Vodič zadarmo zaparkuje a o niekoľko metrov ďalej len nastúpi na mestskú hromadnú dopravu (MHD) či vlak. Auto pritom zostane na okraji mesta. Taký účel by malo v praxi spĺňať záchytné parkovisko v okolí väčších miest. Budovať podobnú sieť parkovania nedávno začala aj Bratislava. Mestá sa k systému P+R prikláňajú najmä kvôli čoraz hustejšej doprave.

Vedenie Bratislavy k tomu ale viedlo najmä zavádzanie regulovaného parkovania v uliciach hlavného mesta. „Postupným rozširovaním zón regulovaného parkovania PAAS do ďalších častí mesta očakávame väčší dopyt po záchytných parkoviskách a preto paralelne rozširujeme aj sieť záchytných parkovísk v meste,“ vysvetlil dôvody primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Nedávno sa preto motoristom otvorili nové odstavné plochy. Záchytné parkovisko pribudlo na Komisárkach či na Macharovej a Jasovskej ulici. Tie sa pridali k už existujúcemu parkovisku pri Cintoríne Vrakuňa či k ďalším plochám, na ktorých sa zvykne parkovať aj v súčasnosti. Napríklad na Zlatých pieskoch či pod Mostom Lanfranconi.

Zaparkuj a jazdi

Záchytné parkoviská sú vo svete známe pod skratkou P+R z anglického „park and ride“, čo v jednoduchom preklade znamená „zaparkuj a jazdi“. Začali vznikať vo svetových metropolách či regiónoch, kde majú odľahčiť dopravu. „Preto sú v prvom rade budované v okolí Bratislavy, v obciach a mestách regiónu, kde môžu dochádzajúci zaparkovať a do Bratislavy sa presunúť vlakom či autobusom,“ vysvetlil M. Vallo. Ako príklad uviedol aj parkoviská v Malackách, Pezinku, Svätom Jure či Senci.

Ľudia tak na nich môžu bezplatne zaparkovať a prestúpiť na električku, trolejbus, autobus či vlak, ktoré ich dopravia do centra mesta alebo do jeho ďalších častí. Záchytné parkovisko sa preto spravidla buduje v blízkosti zastávok MHD alebo vlakového nástupištia. Môže ísť pritom o klasické parkovacie plochy alebo parkovacie domy. Bratislava v súčasnosti ponúka celkovo štyri ploché záchytné parkoviská. Dva z nich sú v Petržalke, jedno v Rači a jedno už dlhodobo funguje vo Vrakuni.

Okrem týchto parkovísk hlavné mesto prevzalo do správy aj parkovisko na Černyševského blízko Sadu Janka Kráľa, ktoré bolo predtým prenajaté súkromnej spoločnosti. V tomto prípade nejde o klasické P+R parkovisko, keďže najbližšia zastávka MHD sa nachádza o niečo ďalej z pohľadu pešej dostupnosti. Môžu ho ale využiť vodiči, ktorí potrebujú zaparkovať bližšie k centru mesta. Najbližšia zastávka sa nachádza do 500 metrov od parkoviska. Dojazdový čas do centra sú zhruba štyri minúty.

Záchytné parkovisko
Záchytné parkovisko by malo okrem iného odľahčiť aj dopravu v meste. (zdroj: PAAS)

Záchytné parkovisko Komisárky v Rači:

Ide nové parkovisko pri čerpacej stanici na ploche bývalého priemyselného areálu, ktorý mesto získalo do prenájmu. Areál bol vyčistený, vybudoval sa nový vjazd i oplotenie a osadil sa kamerový systém. Plocha má v súčasnosti kapacitu 163 parkovacích miest. Záchytné parkovisko je v blízkosti zastávky na električky, ktorá je od neho vzdialená zhruba 250 metrov. Ľudia sa z tejto časti dostanú električkou číslo tri do centra mesta, ale jej konečná zastávka je až v Petržalke. Električka číslo sedem tiež prechádza centrom mesta a jej konečná zastávka je hlavná železničná stanica. Cesta do centra emhádéčkou z Komisárok tvrdá necelú polhodinu.

Záchytné parkovisko Cintorín Vrakuňa:

Záchytné parkovisko je otvorené už dlhšiu dobu. Mesto ale upravilo a obnovilo značenie či investovalo do kamerového systému. Plocha má v súčasnosti kapacitu 283 parkovacích miest. Najbližšia zastávka na MHD je od parkoviska vzdialená menej ako 50 metrov. Z oblasti premávajú trolejbusy liniek 42, 71 a 72, či autobusy liniek 65 a 75. Dojazdový čas do centra mesta je zhruba 15 minút.

Linka 42 smeruje cez Miletičovú, autobusovú stanicu až k Červenúmu mostu. Linka 71 prechádza centrom mesta a končí na hlavnej železničnej stanici. Trolejbus číslo 72 má konečnú zastávku blízko historického centra mesta na ulici Rajská. Autobus číslo 65 smeruje cez Jurajov dvor a končí na zastávke Tbiliská v Rači. Linka 75 končí svoju jazdu na okraji Vrakune (ulica Čiližská).

Záchytné parkovisko Jasovská:

Ide o nové parkovisko v južnej časti Petržalky, ktoré mesto vyčistilo a plánuje tam osadiť aj kamerový systém. Plocha má kapacitu 53 parkovacích miest. Najbližšia zastávka je vzdialená do 250 metrov od parkoviska. Ľudia môžu prestúpiť na autobusy liniek 90, 91, 98 a 191. Dojazdový čas do centra je zhruba desať minút.

Prvou linkou sa ľudia môžu dostať až na zastávku Nové SND, ktorá je blízko nákupného centra Eurovea. Autobus číslo 91 smeruje k Auparku či na Most SNP. Linkou číslo 98 je možné sa dostať až do centra mesta, autobus smeruje cez celú Petržalku, širšie centrum Bratislavy a končí na zastávke Kukučínova blízko Tehelného poľa. Posledná linka smeruje cez časť Petržalky až k Mostu SNP.

Záchytné parkovisko Macharova:

Mesto nedávno opravilo a sprístupnilo aj parkovisko Macharova, ktoré má kapacitu 95 parkovacích miest. Pripravuje sa aj osadenie kamerového systému. Nachádza sa v severnej časti Petržalky a najbližšia zastávka MHD je vzdialená zhruba 250 metrov. Dojazdový čas do centra mesta sú približne tri minúty. Vodiči môžu z auta prestúpiť na autobusové linky 59, 83, 84, 91, 92, 93, 94, 191 a 192. Všetky premávajú zo zastávky Dvory.

Linka 59 smeruje cez centrum mesta až do Rače. Autobusy 83 a 84 smerujú cez Hlavnú stanicu a končia v Dúbravke na zastávke Pri kríži. Autobus číslo 91 smeruje k Auparku či na Most SNP. Linka číslo 92 prechádza napríklad okolo Zoo či OC Bory a ľudia sa ňou dopravia až do bratislavského závodu Volkswagen.

Autobus číslo 93 stojí napríklad pri Auparku, Hodžovom námestí a končí na hlavnej vlakovej stanici. Ďalšia linka číslo 94 smeruje do Starého mesta a konečnú má na zastávke Blumentál v centre. Linka 191 ide cez Petržalku a končí pri Moste SNP. Autobus 192 zase smeruje cez Zoo do Lamača.

Záchytné parkovisko
Jedno zo záchytných parkovísk v Bratislave. (zdroj: Matúš Vallo/Facebook)

Najprv regulácia, potom záchytné parkovisko

Primátor hlavného mesta už avizoval, že pribudnú aj ďalšie záchytné parkoviská v podobe klasickej odstavnej plochy či parkovacieho domu. Objavili sa však aj názory, že kým nebudú otvorené, malo by sa pozastaviť spustenie novej parkovacej politiky v Bratislave. Podľa M. Valla sa to ale v praxi neosvedčuje, čo má dokazovať záchytné parkovisko pri Cintoríne Vrakuňa. Otvorené je už dlhšiu dobu, no nevyužívalo sa.

„Tieto plochy boli doteraz väčšinou prázdne, keďže bolo stále výhodnejšie odviezť sa autom bližšie k centru a parkovať na uliciach zadarmo. V realite však až regulácia parkovania na uliciach vytvára dopyt po využívaní záchytných parkovísk. Ak majú mať záchytné parkoviská zmysel, musia ísť ruka v ruke s reguláciou,“ tvrdí si primátor.

Začiatkom tohto roka sa už spustil systém regulovaného parkovania v prvých troch zónach – v Krasňanoch v Rači, na Tehelnom poli v Novom Meste a Dvoroch 4 v Petržalke. V máji sa pridala časť Starého Mesta v lokalite Hlavná stanica – Blumentál a postupne sa rozširuje regulácia parkovania aj v zóne Ružinov – Nivy.

Mesto paralelne pracuje na príprave regulácie v ďalších častiach Bratislavy, ktoré sa budú postupne pridávať. Zároveň sa pripravujú ďalšie P+R parkoviská. Parkovacie domy by mali pribudnúť na Zlatých pieskoch, pri Zoologickej záhrade či na Janíkovom dvore. Jedno klasické záchytné parkovisko mesto chytá aj na Jurajovom dvore.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: