Nedostavané bratislavské metro bude čoskoro minulosťou. V bratislavskej Petržalke sa totiž začala výstavba druhej etapy električkovej trate. Súčasťou prác je aj búranie pozostatkov hrubej stavby metra, ktoré jej stojí v ceste. Informoval o tom Bratislavský samosprávny kraj (BSK) na svojej webovej stránke.


Bratislavské metro nedostavali

Metro, respektíve takzvaná bratislavská rýchlodráha sa začala stavať ešte v roku 1988. Trať malo viesť na okraji mesta nad zemou a v jeho centre pod zemou. Po dvoch rokoch však Mestský národný výbor rozhodol o zastavení prác a zmene koncepcie. Výstavba sa potom už nikdy neobnovila.

Práce ale začali na časti trasy B z petržalskej stanice Lúky – juh do stanice Hlavné Nádražie, v celkovej dĺžke deväť kilometrov s deviatimi stanicami. Na južnom okraji Petržalky malo stáť depo Janíkov dvor. Do roku 1997 mal byť uvedený do prevádzky šesťkilometrový úsek od stanice Lúky Juh po stanicu Dunaj.

Do roku 2005 mal byť uvedený do prevádzky ďalší trojkilometrový úsek od stanice Dunaj po Hlavnú stanica. Do roku 2030 sa mali podľa plánu dokončiť aj trasy do Ružinova, Rače či Dúbravky. Odhadované náklady boli 12 miliárd korún československých.

Po plánovanej rýchlodráhe zostali len výkopy, rozostavané depo i tunel v Janíkovom dvore na konci Petržalky. „Hrubá stavba stanice metra Janíkov dvor a 300 metrov dlhý úsek traťového tunela metra bude postupne zbúraný a práce budú trvať niekoľko týždňov,“ píše BSK.

Bratislavské metro
Bratislavské metro malo byť hotové do roku 2030. (zdroj: archív Petra Martínka/BSK)

Nová električková trať v Petržalke

Prvé stavebné práce na predĺžení električkovej trate v hlavnom meste sa začali už v decembri. Bude viesť od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po zastávku Janíkov dvor. Predĺženie trasy nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova. Plán počíta aj s rekonštrukciou 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu.

Trasa električky v Petržalke sa predĺži o 3,9 kilometra. Od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova pribudne ďalších sedem zastávok. Električka bude stáť na nových zastávkach Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak a Lietavská. Cesta od novej konečnej zastávky až na Šafárikovo námestie bude trvať zhruba 12 minút.

Električka v Petržalke v súčasnosti končí na zastávke Jungmannova. Bratislavské metro stojí novej trati v ceste. (zdroj: Google Maps)

Mesto si od novej trate sľubuje aj odľahčenie dopravnej situácie v meste. Trať sa totiž plynule napojí na už zrekonštruovanú električkovú trať zo Starého mesta do Petržalky, ktorá vedie ponad Dunaj. Predpokladaná prepravná kapacita v oboch smeroch je 30-tisíc cestujúcich denne.

V okolí koncovej zastávky by mali pribudnúť napríklad aj nové nájomné byty, parkovací dom či nové verejné priestory. Električka v Petržalke by mohla po novej trati premávať do konca roku 2023.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: