Keď Tesla v polovici januára znížila ceny svojich áut o 20 %, vyzeralo to ako šialenstvo, pretože výrobca elektromobilov operuje s 25 % hrubou maržou. „Vyzeralo to tak, že dôvodom sú vyššie zásoby v 4. štvrťroku v dôsledku nižšieho dopytu kvôli vyšším cenám elektriny na mnohých kľúčových trhoch. No ukázalo sa, že skutočnou príčinou bola vysoko riskantná stávka Elona Muska a jeho manažérskeho tímu na pokles cien lítia,“ hovorí akciový stratég Saxo Bank Peter Garnry. Približne v polovici novembra 2022 cena 99,5 % uhličitanu lítneho z Číny vyvrcholila na 598 000 CNY za tonu. V čase rozhodnutia Tesly boli ceny uhličitanu lítneho nižšie oproti minulo novembrovému maximu o 20 % a odvtedy už celkový pokles dosiahol 34 %, čo pre firmu kompenzuje stratu marže. Stávka Tesly sa zatiaľ vypláca, ale riziká pre jej ziskovosť zostávajú vysoké.

Jedným z dôvodov, prečo ceny uhličitanu lítneho klesajú je, že na trhu sa zvyšuje ponuka. CATL, najväčší čínsky výrobcu batérií sa tiež rozhodol znížiť ceny, čím síce znižuje maržu vo svojej ťažobnej divízii, ale znižuje ceny svojich batérií a paliva.

Elon Musk už koncom minulého roka opakovane vyjadril svoju frustráciu z cien uhličitanu lítneho a z vysokých marží, ktoré rafinérie lítia dosahujú. Zároveň vyzval podnikateľov, aby vstúpili do tohto odvetvia.

Riskantná stávka Tesly na lacnejšie lítium sa zatiaľ vypláca
Vývoj cien lítia |  Zdroj: Saxo Bank

Peter Garnry, akciový stratég Saxo Bank