimol som si to ihneď po autorizovaní platby. Zavolal som do banky, lenže tá mi odmietla operáciu stornovať, pritom bol piatok a termín splatnosti bol v pondelok. Banka to zdôvodnila, že platba bola riadne autorizovaná a preto ju viac nezaujíma. Banka v pondelok operáciu vykonala,” napísal Drahovský vo facebookovej skupine Fórum Zlatá minca. Mal šťastie, keďže daná spoločnosť mu peniaze vrátila naspäť. Táto skúsenosť mu však stačila na to, aby z danej banky odišiel.

Čo môžete robiť, ak ste zle zadali platbu

Tatra banka

Prostredníctvom internet bankingu je možné stornovať iba platobné príkazy zadané s budúcou splatnosťou (napr. ak klient dnes zadá platobný príkaz, ale ako dátum splatnosti si vyberie zajtrajší deň, v takom prípade môže platobný príkaz prostredníctvom internet bankingu zrušiť dnes do konca dňa). Platobné príkazy realizované s aktuálnym dátumom splatnosti sú realizované bez zdržania, to znamená, že ich spracovanie prebieha okamžite po ich zadaní klientom.

VÚB banka

Klient môže štandardne zrušiť platbu pred dňom splatnosti. V deň splatnosti to môže urobiť len pred jej zaradením do spracovania v systémoch banky. To je rádovo niekoľko minút po jej prijatí v banke. Platbu zaradenú do spracovania (a ešte nezúčtovanú) a rovnako aj zúčtovanú platbu už nie je možné zrušiť. Klient zadáva odvolanie platby v elektronickom kanáli alebo cez pobočku. Poplatok za úspešné zrušenie platby pred jej zúčtovaním je päť eur, neúspešné odvolanie alebo zrušenie platby nie je spoplatnené.

UniCredit Bank

Ak klient autorizoval platbu a ihneď zistil pochybenie, môže sám zrušiť platbu bez poplatku. Má na to približne dve minúty. Ak klient autorizoval platbu a chybu zistil do doby odoslania platby do zúčtovacieho centra (približne do 16.30), banka môže platbu stornovať na základe žiadosti klienta. Poplatok za túto službu je 20 eur. V prípade, že platbu chce zrušiť aj po jej odoslaní do zúčtovania, s vrátením peňazí už musí súhlasiť aj príjemca, poplatok za túto službu je 20 eur.

ČSOB

Klient má možnosť stornovať platbu, pokiaľ ešte nebola spracovaná, a to bez poplatku. A to tak, že si v elektronickom bankovníctve klikne na zoznam čakajúcich platieb na spracovanie a vyberie si možnosť storno platby. Banka odporúča urobiť tak okamžite, keď klient zistí, že potrebuje platbu stornovať.

mBank

V prípade, ak klient zistí, že vykonal takúto platbu, môže platobný príkaz stornovať vo svojom internet bankingu aj v mobilnej aplikácii v sekcii „plánované operácie“ ešte predtým, ako túto platbu banka odošle do inej banky alebo štátu na účet prijímateľa. Každá banka odosiela medzibankové platby v inom čase. Ako mBank odosiela platby, si možno pozrieť na tejto stránke.

365.bank

Odvolať platbu je možné, avšak len vtedy, keď ju klient zadal so splatnosťou nasledujúci deň alebo neskôr. V tomto prípade totiž banka platbu nevykoná hneď, ale až v deň splatnosti. Klient má teda možnosť takúto platbu odvolať, a to najneskôr do konca dňa pred dňom jej splatnosti. 365.bank si za takýto úkon neúčtuje žiaden poplatok. Pokiaľ klient zadá platbu, ktorá v rovnaký deň odchádza z jeho účtu, nemôže ju už odvolať.

Fio banka

Ak ide o bankový prevod, existuje určitá šanca, že platbe pôjde ešte stornovať, aby neodišla. Je ale potrebné kontaktovať banku čo najrýchlejšie – ideálne napísať na Fio servis alebo zavolať do pobočky. Platby odchádzajú v určitých intervaloch, a tak sa nedá presne povedať, koľko času klient má. Poplatok za stornovanie platby je 2,50 eura, ak platba ešte nebola postúpená na ďalšie spracovanie (do NBS, ČNB, ECB alebo korešpondenčnej banke). Ak má klient zadanú platbu s budúcou splatnosťou a rozhodne sa ju už vopred odvolať, môže tak urobiť sám a je to zadarmo.

Poštová banka

Klient môže zrušiť platbu, ktorá ešte neodišla z jeho účtu, t.j. zadal ju so splatnosťou nasledujúceho alebo neskoršieho dňa. Banka po autorizácii klientom platbu hneď nevykoná a vykoná ju až v deň splatnosti. Klient má možnosť takúto platbu odvolať a to najneskôr do konca dňa pred dňom splatnosti platby. Poštová banka si za odvolanie takejto platby neúčtuje poplatok. Ak niekto zadá platbu s dnešnou splatnosťou, nemôže ju už odvolať.

Slovenská sporiteľňa

Štandardne platí, že klient môže odvolať platobný príkaz cez internetbanking najneskôr jeden deň pred splatnosťou platobného príkazu do 21:30 hod. Za odvolanie príkazu klient neplatí. Ak je platobný príkaz odpísaný z účtu, klient môže banku požiadať o sprostredkovanie vrátenia platby. Banka požiada príjemcu platby o sprostredkovanie jej vrátenia platby. Poplatok za službu je  desať eur + poplatok banky príjemcu.

Prima banka

V prípade, ak platba zrealizovaná cez internet banking ešte nebola spracovaná, môže ju klient prostredníctvom internet bankingu stornovať. Akonáhle je transakcia spracovaná a odoslaná, transakciu už nie je možné stornovať. Transakcia vykonávaná v rámci banky je spracovaná okamžite.