Prvé štyri hodiny zadarmo, potom je už účtované jedno euro za každú začatú hodinu navyše. Také sú podmienky parkovania bicyklov v cykloveži vedľa novej bratislavskej stanice Nivy. Spolu so stanicou bola otvorená ešte vlani na konci septembra. Po spustení prevádzky sa ale na cenník vzniesla aj kritika. Rovnaké parkovanie totiž už funguje v Trnave, kde stojí odstavenie bicykla na 24 hodín len desať centov.

Na vyššiu cenu pri bratislavských Nivách reagovala napríklad aj Cyklokoalícia. „Bezplatné parkovanie na prvé štyri hodiny zjavne cieli na návštevníkov obchodov či prevádzok. Ako by sa pri nastavovaní ceny pozabudlo, že ide v prvom rade o autobusovú stanicu s dopravnou funkciou, nie iba obchodné centrum,“ napísala koalícia na sociálnej sieti s tým, že hodinový poplatok je „neprimeraný“.

Situácia s cenou sa napriek tomu odvtedy nezmenila. Podľa retail marketingovej manažérky z Nivy centrum Beaty Móriovej je ale veža využívaná. „Od spustenia si jednoznačne našla svojich fanúšikov medzi návštevníkmi Nivy centra a okolia. Cykloveža sa spolu s Nivy centrom spúšťala do prevádzky ku koncu hlavnej cyklistickej sezóny začiatkom októbra minulého roka. S príchodom tohtoročnej sezóny vidíme rastúci záujem o bezpečné uschovanie si svojho bicykla,“ povedala pre Finsider.

Na otázku, či ľudia nemajú problém s cenou, ktorá je vyššia ako pri iných cyklovežiach na Slovensku a v Českej republike, marketingová manažérka priamo neodpovedala. Tvrdí, že na podmienky parkovania bicyklov neevidujú sťažnosti cyklistov, ani požiadavky zo strany cestujúcich z autobusovej stanice na odkladanie bicyklov. Celá zóna Nové Nivy podľa nej navyše ponúka ľuďom pracujúcim v okolitých administratívnych budovách množstvo voľných parkovacích možností aj mimo cykloveže.

Jedno euro? V Trnave na desať dní parkovania

Podľa koalície cyklistov cena v bratislavskej cykloveži ľudí nepodporuje v tom, aby dochádzali na stanicu na bicykli. Cestujúci, ktorí využívajú medzimestskú autobusovú dopravu podľa nich potrebujú zaparkovať bicykel na dlhšie ako štyri hodiny. „Práve pri dlhšej dobe dáva najväčší zmysel využiť namiesto bežných stojanov tento vysoko bezpečný spôsob parkovania,“ napísala Cyklokoalícia ešte vlani na sociálnej sieti.

Finsider sa zaujímal o celkové štatistiky parkovania od spustenia bratislavskej cykloveže do prevádzky. B. Móriová ale uviedla údaje len za máj tohto roka, kedy tam parkovalo 860 bicyklov. Celková kapacita cykloveže je 118 parkovacích miest. Podľa jej slov ale uschovaných bicyklov s nástupom teplejšieho počasia pribúda. „Očakávame, že práve v letných mesiacoch bude jej využívanie ďalej rásť,“ dodala.

Cykloveža Nivy
Informačná tabuľa s vysvetlivkami a postupom na cykloveži v Bratislave. (Foto: Miroslav Homola)

Cenu parkovania bicykla vo veži vedľa stanice Nivy bola vlani na jeseň porovnávaná hlavne s cenami cykloveže v Trnave. Obe postavila česká firma Systematica, ktorá sídli v Pardubiciach. Úplne prvú cyklovežu otvorila ešte v roku 2013 v Hradci Králové. Celkovo ich je v prevádzke 21, dve sú na Slovensku a 19 vo viacerých mestách v Českej republike.

Kým v bratislavskej cykloveži stojí 24-hodinové parkovanie bicykla 20 eur, za rovnakú cenu ho je možné nechať v trnavskej cykloveži 200 dní. Alebo napríklad za päť hodín parkovania v Bratislave majiteľ bicykla zaplatí jedno euro, kým za rovnakú cenu v Trnave môže vo veži parkovať desať dní.

„V prípade cykloveže v Trnave ide o projekt, na ktorý dostalo mesto Trnava nenávratný príspevok z eurofondov viac ako pol milióna eur, kým v prípade veže na Nivách ide o vlastnú investíciu spoločnosti HB Reavis vo výške pol milióna eur. Rozdiel je taktiež v samotných užívateľoch veží, kým v Trnave parkujú cyklisti, ktorí sa denne presúvajú do iných miest, cykloveža v hlavnom meste je určená prioritne pre mestského cyklistu prichádzajúceho do lokality,“ vysvetľuje B. Móriová. „Cenotvorba bola nastavená tak, aby sa cykloveža nestala dlhodobým odkladiskom bicyklov, naopak našim cieľom je zabezpečiť primárne voľné miesto pre Bratislavčanov na krátkodobé parkovanie bicyklov,“ dodala hovorkyňa.

Aj trnavská cykloveža stojí pri autobusovej aj železničnej stanici. Cyklokoalícia pre porovnanie ešte uvádza, že napríklad parkovanie bicyklov na holandských železničných staniciach je pre cestujúcich štandardne prvých 24 hodín bezplatné. V Bratislave pri železničných staniciach sa zatiaľ žiadne väčšie stojiská pre bicykle nenachádzajú.

Kde je cykloveža Nivy a ako funguje parkovanie

Bratislavská cykloveža vyrástla na Páričkovej ulici v zadnej časti stanice Nivy. Súčasťou stavby je aj približne jeden kilometer nových cyklotrás. Developerská firma HB Reavis, ktorá projekt Nivy zastrešovala, si od toho sľubuje, že tak budú ľudia k návšteve stanice využívať viac bicykle. Bratislavská cykloveža sa rozprestiera na ploche pre šesť áut a jej výstavba stála 500-tisíc eur.

Prvá parkovacia veža pre bicykle v Bratislave by tiež mala byť chránená pred zlodejmi, vandalmi či nepriaznivými vplyvmi počasia. Podľa B. Móriovej ale stanica za osem mesiacov prevádzky cykloveže neeviduje žiadne pokusy o krádež či poškodenia uschovaných bicyklov.

Veža je dostupná nepretržite. Podľa prevádzkovateľa môže pri parkovaní na bicykli zostať príslušenstvo, ako je napríklad prilba či taška s nákupom. Vo veži zostane vo vodorovnej polohe a nikto by sa k veciam nemal dostať. Veža je navyše pod dohľadom kamier a poistená pre prípad poškodenia alebo krádeže.

Celý systém parkovania je automatizovaný a odstavenie jedného bicykla by malo trvať približne 25 sekúnd. Ľudia ho musia pri príchode umiestniť do vyznačeného žľabu predným kolesom k dverám, počkať na otvorenie priestoru a vsunúť doň predné koleso. Potom stačí odstúpiť z vyznačenej žltej zóny a stlačiť tlačidlo štart na ovládacom paneli.

Systém ho potom už automaticky umiestni na vhodné miesto. Po uložení bicykla systém vydá unikátny kód, ktorý bude potrebné skenovať na ovládacom paneli pri vyzdvihovaní bicykla. Unikátny kód na lístku zabezpečuje, aby sa k nemu nedostal nikto iný.

Cykloveža Nivy
Takmer prázdna cykloveža Nivy v Bratislave. (Foto: Miroslav Homola)

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: