Príbeh rekonštrukcie hlavnej železničnej stanice v Bratislave sa už ťahá takmer 20 rokov. Kým prvé roky sa mesto naťahovalo v súdnych sporoch so súkromnou firmou Transprojekt, ktorá mala rekonštruovať Predstaničné námestie, v posledných rokoch sa o budúcnosti hlavnej stanice viac hovorí v železničiarskych kruhoch. Konkrétne budú mať opravu stanice na starosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Chystajú sa vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie na rekonštrukciu hlavnej stanice. Hoci ŽSR zatiaľ neprezradili, ako by mala budúca vynovená stanica vyzerať, ich riaditeľ Alexander Sako niečo naznačil.

„Vo veľmi krátkom čase bude tá stanica vyzerať inak. Nie úplne inak, architektonicky bude viac-menej podobná ako je dnes, ale pôjde najmä o vnútorné zmeny, bude tam viac reštaurácií, bude užívateľský viac príjemná,“ povedal na tlačovej konferencii začiatkom februára.

Dnes sú na hlavnej stanici najmä bufety a kaviarne. Reštaurácia, ktorá bola na poschodí pri čakárni, je už roky zatvorená. Kto sa chce pred cestou vlakom najesť, môže ísť do reštaurácie Penziónu Antic, ktorá je mimo budovy stanice. Okrem toho sa pod stanicou smerom na Žabotovú ulicu nachádza reštaurácia Moree.

Výška investície do budúcej stanice sa odhaduje na 10 až 20 miliónov eur. ŽSR spoločne s Ministerstvom dopravy zvažujú viaceré možnosti, ako rekonštrukciu zafinancovať. V hre sú eurofondy a využitie vlastných zdrojov.

„O detailoch rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave budeme spolu s Ministerstvom dopravy čoskoro podrobne informovať,” vraví hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Oprava fasády a interiéru

Rekonštrukcia hlavnej stanice bude pravdepodobne iba ďalším „faceliftom“ existujúcich budov. Tie sú medzi sebou pospájané nesúrodými chodbami a priechodmi, lemovanými kaviarňami a bufetmi.

Kompletnú rekonštrukciu hlavnej stanice cez medzinárodnú architektonickú súťaž zmietol zo stola už vlani na jeseň minister dopravy Jozef Ráž.

„Žiadne megalomanské plány, aby sa na súčasnej hlavnej stanici udialo to, čo sa má udiať v Stupave, sa ekonomicky nepreukázali ako vhodné. Bolo by tam potrebné zrušiť celý jeden rad domov na Jaskovom rade,” povedal vlani na jeseň Ráž, keď predstavoval plán na výstavbu novej železničnej stanice v Stupave.

Chystá sa prestavba hlavnej stanice v Bratislave. Čakajú nás znovu len kozmetické úpravy?
Problém pri rekonštrukcii hlavnej stanice spôsobuje aj to, že je postavená v oblúku (Foto Finsider: Peter Csernák)

Plány z minulosti

Megalomanskými plánmi mal na mysli úvahy o veľkej rekonštrukcii stanice spred troch rokov. Vtedy ministerstvo dopravy spolu s magistrátom Bratislavy, Metropolitným inštitútom Bratislavy a ŽSR podpísali memorandum o spolupráci. Plánovali vyhlásiť architektonickú súťaž na rekonštrukciu stanice, ale aj Predstaničného námestia a priľahlých ulíc.

„Tak významný objekt, akým je hlavná stanica, aj s priľahlým okolím, si zaslúži komplexné riešenie,” hovoril vtedy primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Súčasťou rekonštrukcie mala byť aj čiastočná asanácia súčasných budov, rozšírenie nástupíšť, ktoré by mohli mať dĺžku až 400 metrov, ako aj navýšenie počtu koľají. Vyriešiť by sa mal aj úzky podchod pod nástupišťami či umiestnenie koľají v oblúku.

„Štát nemal, nemá ani nebude mať peniaze na komplexnú rekonštrukciu hlavnej stanice. Sme odsúdení na spoluprácu so súkromným investorom, ale aj hlavným mestom a ŽSR. Nechceme to robiť len na oko, chceme komplexnú rekonštrukciu budovy aj okolia, tak, aby sme sa už ďalej za hlavnú stanicu nemuseli hanbiť,“ uviedol vtedajší minister dopravy Andrej Doležal.

Z medzinárodnej súťaže napokon nič nebolo, pretože sa predvlani zmenila vláda.

Čo sa už urobilo

Hlavná stanica sa napokon dočkala len mierneho zlepšenia a to najmä Predstaničného námestia. Magistrát na jeseň 2022 nanovo vydláždil priestor pred hlavnou stanicou. Pribudli chýbajúce lavičky a smetné koše. Rozšíril sa výstupný ostrovček MHD a zmodernizovaný bol vstup do stanice.

„Budeme naďalej apelovať na štát, aby sa našli investície na potrebnú rekonštrukciu hlavnej stanice, ktorá by mala zahŕňať skvalitnenie a rozšírenie priestorov pre verejnosť,“ vraví Peter Bubla, hovorca Bratislavy.

Mierne zlepšenie interiéru stanice sa udialo aj pred Majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji v roku 2019. ŽSR vtedy investovali do rekonštrukcie pol milióna eur. Išlo však len o čiastkové opravy. Vyčistili sa vnútorné priestory a okolie stanice, vymenili sa svietidlá, inštaloval sa orientačný systém na podlahu, kúpili sa nové fasádne fólie a nový svetelný nápis.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: