Tiktok je platforma sociálnych médií patriaca pod spoločnosť ByteDance, ktorá sa so svojím revolučným formátom dokázala vypracovať na konkurenta sociálnych sietí, akými sú Meta s Facebookom a Instagramom. Tento rok zaznamená približne 11,6% nárast počtu užívateľov, čo je dvojnásobok v porovnaní so Snapchatom alebo Instagramom. Formát krátkych videí, ktoré je možné scrollovať, prebrali Youtube pod svojimi Shorts a Instagram pod názvom Reels. Pre používateľov je pozeranie týchto krátkych videí návykové a dokážu stráviť Tiktokom niekoľko hodín denne. V súčasnosti vo vzduchu visí otázka, kto preberie tohto giganta na poli sociálnych médií. A ešte jedna otázka, bol Tiktok revolučný so svojím formátom krátkych videí?

Niekedy stačí prevziať zaujímavú ideu a úspech príde sám

Spoločnosť videla potenciál v krátkych videách, ktoré zažili boom na vtedajšej platforme Vine, ktorá bola spustená v roku 2012. Bolo pre ňu špecifické časové obmedzenie videí len na šesť sekúnd, čo pre tvorcov obsahu znamenalo výzvu a z platformy urobilo obľúbené miesto používateľov po celom svete. Zanikla v roku 2017 kvôli tvrdej konkurencii zo strany Instagramu a Snapchatu, ktorí prilákali veľkú časť základne fanúšikov. Okrem toho čelili problémom s monetizáciou platformy, neregulovaným obsahom a zmenou vedenia, keďže Vine prebral Twitter.

Platforma Tiktok bola na globálnej úrovni spustená v septembri 2017 spoločnosťou ByteDance, ktorá predtým získala populárnu Musical.ly zameriavajúcu sa na lip-sync videá a využila jej základňu na svižnejší štart Tiktoku. Ku globálnemu úspechu prispela aj podobná aplikácia Douyin, ktorá pôsobí na čínskom trhu a už na začiatku sa stala senzáciou. Tiktok sa za necelý rok po spustení stal najsťahovanejšou aplikáciou na svete. Spomedzi ostatných platforiem vyniká najmä špičkovým algoritmom, ktorý si dokáže zapamätať obsah obľúbený individuálnymi používateľmi a na základe toho predhadzovať témy, ktoré sa im budú s najvyššou pravdepodobnosťou páčiť. Okrem toho púta používateľov trendami či virálnymi výzvami a slúži ako marketingový nástroj pre hudobníkov a influencerov.

Na adresu Tiktoku existuje veľa rôznych názorov, jedna strana tvrdí, že má na spoločnosť pozitívny vplyv, pretože dokáže zvyšovať povedomie o sociálnych otázkach a podporuje charitatívne ciele, pričom dáva priestor tvorcom kreatívneho obsahu. Na druhej strane sa stretáva s kritikou kvôli ochrane osobných údajov. V tomto ohľade sa najviac ozýva USA.

Tiktok reálne môže čeliť v USA zákazu činnosti

Budúcnosťou Tiktoku zatriasli obvinenia zo strany americkej vlády, podľa ktorej platforma zbiera osobné údaje viac ako 150 miliónov amerických používateľov bez ich vedomia a ohrozuje tým národnú bezpečnosť. Voči spoločnosti ByteDance sa v posledných mesiacoch viedli súdne spory a na scénu vniesli zákon o obmedzení platformy, ktorý podporil Biely dom a ďalších 26 štátov. Predchádzajúce pokusy bývalého prezidenta Trumpa do platnosti nevstúpili. Oficiálne sa ako prvý štát zakazujúcim činnosť platformy Tiktok na svojom území stala Montana, keď jej guvernér Greg Gianfante podpísal zákon, ktorý bude zrejme čeliť právnym námietkam. ByteDance nesúhlasí a odvoláva sa na slobodu občanov vyplývajúcu z ústavy. Rovnako ho kritizuje Americká únia občianskych slobôd (ACLU) a považuje ho za protiústavný. K obavám z bezpečnosti sa pridali krajiny ako Austrália, Nový Zéland, Kanada a tiež Európska únia, ktorá zakázala používanie Titkoku na služobných telefónoch z obáv o ohrozenie zo strany čínskej vlády.

Proti tejto údajnej hrozbe zhromažďovania údajov amerických občanov pomocou aplikácie z čínskej strany by mal pomôcť Project Texas, ktorého cieľom je ukladať dáta používateľov z USA na serveroch prevádzkovaných spoločnosťou Oracle.

A čo na to tvorcovia obsahu?

Tvorcom sa pod krídlami spoločnosti ByteDance darí, no existujú aj atraktívnejšie platformy. Reels, Shorts a služba Pulse od Tiktoku zabezpečili tvorcom obsahu v roku 2022 zisky vo výške 100 miliárd USD. O generovanie obsahu sa v poslednej dobe stará aj umelá inteligencia na čele s ChatGPT a DALL-E či streamovacia služba Twitch. Všetci tvorcovia sú od sociálnych platforiem závislí, preto by ich obmedzovanie mohlo výrazne ovplyvniť ich príjmy. Na Web2, na ktorom fungujú Amazon, Google a Facebook, si platformy ako sprostredkovatelia berú značné podiely z príjmov tvorcov. K výraznejšej decetralizácii by mohla prispieť technológia Web 3 alebo NFT, ktoré by pomohla tvorcom získať plnú kontrolu nad svojím obsahom a vytvárať priame vzťahy s fanúšikmi. Na Web3 sa považujú údaje za osobné vlastníctvo a je možné ich sledovať.

Kto môže viac stratiť: TikTok alebo my?

V súčasnej dobe masívneho využívania umelej inteligencie bude ohrozená bezpečnosť všetkých používateľov podobných platforiem. Vlády by ju mali priorizovať, aby sa vyhlo vytváraniu hoaxov a narúšaniu zabezpečenia pred škodlivými vplyvmi. Konkurenčné spoločnosti už teraz integrovali niektoré prvky z Tiktoku na svoje platformy, úplné nahradenie Tiktoku je momentálne otázne, keďže má veľkú používateľskú základňu. Snahy zabrániť jeho pôsobeniu v Spojených štátoch preň predstavuje ťažkú prekážku a bude s americkou vládou naďalej bojovať o všetkých 150 miliónov používateľov. Akcie Tiktoku sa nedajú verejne obchodovať, keďže aplikácia je v súkromnom vlastníctve ByteDance, je však možné investovať do nej nepriamo, cez investičnú spoločnosť KKR alebo SoftBank, ktoré majú v ByteDance akciový podiel.

Komentár analytika spoločnosti InvestaGO Matúša Mahúta