Až polovicu vianočných darčekov nakupujú ľudia online. V tomto roku to môže byť ešte viac, keďže obchody boli pred Vianocami pre epidémiu koronavírusu zatvorené.


Poisťovňa Uniqa každoročne eviduje medzi sviatkami zvýšený počet hlásených udalostí, ktoré sa týkajú falošných eshopov, ale aj neskorého doručenia či nedodania objednaného tovaru. Medzi najčastejšie poistné udalosti, ktoré klienti hlásia z poistenia kybernetických rizík počas vianočných sviatkov, patrí nedodanie tovaru do sľubovaného termínu či to, že tovar neprišiel vôbec alebo bol doručený iný tovar, ako si klient objednal.

„Minulý rok sme dokonca riešili kuriózny prípad, ktorý nám pred Vianocami nahlásil klient. Namiesto objednaného tovaru prišli v balíku erotické pomôcky a krabicu rozbalila klientova manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.

Ľudia, ktorí majú poistené aj kybernetické riziká, môžu poisťovňu požiadať o právnu pomoc v prípade, ak sa stanú obeťou podvodu, či ak tovar nedostanú alebo príde poškodený.

„Ak si kúpite niečo cez internet a eshop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ tvrdí Koch. To isté podľa neho platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.