Maloobchodné tržby v novembri príjemne prekvapili. Nepretržitý pokles tržieb, ktorý sa v dôsledku rekordne vysokej inflácie a klesajúcej reálnej mzdy naštartoval už v jari, sa zastavil (predpokladáme len dočasne). Pomohli pravdepodobne predvianočné nákupy, ktoré sa mohli vo väčšej miere ako zvyčajne koncertovať práve do novembra. Pomerne významne však rástli aj predaje pohonných hmôt, najskôr čiastočne podporené aj cezhraničnou nákupnou turistikou zo susedného Maďarska (ktoré v dôsledku regulácie cien trpelo ich dočasným nedostatkom). V novembri sa oživili aj tržby predajcov áut. Naopak, spolu s rastúcimi cenami chladne záujem o domáce dovolenky, čo sa prejavuje na poklese tržieb hotelov a reštaurácií – slabší november ako mesiac turistickej medzisezóny by pritom mohol byť predzvesťou aj slabšej zimnej turistickej sezóny.

Podľa údajov Štatistického úradu sa tržby v slovenskom maloobchode (v stálych cenách) v novembri zvýšili o 1,7% (sezónne očistené) a z veľkej časti tak vymazali ich pomerne silný októbrový prepad. Ani tento rast však nebol postačujúci pre návrat tržieb maloobchodu do čiernych čísel aj v medziročnom porovnaní – v porovnaní s novembrom predchádzajúceho roka boli nižšie o 1,4%, po tom, čo v októbri medziročne klesali o 4,4%. V porovnaní s obdobím spred pandémie sa však stále držali v plusových hodnotách, pričom ich rast sa v novembri opätovne zvýraznil – v porovnaní s novembrom 2019 (t.j. rovnakým mesiacom posledného roka pred pandémiou) boli tržby vyššie o 2,0%. Jemne nižšie tržby ako pred pandémiou ale prekvapivo hlási zvyčajne stabilnejší segment predaja potravín (najmä v dôsledku ústupu menších špecializovaných predajní potravín). Naopak, darí sa nepotravinovým tržbám, predovšetkým internetovému predaju, ktorý len potvrdzuje, že pandémia pomohla urýchliť presun tržieb z kamenných prevádzok do online sveta.

Aj v novembri tržby v slovenskom maloobchode potiahli najmä internetové obchody. Hoci v medziročnom porovnaní boli vyššie len o 0,8% (v roku 2021 ich nafukovali stále prítomné pandemické obmedzenia), v porovnaní s novembrom 2019 narástli až o 23%. V novembri sa darilo aj predajcom ostatného tovaru v špecializovaných predajniach, kam sa radia napríklad aj tržby z predaja odevov a obuvi. Ostatné tradičné predvianočné položky však už skôr zaostávali – v novembri klesali tržby predajcov tovaru pre kultúru a rekreáciu (hračky, knihy, športové potreby), či špecializovaných predajcov elektroniky. Z prvotných čísel vianočnej nákupnej sezóny sa zatiaľ javí, že predvianočné nákupy sa naštartovali o niečo neskôr ako bolo bežné v období pred pandémiou (v novembri miesto októbra). Rozsah nákupov by sa však i napriek rekordne vysokej inflácií a nízkej spotrebiteľskej dôvere nemusel zásadnejšie znížiť (v porovnaní s obdobím pred pandémiou). Gro vianočných tržieb sa však realizuje až v decembri, ktorý bude pre obchodníkov rozhodujúci i pri hodnotení minuloročnej vianočnej sezóny. Vysoká inflácia a nízka spotrebiteľská dôvera nás stále vedú k očakávaniu mierne slabších ako zvyčajných vianočných tržieb. Čísla bankových vkladov v posledných mesiacoch roka však naznačujú, že viaceré domácnosti boli ochotné, v snahe zabezpečiť štedré Vianoce, významnejšie siahať aj na svoje úspory. Minuloročná vianočná sezóna (minimálne novembrové čísla) takisto potvrdila, že i slovenské domácnosti pri vianočných nákupoch čoraz viac využívajú nákupy v internetových obchodoch.

Kým vysoké ceny okresali vianočné nákupy minulý rok pravdepodobne len v obmedzenej miere, ochota Slovákov obnoviť i medzisezónne, či zimné dovolenky sa vytratila. To sa negatívne prejavuje aj na tržbách tuzemských hotelov a reštaurácií. Tržby reštaurácií pritom najskôr neznižuje len slabší tuzemský cestovný ruch, ale aj menší dopyt po obedoch v menučkových reštauráciách, a to ako v dôsledku vyššieho podielu práce z domu, tak aj v dôsledku vyšších cien (a presunu tržieb do potravinového segmentu). Tržby hotelov v novembri klesli o takmer 12%, reštaurácií o 5,6% (sezónne očistené). Keďže v závere roka 2021 prevádzku hotelov odstavili pandemické opatrenia, v medziročnom porovnaní si hotely (136%) i reštaurácie (33%) držali silné dynamiky rastu. Aktuálna slabosť sektora sa však naplno ukazuje pri porovnaní s predpandemickým rokom 2019 – tržby hotelov boli v porovnaní s novembrom 2019 nižšie o 2,0%, reštaurácií až o 10,1%.

V novembri sa opätovne obnovil rast tržieb z predaja a údržby áut. Tie sa v porovnaní s októbrom zvýšili až o 7,3% (sezónne očistené), dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 8,6% až na 15,2% a v porovnaní s novembrom 2019 boli vyššie o 5,6%.

Výhľad: Spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude naďalej narážať na svoje limity plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácnosti očakávame ďalšie utlmovanie spotreby domácnosti na Slovensku. Vysoké ceny a nízka spotrebiteľská dôvera by mali oslabovať aj vianočné decembrové tržby slovenských obchodníkov. Už november však ukázal, že nemalá časť domácnosti bola minulý rok pri vianočných nákupoch ochotná aj významnejšie siahnuť na svoje úspory. Naďalej však očakávame, že časť vianočných tržieb by sa mohla opätovne presunúť i do povianočného obdobia a posilniť efekt povianočných výpredajov (viac spotrebiteľov môže vyčkávať na posezónny pokles cien). Efekt povianočných výpredajov pritom posledné roky skôr oslabovali pandemické obmedzenia (domácnosti nečakali na povianočné výpredaje, keďže sa zvyčajne obávali povianočnej uzávery časti maloobchodu).

Ľubomír Koršňák, ekonóm UniCredit Bank Czech republic and Slovakia