Napriek tomu, že ešte nemáme finálne údaje o dodávkach elektromobilov od VW a BMW za 4. štvrťrok, môžeme s istotou povedať, že prechod na elektromobilitu rastie závratným tempom. „Očakávame, že rast bude pokračovať a údaje za prvý štvrťrok tohto roka nám ukážu, že dodávky batériových elektromobilov (BEV) sa za tri roky zvýšili desaťnásobne,“ odhaduje akciový stratég Saxo Bank Peter Garnry. Jeho očakávania potvrdzujú aj slová nového generálneho riaditeľa Toyoty, ktorý nedávno priznal, že Toyota urobila chybu pri hybridoch a prejde na  technológiu BEV, aby dobehla Teslu. To podľa odborníka Saxo Bank v najbližších rokoch masívne zrýchli výrobu v celom odvetví a prinesie výrazné zmeny v našej spoločnosti. Dodáva, že do roku 2050 by mohol dopyt po rope pochádzajúci z cestnej dopravy klesnúť o viac ako 20 miliónov barelov denne. Pre porovnanie po dosiahnutí uhlíkovej neutrality to bude o 45 miliónom barelov denne. „Napriek tomu pravdepodobne zostanú ceny ropy vysoké, keďže ropné a plynárenské spoločnosti prispôsobia kapitálové výdavky tak, aby odrážali rýchlo klesajúci dopyt po rope,“ očakáva P. Garnry.

Podľa neho elektromobily nakoniec povedú aj k stabilnejším elektrickým sieťam prostredníctvom V2G (vybíjanie z vozidla do siete), čo sa stane realitou najskôr v Európe, pretože kontinent má najrozvinutejšiu elektrickú sieť na svete. „Masívny rast výroby elektriny potenciálne povedie k druhej renesancii elektriny, pričom prvá fáza rastu bola už pred 100 rokmi. To by znamenalo pozitívnu perspektívu pre elektrárenské spoločnosti, ktoré by mohli prejsť od nudného stabilného rastu k vysokému rastu,“ dodáva stratég Saxo Bank Peter Garnry. Prechod na elektromobilitu však výrazne zvýši aj potrebu investícií, a teda zvýši dopyt po kapitáli, ktorý podporí výhľad štrukturálnej inflácie. Na druhej strane zníži úrovne smogu vo veľkých mestách, čo môže viesť k vytvoreniu novej biodiverzity.

Peter Garnry akciový stratég Saxo Bank