Akcie online obchodov sa prepadajú. V tomto roku stratili medziročne už 52 percent. V minulom roku prepad dosiahol 66 percent. Podľa akciového stratéga Saxo Bank Petra Garnryho tak prakticky prišli o takmer celý zisk z prvej fázy pandémie a tým aj o svoje zdanlivé víťazstvo.


„Pri pohľade späť to vyzerá, že elektronický obchod bol v bubline poháňanej masívnym presunom výdavkov od služieb k tovarom počas pandémie. Úrokové sadzby zároveň klesli na rekordné minimá, čo zvýšilo ocenenie akcií do astronomických výšok,“ vraví P. Garnry.

O tom, že v súčasnosti eshopy majú problém, svedčí aj prognóza spoločnosti Asos. Tento gigant v oblasti módy znížil predpoveď príjmov i zisku na ďalší rok. Je to spôsobené vyšším počtom vrátených objednávok a veľkým tlakom na náklady v rámci logistiky a dodávateľských reťazcov. Kým pôvodne firma plánovala dosiahnuť zisk 100 až 130 miliónov libier, podľa najnovších odhadov to v skutočnosti bude o 20 až 60 miliónov menej. V prípade, že svetová ekonomika skĺzne do recesie, podľa P. Garnryho môže byť výsledok ešte horší.

Hoci bol elektronický obchod pôvodne považovaný za víťaza pandémie, následne sa začali prudko zvyšovať náklady na logistiku, čo začalo požierať zisky firiem online obchodu. „Ďalšou ranou pre odvetvie je kríza životných nákladov spôsobená enormnou infláciou poháňanou cenami energií a potravín, ktorá znižuje dopyt,“ tvrdí odborník Saxo Bank.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: