Aj keď značka Swiss Life Select je na Slovensku nová, spoločnosť patrí k najväčším a najdlhšie pôsobiacim samostatným finančným agentom na trhu. Bývalé Fincentrum svoj názov zmenilo v septembri minulého roku potom, ako ho kúpila švajčiarska spoločnosť Swiss Life.

Pre Fincentrum môže byť rebranding správny krok. Aj keď firma pod pôvodným menom pôsobila na Slovensku od roku 2007, spoločností, ktorých názov začínal písmenami „fin“, odvtedy pribudlo. Nové meno tak môže znamenať lepšiu rozpoznateľnosť značky.

Aj keď sa počas minulého roku firme podarilo navýšiť tržby ako aj čistý zisk, spoločnosť stále zaostáva za výnosmi, ktoré dosahovala predtým, ako ju opustilo viacero finančných agentov. V roku 2016 z Fincentra odišiel vtedajší generálny riaditeľ Milan Repka spolu s územným riaditeľom Radom Červencom. Tí dnes stoja na čele spoločnosti Brokeria.

Prepad po odchode ľudí

Vtedajší majiteľ Fincentra Petr Stuchlík v rozhovore pre Trend povedal, že celkovo odišlo asi 220 ľudí. Ľudia, ktorí odišli, mali predstavovať približne 15 percent produkcie. P. Stuchlík vtedy očakával, že firma napriek odchodu porastie, tento odchod im mal zobrať len pár percent z rastu.

V skutočnosti však tržby z predaja služieb ako aj čistý zisk firmy klesol. V roku 2016, keď sa na obchodnom výsledku sčasti prejavili odchody agentov, bol medziročný pokles tržieb z predaja služieb na úrovni 1,5 percenta. V roku 2017 tržby klesli v porovnaní s rokom 2015 o 19,3 percenta a v roku 2016 boli nižšie až o 27,1 percenta. Tržby z predaja služieb začali znovu rásť až v roku 2019 a rast pokračoval aj vlani.

Minulý rok tržby z predaja služieb spoločnosti Swiss Life Select Slovensko dosiahli 16,54 milióna eur. Je to o 3,9 percenta viac ako v roku 2019. Za rokom 2015 však firma stále zaostáva o 9,2 percenta.

Čistý zisk spoločnosti vlani dosiahol 1,31 milióna eur. Je to o 1,1 percenta viac ako v roku 2019. Oproti roku 2015, kedy bol zisk firmy historicky najvyšší, bol vlani výsledok spoločnosti o 38,3 percenta nižší.

Vlani mal Swiss Life priemerne 35 zamestnancov. Keďže celkové náklady na mzdy dosiahli 993-tisíc eur, po prepočítaní na 12 mesiacov tu vychádza priemerná mesačná mzda 2 365 eur.

Swiss Life vyplatil na províziách vyše 11 miliónov eur

Na konci minulého roku mala spoločnosť vytvorenú rezervu vo výške 1,78 milióna eur na prípadné storná zmlúv. Ak totiž klient zruší v stanovenom času zmluvu, firma musí danej finančnej inštitúcii vrátiť províziu, ktorú zinkasovala.

Najväčším nákladom spoločnosti Swiss Life boli podobne ako v iných sprostredkovateľských firmám vyplatené provízie. Firma na nich sprostredkovateľom vlani vyplatila 11,87 milióna eur. Je to mierne viac ako v roku 2019, kedy na províziách zaplatila 11,22 milióna.

Pravdepodobne pre pandémiu výrazne klesli náklady spoločnosti na školiteľov, školenia a konferencie. Kým v roku 2019 boli na úrovni 421-tisíc eur, vlani dosiahli len 259-tisíc. Významne klesli aj reprezentačné náklady. Zo 180-tisíc v roku 2019 padli až na 29-tisíc eur.

Na inzerciu a reklamu Swiss Life vlani napriek rebrandingu vynaložil len o necelých 4-tisíc eur viac ako rok predtým. Celkovo išlo o sumu 113-tisíc eur.

Firme vzrástli náklady na IT. Medziročne sa zvýšili zo 189-tisíc eur na 258-tisíc. Naopak náklady na nábor nových sprostredkovateľov klesli z 27-tisíc eur na 3-tisíc.

Podľa údajov Národnej banky Slovenska má v súčasnosti Swiss Life Select Slovensko 611 podriadených finančných agentov. Z nich má 144 licenciu pre všetkých šesť sektorov, v ktorých možno poskytovať finančné sprostredkovanie. Najviac agentov má licenciu pre sektor poskytovania úverov. V porovnaní s novembrom minulého roku, keď Finsider začal sledovať údaje o počtoch agentov, si Swiss Life polepšil o 27 sprostredkovateľov.