Veľké zatváranie pobočiek. Vlani ich banky na Slovensku škrtli 66

Mnohí bankoví klienti to majú do najbližšej pobočky čoraz ďalej. Na Slovensku vlani ubudlo celkovo 66 bankových pobočiek. Na konci decembra tak banky prevádzkovali spolu 1 074 pobočiek. Menej ich bolo naposledy v roku 2003.

Naďalej má najviac pobočiek Slovenská sporiteľňa. Na konci decembra ich prevádzkovala 209. V porovnaní s koncom roku 2019 ich ubudlo 29. Je to najvyšší pokles zo všetkých bánk na Slovensku. V rokoch 2010 až 2013 pritom mala vyše 300 pobočiek. Od roku 2012, kedy mala 307 pobočiek, už svoju sieť stihla zúžiť o 101 klientskych pracovísk.

Druhý najvyšší počet pobočiek vlani škrtla UniCredit Bank. Za rok jej ubudlo 18 pracovísk. V súčasnosti ich tak má 39. UniCredit tak mala na konci roku 2020 o takmer tretinu menej pobočiek ako dvanásť mesiacov predtým.

Banka prenechala pobočky agentom

„Banka pracuje na programe postupnej digitalizácie servisného modelu. Zamerali sme sa na rozvoj digitálnych služieb, prepájanie predajných kanálov, automatizáciu a prechod na bezpapierové služby. Optimalizácia pobočkovej siete prebehla už v minulom roku a systém sme nastavili tak, aby sme zabezpečili udržateľný rozvoj retailového bankovníctva, naplnenie potrieb a požiadaviek klientov,“ vraví hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

UniCredit zároveň niektoré pobočky prenechala viazaným finančným agentom. Tí však ponúkajú len bezhotovostné služby. Kto potrebuje vybrať či vložiť peniaze, môže využiť bankomat s vkladovou funkciou. Tie banka začala koncom minulého roku vo veľkom inštalovať do svojich pobočiek. „Do konca marca bude mať nainštalovaných celkovo 57 vkladomatov,“ tvrdí Ďuďáková.

Dôvodom na znižovanie počtu pobočiek je vo väčšine bánk predovšetkým snaha znížiť náklady. Počet pobočiek vlani klesol všetkým väčším bankám okrem ČSOB a OTP. Tie by sa mali tento rok spojiť a následne je možné očakávať aj tu znižovanie počtu pobočiek, keďže viaceré sa nachádzajú neďaleko od seba.

Namiesto pobočky len bankomat

Aj keď viaceré banky z dlhodobého hľadiska plánovali zefektívniť svoju sieť, koronavírus ich plány urýchlil. Internet banking si vyskúšali aj ľudia, ktorí ho donedávna odmietali a radšej chodili všetko osobne vybavovať do banky. Tie sa už roky snažia klientov motivovať poplatkami k tomu, aby tak nerobili. Pravidelne zdražujú také operácie v pobočkách, ktoré možno využiť cez internet či bankomat bezplatne. Mnohých ľudí však k využívaniu digitálnych nástrojov presvedčila až pandémia.

Ak banka zruší pobočku, zvyčajne na pôvodnom mieste ponechá bankomat. Vďaka tomu môžu klienti naďalej vyberať peniaze za rovnakých podmienok ako predtým. Navyše čoraz častejšie nahrádzajú klasické bankomaty novými, ktoré umožňujú peniaze aj vyberať.

Pre finančný dom predstavuje každá pobočka náklad. A ak nedokáže na seba zarobiť v podobe predaja produktov, je jej existencia ohrozená. Banky sa aj preto snažia znižovať náklady na prevádzku pobočiek tým, že ich čoraz častejšie menia na bezhotovostné. Jednak ušetria na spracúvaní a strážení hotovosti a zároveň sa pracovníci môžu venovať poradenstvu pri zložitejších produktoch, ako sú investície či úvery.

Foto:

  • Prvá bezhotovostná pobočka Slovenskej sporiteľne: Slovenská sporiteľňa

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Staňte sa našim fanúšikom, aby Vám nič neuniklo

Každý deň prinášame správy zo sveta peňazí. Ak sa stanete našim fanúšikom na Facebooku, nič dôležité Vám už neunikne.


This will close in 15 seconds