Maloobchod priniesol v úvode roka rozpačité výsledky. V medziročnom porovnaní síce obnovil rast, najmä však v dôsledku nižšej porovnávacej základne z úvodu minulého roka, kedy domácnosti zreálnili svoju spotrebu a tržby maloobchodu sa citeľne prepadli.

V porovnaní s koncom roka sa tržby v úvode tohto roka znížili, najmä v dôsledku poklesu v predaji pohonných, ale i výraznejšieho ako zvyčajného povianočného poklesu tržieb v predaji tovaru pre kultúru a rekreáciu (tradičný vianočný tovar ako knihy, hračky, či športové oblečenie). Predpokladáme, že slabší vstup do roka je najmä dôsledkom povianočného útlmu a menšieho rozsahu povianočných výpredajov. Ustupujúca inflácia, rastúce reálne mzdy a stále relatívne silný trh práce sa v poslednom období prejavili aj na zlepšení spotrebiteľskej dôvery domácnosti, ktorá sa vyšplhala nad dlhodobý priemer a mala by sa postupne pretaviť aj vo vyššej spotrebe slovenských domácnosti.

Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby v januári medzimesačne klesli o 1,0% (sezónne očistené). Vďaka priaznivému bázickému efektu však obnovili medziročný rast, keď boli v porovnaní s januárom predchádzajúceho roka vyššie o 1,9%. Pozitívny medziročný rast si pritom tržby maloobchodu pripísali po prvýkrát od konca roku 2022, t.j. po 12 mesiacoch nepretržitého poklesu.

Tržby nahor v januári potiahli najmä internetové obchody. Tie si pripísali až 29% medziročný nárast tržieb, avšak najmä na úkor tradičných kamenných predajní. Tržby v maloobchode s tovarom pre rekreáciu a kultúru medziročne klesli o 11,5%, v predajniach s výpočtovou technikou o 12,7%. Čísla internetových obchodov najskôr mohla ovplyvniť (podporiť) aj metodická zmena, keď Štatistický úrad tržby po novom nezatrieďuje automaticky podľa hlavnej činnosti celého podniku, ale podľa toho, z akých činností podniku pochádzajú. Okrem internetových tržieb si v úvode roka vyššie tržby pripísal i potravinový segment, medziročne rástli tržby obchodných sietí (1,6%) i menších špecializovaných predajní potravín (6,3%).

Slabý úvod roka si pripísali slovenské hotely a reštaurácie. Tržby v stravovaní v porovnaní so záverom minulého roka klesli o 4% (sezónne očistené), tržby v ubytovaní až o 8% (sezónne očistené). Reštaurácie sa napriek tomu v medziročnom porovnaní udržali v kladných číslach. Dynamika ich medziročného rastu sa ale spomalila z 8,2% na 2,9%. Hotely zaznamenali podobný pokles tržieb v úvode roka aj minulý rok, a tak sa dynamika ich medziročného poklesu, napriek prudkému medzimesačnému prepadu tržieb, predsa len zmiernila z 3,1% na 1,4%. Posledné roky naznačujú, že zimná turistická sezóna na Slovensku skôr slabne. Dôvody môžu byť rôznorodé – od klimatických zmien, keď čoraz teplejšie zimy predražujú prevádzku časti lyžiarskych stredísk, až po výpadok ruskojazyčnej klientely po invázií Ruska na Ukrajinu.

Relatívne najmiernejší pokles si v úvode roka pripísali tržby z predaja a údržby áut, ktoré sa medzimesačne znížili o 0,8% (sezónne očistené). Aj v ich prípade však platí, že vďaka priaznivému bázickému efektu obnovili aspoň rast v medziročnom porovnaní (na rozdiel od maloobchodu po krátkom jednomesačnom poklese). V porovnaní s januárom minulého roka boli tržby v predaji a údržbe áut vyššie o 1,6%. Svoje maximum ale tržby v sektore dosiahli už na jeseň a posledné mesiace majú skôr zostupnú tendenciu. Realizácia odloženej spotreby pri predaji áut sa najskôr z veľkej časti vyčerpala a predaje áut sa aktuálne vracajú do normálu zodpovedajúcemu aktuálnej kondícií domácnosti.

Výhľad

Napriek januárovému medzimesačnému poklesu tržieb si naďalej myslíme, že spotreba domácnosti už svoje dno našla. Naznačuje to spotrebiteľská dôvera, obnovený rast reálnych miezd, či ustupujúca inflácia. Predpokladáme preto, že po minuloročnom prepade tržieb by sme tento rok mohli pozorovať ich postupné zotavovanie. Spotreba domácnosti by mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu.

Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank