Najväčšia streamovacia platforma sveta čelila v poslednom roku vážnemu problému kvôli slabému rastu počtu predplatiteľov spôsobenému konkurenciou a takzvaným freeriderom, ktorí využívali služby a neplatili za ne. Najnovšie výsledky však ukazujú, že Netflix situáciu zvládol a našiel spôsob, ako opäť naštartovať rast.
Rast počtu predplatiteľov vyšší ako očakávania
Príjmy Netflixu za obdobie posledných dvanásť mesiacov končiacich 30. júna 2023 boli na úrovni 32,126 miliárd dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 3,53 %. Ešte zásadnejšie pre službu je však solídny nárast predplatiteľov streamovacej služby v období apríl až jún 2023, a to o 5,9 milióna. Prírastky vo forme platiacich zákazníkov tak zásadne prekonali predpovede analytikov, ktorí očakávali plus na úrovni 2,2 milióna predplatiteľov. Netflix tak ukončil mesiac jún s celkovým počtom 238,4 miliónov celosvetových predplatiteľov.
Očakáva sa rast ziskovosti
Celkovo sa očakáva, že za rok 2023 Netflix navýši používateľskú bázu až na 251,15 milióna, čo by predstavovalo pekný 8,8 % nárast z približne 230,75 milióna predplatiteľov v roku 2022.
Nárast tržieb spoločnosti by v priebehu nasledujúcich štyroch rokov mal dosiahnuť úroveň v priemere 12 % ročne. To ešte o polovicu viac ako je predpokladaný 8 % ročný priemerný rast predplatiteľov. Pokiaľ ide o príjmy Netflixu, streamovacia platforma vygenerovala v uplynulom roku 2022 tržby v objeme 31,61 miliardy USD a projekcie ukazujú, že v roku 2023 sa tržby zvýšia o približne 7 %, čiže dosiahnu úroveň približne 33,7 miliardy USD.
Američania a Kanaďania platia zásadne viac
Zloženie príjmov generovaných Netflixom celosvetovo v 2. štvrťroku 2023 ukazuje dominantnú pozíciu regiónu USA a Kanady s trhovým podielom 47 %. Nasleduje región Európy, stredného východu a Afriky s 31 %, región Latinskej Ameriky (12,9 %) a Ázia a Pacifik (11,3 %).
Väčšina predplatiteľov Netflixu bola zo Spojených štátov a Kanady (75,57 milióna predplatiteľov), pričom predplatitelia z týchto dvoch trhov taktiež vygenerovali Netflixu najvyššie priemerné mesačné príjmy na zákazníka – a to vo výške 16,37 USD. Priemerný príjem Netflixu na používateľa v Európe, Afrike a na Strednom východe bol o niečo nižší na úrovni 10,87 USD. Predstavuje to však pozoruhodný medziročný nárast o 16 %. Príjmy na zákazníka v regióne Latinskej Ameriky, Ázie a Tichomoria boli okolo 8,3 USD.
Výkonnosť akcií spoločnosti Netflix za posledných 5 rokov. Zdroj: tradingview.com
Konvertovanie na platiacich zákazníkov
Podľa Netflixu zhruba 100 miliónov používateľov po celom svete streamuje jeho služby prostredníctvom takzvaných vypožičaných účtov. To, či sa bude spoločnosti dariť aj do budúcna, preto bude do veľkej miery závisieť od toho, ako sa vysporiada s problémom týchto neplatiacich zákazníkov.
Netflix sa pred rokom rozhodol zasiahnuť proti problému pirátskeho zdieľania hesiel, čo sa podľa spoločnosti v praxi týkalo každého druhého predplatiteľa. Úroveň 5,9 milióna platiacich zákazníkov, ktorých Netflix získal v druhom štvrťroku 2023 (oproti nárastu o 1,75 miliónov v 1. kvartáli 2023), sa spoločnosti podarilo dosiahnuť čiastočne aj vďaka pôvodným freeriderom, ktorí sa rozhodli zostať na platforme a zaplatiť si svoj vlastný účet. Počet priemerných denných registrácií sa tak viac ako zdvojnásobil v porovnaní s obdobím pred zmenami.
Netflix navyše spustil nový testovací program na trhoch v Čile, Kostarike a Peru, ktorý naznačuje zmenu stratégie, ako ďalej speňažiť svoje služby v krajinách s nižšími príjmami. V rámci tohto programu môžu predplatitelia pridať „podúčty“ až pre dvoch ľudí, s ktorými nežijú, za poplatok približne 3 doláre mesačne. Tento prístup ukazuje, že Netflix hľadá ďalšie spôsoby, ako zvyšovať svoju predplatiteľskú bázu, čo je kľúčový parameter pre úspešné fungovanie do budúcnosti. Zatiaľ to vyzerá, že sa mu darí.
Komentár hlavného analytika Ozios Adama Austeru