V poslednej dobe sa stal čínsky trh synonymom úrodnej pôdy pre mnohé investície. Medzi nimi vynikajú najmä tie, ktoré sa zameriavajú na spoločnosti s elektrickými vozidlami. Čína po uvoľnení protipandemických opatrení zažila výrazný príliv nových investičných príležitostí, plánuje daňové úľavy a čínske spoločnosti zvažujú využiť súčasný trend k tomu, aby expandovali na ďalší kontinent. Je ním Európa, ktorá sa nechala inšpirovať a taktiež ponúka pre spoločnosti čo najvýhodnejšie prostredie. Automobilový elektrický priemysel by sa mohol v tridsiatich rokoch tohto storočia na starom kontinente dočkať svojej revolúcie.
Francúzsko láka baterkárne v snahe zbaviť sa uhoľnej ekonomiky
Francúzsky prezident Emmanuel Macron sa počas júla minulého roka stal svedkom predstavenia pevnolátkových batérií novej generácie pre elektromobily od spoločnosti ProLogium. Prezidenta najviac ohromila životnosť tejto technológie, spoločnosti vyjadril podporu a zaviazal sa pripraviť pre ňu čo najjednoduchší príchod do svojej krajiny. O desať mesiacov neskôr bol Dunkerque na severe Francúzska vybraný ako miesto pre gigafabriku na výrobu batérií od spoločnosti ProLogium. Táto expanzia je súčasťou plánu premeniť uhoľne zameraný Dunkerque na centrum priemyslu batérií pre elektrické vozidlá. Francúzsko chce pritiahnutím viacerých výrobcov batérií vrátane čínskej spoločnosti Envision AESC, miestneho startupu Verkor a združenia ACC, ktoré tvoria spoločnosti Mercedes a Stellantis, vytvoriť pracovné miesta a postaviť Francúzsko do pozície lídra v oblasti energetickej transformácie Európy.
Francúzska vláda zabezpečila pre nové spoločnosti priaznivé podmienky v podobe štedrých dotácii, uvoľnených pravidiel zo strany EÚ a pomoc v rámci projektov zameraných na zelenú energiu, ale aj zníženie daní z výroby a príjmov právnických osôb. Francúzsko si chce udržať konkurencieschopnosť v rámci ekologických vozidiel a získať kontrolu nad dodávateľskými reťazcami. Zároveň chce ostať atraktívne kvôli americkému zákonu o znižovaní inflácie, ktoré by mu mohli zobrať potenciálnych investorov. Podobné kroky v prilákaní nových výrobcov elektro batérií robí aj Nemecko, ktorému sa v porovnaní s Francúzskom darí ešte o čosi viac.
Európa s top podmienkami pre čínskych výrobcov batérií
Európa prijíma nové ponuky na výstavbu závodov a zároveň k sebe láka investorov pre to, aby uľahčili komplikovanosť dodávateľských reťazcov z Číny. V rámci Európy sú naplánované závody zamerané na výrobu v sektore elektrického pohon, napríklad pobočka čínskej spoločnosti Envision v britskom Sunderlande, ktorá by mala začať prevádzku v roku 2025 s výrobnou kapacitou 12 gigawatthodín. Ďalší závod táto spoločnosť plánuje vo francúzskom Douai s investíciou viac ako 2 miliárd EUR do gigafactory s názvom Renault ElectriCity a taktiež v Portugalsku, neďaleko mesta Navalmoral de la Mata. Spoločnosť CATL má svoju pobočku otvoriť neďaleko nemeckého Erfurtu s kapacitou od 8 do 14 gigawatthodín a ďalšiu v maďarskom Debrecíne s investíciou na hranici 7,3 miliardy EUR. Do priemyselného portfólia Debrecínu pribudne aj čínska EVE Power s kapacitou 28 gigawatthodín a investíciou vo výške jednej miliardy EUR. Čínska Svolt investuje 2 miliardy EUR do dvoch tovární v Uberherrne s prevádzkou už na konci tohto roka a kapacitou 24 gigawatthodín. V Portugalsku čoskoro vyrastie závod spoločnosti China Aviation Lithium Battery Technology. Všetky tieto investičné plány sú znakom, že Čína by chcela prepojiť svoj trh s Európou a vybudovať stabilný dodávateľský systém spolu s miestom udržateľného rozvoja elektrickej dopravy.
Čína s daňovými úľavami vo výške 72 miliárd USD
Jeden z najaktívnejších trhov s elektrickými vozidlami zaviedol daňové úľavy v hodnote 520 miliárd jüanov (približne 72,3 miliardy USD) v rámci svojho úsilia o prechod na elektrickú dopravu. Tento záväzok krajiny súvisí s rastúcim počtom elektrických vozidiel na svojich cestách, rastúcej dostupnosti a záujmu o elektrický spôsob pohonu. Krajina vníma spomaľovanie trendu a postupný útlm potenciálu svojho trhu, preto zavádza kroky, aby naďalej podporovala rast predajov elektrických vozidiel a záujem svetových spoločností o expanzie svojho pôsobenia v Číne. Súčasťou predstavovaného balíka sú daňové úľavy z nákupu nových energetických vozidiel kupovaných v rokoch 2024 a 2025. Oslobodenie od dane z nákupu a jej predĺženie sa bude postupne znižovať pre vozidlá zakúpené v rokoch 2026 a 2027. Cieľom vládnych opatrení je teda stimulovať rast v sektore elektrických vozidiel a podporiť domácich hráčov na trhu, akými sú napríklad Nio, Xpeng a Li Auto, ale ja konkurenčné spoločnosti ako Tesla alebo BYD. Pre nové energetické vozidlá je to skvelá správa, navyše v poslednej dobe prekonali očakávania trhu a podpora vlády by im mala výrazne pomôcť v rastúcom trende.
Great Wall Motor a BYD v spore
Tieto dve veľké čínske spoločnosti patriace medzi popredných výrobcov automobilov majú medzi sebou spor kvôli stupňujúcej sa konkurencii. Great Wall Motors vyhlásila, že plug-in hybridné modely spoločnosti BYD nemusia spĺňať environmentálne normy, keďže používajú bežné palivové nádrže namiesto tlakových. V rámci tohto vyhlásenia bola záležitosť predostretá čínskemu ministerstvu ekológie a životného prostredia. Spoločnosť BYD namieta a tvrdí, že ich vozidlá spĺňajú všetky požadované kritériá a boli certifikované vládou, pričom sa kontroly zo strany úradov nebojí. Kvôli týmto sporom nastal pokles v hodnote akcií oboch týchto spoločností, čo vytvorilo priestor pre zahraničné konkurenčné spoločnosti, aby si na čínskom trhu vydobyli trochu viac investičného priestoru. Na druhej strane je tento spor znakom, že obe spoločnosti sa snažia predbehnúť v kvalite svojich produktov a zároveň indikáciou, že sa im darí posúvať hranice. Čínski výrobcovia na čínskom trhu majú vysoký potenciál stať sa výkonnými a stabilnými závodmi v súčasnom globálnom trende EV.
Výkonnosť akcií spoločnosti BYD / Great Wall Motors za posledných päť rokov. (Zdroj: Google)
Toyota predstavuje revolúciu v elektrických vozidlách
Popredný svetový výrobca automobilov Toyota oznámil ambiciózne plány v oblasti technológie elektrických vozidiel. Pomocou lítium-iónových a cenovo dostupnejších lítium-železofosfátových batérií chce vytvoriť dostupnejšie vozidlá s pôsobivým dojazdom 1 000 km, pričom plné nabitie sa dosiahne len za 10 minút. Tento prevratný pokrok v technológii batérií predstavuje pre Toyotu významnú príležitosť konkurovať spoločnosti Tesla, ktorej Model Y je v súčasnosti najpredávanejším elektromobilom na svete. Vývin technológii od rôznych výrobcov prinesie na trh viac konkurencie a cesta ku globálnej preprave poháňanej elektrikou bude časom ešte rýchlejšia.
Komentár analytika spoločnosti InvestaGO Matúša Mahúta