Veľké svetové spoločnosti hlásia pravidelne raz za kvartál svoje hospodárske výsledky a investorov už tradične najviac zaujímajú výsledky veľkých technologických spoločností. Inak tomu nebolo ani tentokrát, preto sa pozrieme na to, aké čísla priniesol Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon a Meta.

Apple

Na výsledky Applu investori čakali snáď najviac spomedzi všetkých firiem. Posledné mesiace totiž zo sveta prichádzali informácie o výraznom útlme v oblasti predajov smartfónov či počítačov. Apple ale dané informácie potvrdil iba čiastočne. Predaje smartfónov iPhone síce medziročne mierne klesli, avšak nešlo o žiadnu katastrofu. Predaje počítačov Mac klesli tiež, avšak menej, ako sa očakávalo. Applu však veľmi výrazne pomohol rast o 8 % v oblasti služieb – AppStore, Apple Music, Cloud a podobne. Tento segment dosahuje totiž v porovnaní s predajom fyzických produktov takmer dvojnásobné marže, takže po zarátaní tohto segmentu boli celkové tržby firmy medziročne len o 1,4 % nižšie.

Apple v rámci výsledkov priniesol aj niekoľko veľmi pozitívnych informácií. Firma má totiž už viac ako miliardu používateľov, ktorí si platia nejakú zo služieb a celkovo má v obehu viac ako 2 miliardy aktívnych zariadení, čo zväčšuje silu ekosystému. Spoločnosti sa pekne darí napríklad v Číne či Indii a mnoho používateľov, ktorí si minulý kvartál kúpili Mac či Apple Watch, si takéto zariadenie kúpilo prvýkrát. Výsledky firmy teda neboli ideálne, ale neboli ani vyslovene zlé. Dôležitý bude aktuálny kvartál. Applu totiž už 3 kvartály po sebe klesajú tržby a ak by tento trend pokračoval, išlo by o najdlhší pokles tržieb za približne 2 dekády. Akcie reagovali na výsledky poklesom asi o 2 %.

Microsoft

Druhou najväčšou spoločnosťou je Microsoft. Ten má za sebou veľmi dobrú prvú polovicu roka, v ktorej zaútočil na Google, ktorému chce prebrať časť podielu na trhu s vyhľadávaním a reklamou. Microsoft svoje podnikanie delí do troch hlavných segmentov. Prvým a zároveň najväčším z nich je cloud. Ten posledné roky ťahal rast firmy, avšak súčasná horšia ekonomická situácia núti firmy začať šetriť, čo sa prejavuje aj na znižovaní výdavkov na cloud. Tempo rastu teda spomaľuje. Druhým segmentom je segment kancelárskych nástrojov a produktivity. Sem radíme napríklad predplatné kancelárskych balíčkov, v rámci ktorých je Word, Excel či PowerPoint. Tu boli výsledky dobré a nepriniesli žiadne veľké prekvapenie. Posledným segmentom sú licencie na operačný systém Windows a veci okolo hrania. Dlhodobejšie ide o najproblémovejšiu časť podnikania Microsoftu, čo firma potvrdila aj teraz. Problémy spôsobujú hlavne slabé predaje počítačov vo svete, čo pre Microsoft predstavuje menej predaných licencií na Windows. Akcie reagovali na výsledky poklesom asi o 4 %.

Alphabet

Materská spoločnosť Googlu sa dostala pod tlak práve kvôli Microsoftu a vo svete sa začalo riešiť, či je monopol spoločnosti v oblasti prehliadačov a vyhľadávania naozaj neohrozený. Firme nepomáhal ani spomaľujúci reklamný trh, ktorý dostal akcie firmy minulý rok pod tlak. Posledné výsledky však ukázali pozitívny trend, tržby z reklamy rástli, lepšie výsledky dosiahla aj platforma YouTube, ktorá tiež pod firmu spadá. Google je tiež spolu s Amazonom a Microsoftom jedným z troch veľkých cloudových hráčov, aj keď zatiaľ najmenším. V tejto oblasti tržby rástli firme o takmer 30 % a už druhý kvartál po sebe sa dostal do zisku. Do budúcna pôjde pre firmu o segment, ktorý môže navýšiť zisky o miliardy USD ročne.

Amazon

Amazon väčšina z nás pozná ako spoločnosť, ktorá prostredníctvom online platformy predáva rozličný tovar. Tento segment firmy však medziročne rástol iba o 4 %, keďže spotrebitelia sú v dnešnej situácii opatrní a nemíňajú peniaze na veci, ktoré nevyhnutne nepotrebujú. Amazon je ale súčasne aj najväčším svetovým poskytovateľom cloudových riešení, ktoré poskytuje pod značkou AWS. Ako sme si spomínali vyššie, na tomto trhu nastáva útlm, čo potvrdil aj Amazon. Veľmi pekne však firme rástol segment reklamy pri vyhľadávaní produktov a aj segment predplatného, v rámci ktorého poskytuje aj svoju službu Prime. Všetky dôležité segmenty teda rástli dvojciferne, čo trh ocenil a akcie rástli asi o 9 %.

Meta

Najmenšou firmou z hľadiska trhovej kapitalizácie je Meta. Tá má za sebou veľmi ťažké kvartály, kedy doplácala na útlm v reklame, na vysoké investície do oblasti virtuálnej reality a aj na zmeny, ktoré v rámci svojho operačného systému urobil Apple a ktorý komplikoval Mete zber dát o svojich používateľoch. Firma ale začala podnikať kroky na znižovanie nákladov a reklamný trh sa začal vracať do normálu. To Mete pomohlo dosiahnuť veľmi dobré výsledky. Firma prekonala očakávania v oblasti ziskov, tržieb a aj používateľov platforiem Facebook, Instagram, Messenger a WhatsApp. Po dlhšej dobe rástli tržby Mete dvojciferne a takýto rast by si firma mala udržať aj v priebehu aktuálneho kvartálu. Akcie po zverejnení výsledkov rástli o 7 %.

Tomáš Vranka, analytik XTB