Pred posledným novembrovým víkendom prebehne nákupný sviatok. Ide o takzvaný Black Friday, čiže čierny piatok. Keďže ide o tradíciu, ktorá pochádza zo Spojených štátov amerických (USA), je vždy prvý piatok po Dni vďakyvzdania. Spravidla je to štvrtý piatok v mesiaci november. Tento rok tak bude 25. novembra 2022.


Black Friday je považovaný za deň zliav a výhodných nákupov v obchodoch. Považuje s tiež za začiatok vianočných nákupov. V praxi sa ale stáva, že predajcovia tovar v skutočnosti neponúkajú výrazne lacnejšie, len bol pred zľavou účelovo drahší. Prípadne sa zľavy týkajú len vybraného tovaru alebo ho lacnejšie získajú len zákazníci s členskou kartou.

V zásade tiež platí, že čierny piatok, teda nákup výrazne zlacneného tovaru, netrvá len jeden deň. Obchodníci toto označenie používajú pri zlacnenom tovare celý víkend alebo aj celý nasledujúci týždeň. Black Firday tiež niekedy predajne odštartujú aj skôr a zľavy ponúkajú dlhší čas. Kritici takzvaného čierneho piatku však pripomínajú, že viac ako výrazné zľavy ide o marketing.

Kedy je Black Friday 2022 (ne)výhodný


Začiatok „nákupnej horúčky“ vlani pripomínalo aj ministerstvo hospodárstva. Podľa rezortu by mali byť zákazníci opatrní, pokiaľ ide o zľavy ponúkané počas Black Friday alebo počas krátko po ňom nasledujúceho Cyber Monday. Niektoré ponuky sa môžu zdať výhodné, no v skutočnosti nie sú.

Mnoho obchodov sa pri zľavách, ktoré ponúkajú, odvoláva na odporúčanú maloobchodnú cenu. Tá je však pred čiernym piatkom často vyššia ako trhová cena. Reklamné sľuby preto zámerne zavádzajú spotrebiteľov. Ľudia by tam mali byť skôr trpezliví a nakupovať radšej až po Vianociach.

Black Friday
Kedy je Black Friday 2022/ilustračný obrázok. (zdroj: Freepik)

Vlani sa tiež mnohé obchody v Európe a vo svete rozhodli pre takzvaný Green Friday (zelený piatok), čo je ekologickejšia alternatíva nakupovania. Spoločnosti venovali časť svojich ziskov na environmentálne projekty alebo kompenzovali spôsobené uhlíkové emisie.

Takzvaný Buy Nothing Day (deň bez nákupov) má za cieľ spochybniť existujúce nákupné návyky a povzbudiť ľudí, aby znížili svoju spotrebu. Ďalej Buyback Friday (piatok spätného odkúpenia) a Green Sunday (zelená nedeľa) sa zase zameriavajú na predaj použitého tovaru.

Ako nakupovať s rozumom

  • Ľudia by si mali vytvoriť nákupný zoznam, ktorý bude obsahovať len veci, ktoré skutočne potrebujú. Vyhnú sa tak vracaniu zbytočne objednaného tovaru.
  • Treba sa orientovať veľkostnými tabuľkami a hľadať recenzie od iných zákazníkov, aby sa ľudia vyhli zbytočnému vracaniu tovaru kvôli zle objednanej veľkosti.
  • Mnoho internetových obchodov ponúka funkciu sledovania vývoja cien tovaru, o ktorý ajú ľudia záujem. Týmto spôsobom môžu v daný moment nakúpiť lacnejšie.
  • Ponúkaná cena nie vždy predstavuje naozaj tú najlepšiu zľavu. Spotrebitelia by mali porovnávať navzájom ceny produktov v kamenných a internetových obchodoch.
  • Možnosťou je aj prihlásenie na odber noviniek. Týmto spôsobom bude spotrebiteľ informovaní o špeciálnych ponukách po celý rok.
  • Niektoré internetové obchody ponúkajú balenie výrobkov šetrné k životnému prostrediu. Doručenie na odberné miesto je udržateľnejšie ako doručenie až k dverám.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: