Európsky automobilový priemysel prežíva náročné obdobie, čo dokazujú oznámenia spoločností Stellantis a Aston Martin o očakávanom výraznom poklese ziskov. Pridali sa tak k Volkswagenu, BMW či Mercedes-Benz, ktoré takisto znížili svoje prognózy. Vo svojej analýze a to upozornila spoločnosť XTB.


Stellantis očakáva negatívny cash-flow a pokles marží na 5,5 % až 7,0 %, namiesto pôvodne plánovaných dvojciferných hodnôt. Aston Martin hlási záporný cash-flow a hrubú maržu pod 40 %. Trhy reagovali – akcie Stellantis klesli o viac ako 10 %, Aston Martin až o 25 %.

Po dvoch silných rokoch sa dopyt po nových vozidlách spomaľuje. Tržby značiek ako Toyota a Volkswagen síce rástli o 10 %, no teraz čelia poklesu. Stellantis zaznamenal pokles tržieb o 15 %, BMW a Mercedes-Benz o 6 % kvôli situácii v Číne.

Čínska konkurencia rastie. „Čína tak v súčasnosti dokáže vyrábať elektromobily so štvrtinovými nákladmi oproti európskym automobilkám a v súčasnosti tvorí už 15 % podiel na európskom trhu s elektromobilmi v porovnaní s 1 % v roku 2019,“ tvrdia analytici XTB. Odhaduje sa, že do roku 2030 budú čínske exporty tvoriť tretinu globálneho obchodu s autami.

Európske automobilky čelia výzvam prechodu na elektromobilitu a vysokým nákladom. Investície do vývoja sú obrovské, no neprinášajú očakávané výsledky. Dodávateľské reťazce pre batérie v Európe sú menej rozsiahle ako v Číne, čo zvyšuje náklady.

Protekcionizmus v podobe ciel je jedným z riešení. EÚ navrhla 36,3 % clá na čínske automobilky, USA už zaviedli clá až 100 %. Hoci to podľa XTB môže ochrániť domácich výrobcov, môže to spomaliť prechod na elektromobilitu a zvýšiť ceny pre spotrebiteľov.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: