Takmer 1,8 milióna rôznych dôchodkových dávok čaká od januára pravidelná valorizácia. Kým tento rok rástli penzie o 3,7 %, od januára budúceho roka to bude len o 3,4 percenta. Zvýšenie sa ale netýka všetkých. Kto vyšší dôchodok nedostane?
Dôchodky sa valorizujú o percento medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov vykázané Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvých deväť mesiacov tohto roka, teda o 3,4 % mesačnej sumy dôchodku.
Sociálna poisťovňa zvýši penzie automaticky, netreba teda o nič žiadať, poberatelia dôchodkov o zvýšení dôchodku dostanú v januári 2027 aj písomné rozhodnutie. Dôchodky vo vyššej sume budú prvý raz vyplatené vo výplatnom termíne v januári 2027 aj s doplatkom zvýšenia od 1. januára 2027 do dňa predchádzajúceho výplatnému termínu v januári 2027. Nie ale všetky.
Kto vyšší dôchodok nedostane?
Januárová valorizácia dôchodkov sa zo zákona netýka penzie zvýšenej na sumu minimálneho dôchodku. Valorizuje sa totiž suma pôvodne priznaného dôchodku bez tohto zvýšenia. Znamená to, že po valorizácii dôchodku od januára budúceho roka Sociálna poisťovňa prehodnotí nárok na zvýšenie dôchodku na sumu minimálneho dôchodku. Zároveň platí, že sa mení aj samotná suma minimálneho dôchodku zodpovedajúca získanému počtu rokov obdobia dôchodkového poistenia na účely minimálneho dôchodku. Mimochodom, ten bude od januára vyšší o 3,9 percenta.
Napríklad dôchodca, ktorý na účely minimálneho dôchodku získa zákonom určených minimálne 30 rokov dôchodkového poistenia, bude mať od 1. januára 2027 nárok na minimálny dôchodok vo výške 428,10 eura, pri 40 rokoch dôchodkového poistenia to bude 503,40 eura.
Senior, ktorý poberá minimálny dôchodok, dostane ten výhodnejší
Ak aj po valorizácii bude dôchodok nižší ako nová suma minimálneho dôchodku, Sociálna poisťovňa dôchodcovi zvýši túto penziu na sumu minimálneho dôchodku platnú od januára budúceho roka. Dôchodca tak bude dostávať minimálny dôchodok, ktorý je pre neho finančne výhodnejší.
Ak po valorizácii dôchodku bude dôchodok vyšší ako nová suma minimálneho dôchodku, nárok na minimálny dôchodok zanikne a Sociálna poisťovňa bude penzistovi vyplácať tento dôchodok vo vyššej sume, teda opäť ten, ktorý je pre neho finančne výhodnejší.
Príklad, keď dôchodok po valorizácii nedosahuje úroveň minimálneho dôchodku:
Príklad 1: Dôchodca bude ku koncu decembra poberať minimálny dôchodok v sume 501,50 eura za 42 rokov obdobia dôchodkového poistenia, pričom suma jeho starobného dôchodku k tomuto dátumu je 470,80 eura.
Od 1. januára 2027 sa mu valorizuje jeho starobný dôchodok o 3,4 %, teda o 16,10 eura na 486,90 eura. Táto suma je nižšia ako nová suma minimálneho dôchodku 521,10 eura za 42 rokov obdobia dôchodkového poistenia. Dôchodcovi sa preto valorizovaný starobný dôchodok ďalej zvýši o 34,20 eura na novú sumu minimálneho dôchodku platnú od 1. januára 2027. Dôchodok sa mu tak bude vyplácať v sume 521,10 eura.
Príklad 2: Dôchodca bude ku koncu roka dostávať minimálny dôchodok v sume 527,10 eura za 45 rokov obdobia dôchodkového poistenia na účely minimálneho dôchodku, pričom suma jeho starobného dôchodku k tomuto dátumu je 520 eur.
Od januára sa mu valorizuje jeho starobný dôchodok o 3,4 %, teda o 17,70 eura na sumu 537,70 eura. Táto suma je nižšia ako nová suma minimálneho dôchodku 547,70 eura za 45 rokov obdobia dôchodkového poistenia na účely minimálneho dôchodku. Dôchodcovi preto bude Sociálna poisťovňa naďalej vyplácať minimálny dôchodok v sume 547,70 eura, teda bude dostávať o desať eur viac, ako keby mu Sociálna poisťovňa vyplácala jeho starobný dôchodok zvýšený na sumu minimálneho.
Minimálny dôchodok 2027
| Počet rokov dôchodkového poistenia | Mesačná suma minimálneho dôchodku (v eurách) |
|---|---|
| 30 | 428,10 |
| 31 | 435,50 |
| 32 | 442,90 |
| 33 | 450,30 |
| 34 | 457,60 |
| 35 | 465,00 |
| 36 | 472,40 |
| 37 | 479,80 |
| 38 | 487,20 |
| 39 | 494,50 |
| 40 | 503,40 |
| 41 | 512,30 |
| 42 | 521,10 |
| 43 | 530,00 |
| 44 | 538,80 |
| 45 | 547,70 |
| 46 | 556,50 |
| 47 | 565,40 |
| 48 | 574,30 |
| 49 | 583,10 |
| 50 | 597,90 |
| 51 | 612,60 |
| 52 | 627,40 |
| 53 | 642,20 |
| 54 | 656,90 |
| 55 | 671,70 |
| 56 | 686,40 |
| 57 | 701,20 |
| 58 | 716,00 |
| 59 | 730,70 |
| 60 | 752,90 |
| 61 | 775,00 |
| 62 | 797,10 |
| 63 | 819,30 |
| 64 | 841,40 |
| 65 | 863,60 |
Prečítajte si ďalšie články na túto tému:



