Klienti na Slovensku majú na výber z čoraz menšieho počtu poisťovní. Často pritom končia zavedené značky, ktoré tu pôsobili množstvo rokov.

Vlani skončili Aegon, rok predtým Ergo poisťovňa a teraz sa zo slovenského trhu porúča zase Axa. Aegon i Axa odišli nielen zo Slovenska ale z celého regiónu. Aegon tak skončil aj v Českej republike, Axa okrem toho končí v Poľsku.

Pre Slovensko majú oba odchody veľký význam, pretože Aegon ako aj Axa pôsobili nielen v poisťovníctve, ale boli aktívne aj v sporení na dôchodok. Keďže Aegon kúpila spoločnosť NN, ktorá takisto fungovala v druhom i treťom pilieri, na trhu dôchodkového sporenia ubudol jeden hráč.

Pri fúzii spoločnosti Axa s Uniqou k zúženiu konkurencie nepríde, keďže Uniqa sa zatiaľ dôchodkovému sporeniu na Slovensku nevenovala.

Prečo poisťovne odchádzajú?

V poisťovníctve dlhodobo platí, že je lepšie byť veľký. Keďže poisťovne sú čoraz viac regulované, musia plniť nové a nové požiadavky. To znevýhodňuje menšie subjekty. Pretože náklady na implementáciu a dodržiavanie rôznych nariadení sú väčšinou približne rovnaké bez ohľadu na to, koľko má poisťovňa klientov.

Takisto výdavky na administratívnu podporu sa veľmi nelíšia od veľkosti poisťovne. Samozrejme väčšie poisťovne zamestnávajú viac ľudí, ale tých väčšinou potrebujú, aby dokázali obslúžiť všetkých zákazníkov. No množstvo pracovných pozícií musí poisťovňa obsadiť bez ohľadu na to, koľko má klientov.

Mnohé poisťovne preto na Slovensku pôsobia len na základe európskej licencie. Sídlo na Slovensku má aktuálne dvanásť poisťovní. Ďalších dvadsať poisťovní, medzi ktoré patrí aj Axa, na Slovensku pôsobia ako pobočky zahraničných poisťovní. A 657 poisťovní tu môže svoje služby poskytovať na základe európskeho pasu.

Problematická daň z poistenia

Poisťovne od ďalšieho pôsobenia na Slovensku môže odrádzať aj daň z neživotného poistenia, ktorú musia platiť od minulého roku. Štát od januára 2019 zaťažil 8-percentnou daňou všetky zmluvy neživotného poistenia. Hoci predtým museli poisťovne platiť 8-percentný odvod, ten sa vzťahoval len na novouzatvorené zmluvy. Daň musia platiť aj zo starších zmlúv.

Viaceré poisťovne preto automaticky klientom navýšili cenu poistenia. To sa nepáčilo Národnej banke Slovenska, ktorá začala vlani poisťovniam rozdávať za tento postup pokuty v desiatkach tisíc eur. Poisťovne totiž nemohli jednostranne zvýšiť poistné, pokiaľ im to nedovoľujú poistné podmienky. Podľa NBS sa mali s klientom na novej cene dohodnúť, prípadne mu ju navrhnúť. A ak by klient tento návrh neakceptoval, mohli mu vypovedať zmluvu.

Aj keď sa daň vzťahuje na všetky subjekty, poisťovniam spôsobila veľké problémy. Tie mohli buď záťaž preniesť na klientov, ktorých si zdražovaním mohli pohnevať, alebo ak mali dostatočnú maržu, mohli celú alebo aspoň časť dane zaplatiť na úkor svojho zisku. Ani jedno riešenie nebolo pre poisťovne ideálne.

Kto pôjde ako ďalší?

O tom, že slovenský trh je primalý, svedčí aj to, že po odchode sa obzerajú aj ďalšie poisťovne. Na predaj je menšia Poštová poisťovňa. Podľa informácií Indexu ju kupuje Union poisťovňa. Union sa však musí ešte dohodnúť so Slovenskou poštou, ktorá má takisto v Poštovej poisťovni podiel a navyše cez jej pobočky predáva svoje služby. Celý predaj by sa mohol uzatvoriť do konca roka. V nasledujúcom roku bude musieť Union získať ešte všetky potrebné povolenie a až následne môže prísť k fúzii.

Generálny riaditeľ Poštovej banky Andrej Zaťko v januári v rozhovore pre Denník E povedal, že pre nich nemá ekonomický zmysel držať takú malú poisťovňu. A to napriek tomu, že je jedna z najefektívnejších.

Vo februári tohto roku Denník E zverejnil informáciu, že na predaj je aj Wüstenrot poisťovňa spolu so stavebnou sporiteľňou. Záujemcovia o kúpu v tom čase mali v oboch spoločnostiach vykonávať due diligence. Wüstenrot následne vydal tlačovú správu, kde tvrdí, že akcionár nerozhodol o stiahnutí sa zo Slovenska. Firma však nevyvrátila ani nepotvrdila, že hľadá kupca.