Nemecký startup Vay testuje v nemeckom Hamburgu špeciálne taxíky na diaľkové ovládanie.

Do povedomia sa v súvislosti s autonómnym riadením vozidiel dostáva nový pojem. Teledriving je šoférovanie automobilov ľuďmi z fyzických staníc vzdialených od vozidiel niekoľko kilometrov. V praxi by sa dal prirovnať k autám s diaľkovým ovládaním, tentokrát však nejde o malé RC autíčka, ale o veľké vozidlá schopné prepravovať ľudí.

Plynulý prechod k nahradeniu vodičov 

Fungovanie teledrivingu spočíva v tom, že teledriver sa nachádza vo fyzickej stanici a jeho prácou je dopraviť automobil k zákazníkovi. Zákazníci si objednávajú elektrické vozidlo prostredníctvom aplikácie Vay. Po príjazde nastúpia a sami sa odvezú do želaného cieľa. Teledriver potom vozidlo prevezme a dopraví ho k ďalšiemu zákazníkovi, čím sa vyhne plateniu za parkovacie miesto. Ide v podstate o donáškovú službu vozidiel. Teledriveri ovládajú všetky funkcie vozidla vrátane riadenia, brzdenia a plynu a robia všetky rozhodnutia týkajúce sa jazdy, čím zabezpečujú pohodlné a spoľahlivé cestovanie. Všetci sú profesionálne vyškolení a dodržiavajú zásady bezpečnej jazdy.

Testovanie už prebieha v uliciach Hamburgu

Startup získal povolenie na vykonávanie testov v meste Hamburg. Pre zachovanie bezpečnosti sa to týka len dopredu určených trás. Táto technológia bola testovaná pomocou upravených elektromobilov KIA už viac ako tri roky. Rozhodnutie zakomponovať diaľkovo riadené vozidlá do verejnej dopravy a priame testovanie v mestách znamená prechodný krok k úplnej autonómii. Cieľom spoločnosti je postupne zavádzať do systému funkcie autonómneho riadenia, keď to bude bezpečné a povolené. „Teraz budeme pracovať s úradmi na ďalších krokoch, aby sme mohli ponúknuť túto službu externistom,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Voy Thomas von der Ohe, ktorý má skúsenosti s testovaním autonómnych vozidiel značky Zoox. Podľa neho je kompletné zavedenie teledrivingu otázkou niekoľkých mesiacov.

Autonómne riadenie si získava dôveru investorov

Startup Vay, ktorý má svoje sídlo v Berlíne, dostal od investorov na rozvoj tejto technológie takmer 100 miliónov USD. Momentálne je spoločnosť v súkromnom vlastníctve, nedá sa teda verejne obchodovať. Existuje však množstvo investorov,  ktorí vidia vo vývoji autonómnych vozidiel potenciál. Patria k nim napríklad bývalý finančný riaditeľ Googlu Patrick Pichette alebo spoločnosť Atomico. Autonómna doprava zažíva svoj boom a pozitívne správy v tejto oblasti priniesla aj spoločnosť Tesla, keď v decembri minulého roka dodala svoje prvé kusy nákladných elektrických vozidiel Semi Trucks.

Nezaostávajú ani najväčšie taxi služby

Jednou zo spoločností zaujímajúcich sa o autonómne riadenie je aj Uber, ktorý urobil svoj prvý krok so spoločnosťou Motional. Je to spoločný projekt automobilky Hyundai a Aptiv. Uber a Motional už podpísali partnerstvo na desať rokov a v súčasnosti ponúkajú novú službu s názvom robotaxis. Tá prichádza po úspešnom spustení autonómneho doručovania Uber Eats v oblasti Los Angeles. V autách sú aj naďalej prítomní bezpečností vodiči pre prípad, že by si autonómny systém nevedel poradiť, no aj oni budú v priebehu tohto roka vysadení. Môžeme sa pripravovať na to, že nás už čoskoro budú taxíky prevážať bez prítomnosti ďalších ľudí.

Komentár hlavnej analytičky Wonderinterest Trading Olívie Lacenovej