Spoločnosť Mastercard chce do roku 2030 dosiahnuť, aby pri platbe cez internet nebolo potrebné opisovať číslo karty. To by malo podľa firmy urobiť elektronický obchod bezpečnejší a zároveň dostupnejší.
Na to je potrebné, aby všetky platby boli tokenizované. To znamená, že číslo karty je pri nich nahradené jedinečným identifikátorom – tokenom. V súčasnosti takto prebieha približne každá štvrtá platba v globálnom systéme spoločnosti Mastercard. Na Slovensku sa pritom podiel platieb, pri ktorých bol použitý token, za posledného dva a pol roka zdvojnásobil.
Platba tokenom sa využíva napríklad pri bezkontaktných platbách mobilom či hodinkami. Teraz chce Mastercard dosiahnuť, aby sa rovnako jednoducho a bezpečne dalo platiť aj na internete. V súčasnosti totiž napriek množstvo bezpečnostných opatrení zostáva elektronický obchod zraniteľný voči napadnutiu. Spoločnosť Juniper Research predpokladá, že celková výška strát v dôsledku platobných podvodov dosiahne do roku 2028 hodnotu viac ako 91 miliárd amerických dolárov.
Ak sa platba tokenizuje, tak číslo karty nahradí náhodne vytvorené číslo. Pri platbe sa následne skutočné číslo karty nikam neodosiela, ale posiela sa len jednorazový token. Mastercard tvrdí, že aj keby sa hackerom podarilo získať tento token, bude im v podstate na nič, lebo sa nedá druhýkrát použiť.
Na to, aby bolo možné aj na internete platiť prostredníctvom tokenu, používa Mastercard riešenie Click to Pay. „Niet pochýb o tom, že dosiahnutie nášho cieľa do roku 2030 bude výhrou pre všetky strany: spotrebiteľov, predajcov i vydavateľov platobných kariet,“ vraví Luděk Slouka, riaditeľ digitálnych platieb a inovácií spoločnosti Mastercard pre strednú Európu.
Mastercard zároveň zjednodušuje integráciu riešení Click to Pay do online stránok a platobných brán obchodníkov, čím umožňuje držiteľom kariet ľahšiu registráciu ich karty do systému. Tento proces eliminuje potrebu manuálneho zadávania kartových údajov. Celý systém tiež znižuje bezpečnostné požiadavky pre obchodníkov, poskytovateľov platobných služieb a banky, čím zároveň posilňuje celkovú dôveru v digitálnu ekonomiku.
Firma tvrdí, že bezpečnosť tohto riešenia je podporená aj biometrickým overovaním platby na mobilných zariadeniach. Používateľ tak nemusí používať žiadne heslá či jednorazové overovacie kódy.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: