Počas vojnového konfliktu na Ukrajine bol zaznamenaný nárast kybernetických útokov. Škody spôsobené podvodníkmi pritom eviduje v tomto čase aj poisťovňa Uniqa, na čo upozornila v tlačovej správe. Hlásenia sa týkajú najmä falošných zbierok a phishing mailov a podvodných sms správ, cez ktoré sa podvodníci dostali k osobným údajom a heslám k bankovým účtom.


Softvérové spoločnosti tiež varovali pred falošnými humanitárnymi zbierkami, ktoré vznikli krátko po začiatku konfliktu na Ukrajine a hoci sa zatiaľ objavili v zahraničí, predpokladá sa, že čoskoro dorazia aj k nám. Bankové účty, na ktoré majú peniaze smerovať, sa preukázateľne nedajú spojiť  s legitímnym subjektom a šíria sa najmä na sociálnych sieťach či prostredníctvom e-mailov.

Uniqa ako príklad kyberpodvodov uvádza aj prípad klienta, ktorému prišla sms, nápadne pripomínajúca správy Slovenskej pošty o oznámení doručovania balíka. Tentoraz však s upozornením o zaplatení dvojeurového poplatku za doručenie prostredníctvom platobnej karty. Keďže klient skutočne čakal doručenie balíka, cez priložený link zadal údaje svojej platobnej karty.

Rodina ho následne upozornila, že môže ísť o podvod, keďže pošta nikdy platbu vopred nežiada. Kontaktoval teda svoju banku a požiadal o zablokovanie karty. Napriek tomu mu cez viaceré výbery následne z karty odišlo 2 000 eur. Banka mu peniaze odmietla vrátiť s tým, že ona nepochybila.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: