Operatívny lízing automobilov v posledných rokoch získava predovšetkým vo firmách čoraz väčšiu popularitu. Viaceré lízingové spoločnosti ho okrem toho už začínajú ponúkať aj bežným klientom. Rozdiel medzi finančným lízingom a operatívnym spočíva v tom, že pri operatívnom lízingu firma či človek auto nevlastní a ani ho nikdy vlastniť nebude. Len si ho počas určeného obdobia prenajíma za dohodnutú sumu a následne auto vráti. Veľkou výhodou operatívneho lízingu je predovšetkým pevná cena. Tú klient platí každý mesiac a má v nej zvyčajne zahrnuté všetky náklady vrátane servisu, zimných pneumatík či poistenia. Práve teraz môžu niektorí klienti o túto výhodu prísť a ich lízingové splátky sa môžu zvýšiť.

Podľa zistení portálu Finsider minimálne jedna lízingová spoločnosť už zvýšila splátky pre súčasných klientov a ďalšia nad tým uvažuje. Ďalšie spoločnosti tvrdia, že k zvyšovaniu cien pre súčasných klientov nepristúpia, priplatia si len noví zákazníci. O tom, či môže lízingová spoločnosť zvýšiť počas splácania mesačnú splátku, rozhoduje, ako je naformulovaná zmluva.

Viac musia za operatívny lízing platiť klienti spoločnosti Business Lease. Firma im už novembri oznámila, že mesačné splátky zvyšuje z dôvodu navýšenia úrokových sadzieb Európskou centrálnou bankou, ktoré sa premietlo do zvýšenia sadzieb na finančných trhoch. „Nájomné zmluvy sme sme vždy aktivovali s aktuálnym úrokom v čase odovzdania vozidla. Ten bol nulový, a preto sa na cene mesačných platieb neodrazil,“ uviedla firma v liste pre klientov. Viac platiť musia len klienti, ktorí majú variabilnú úrokovú sadzbu. Zákazníkov s fixnými sadzbami sa zdražovanie nedotkne.

Operatívny lízing môže zdražieť aj inde

Obchodný riaditeľ Business Lease Slovakia Michal Chudík vraví, že aktuálne úrokové sadzby aplikujú „na existujúce nájomné zmluvy, u ktorých skončila fixácia úrokovej sadzby v súlade so s dohodnutými zmluvnými podmienkami.“ Priemerné zvýšenie mesačnej platby z tohto dôvodu je podľa neho 8,7 percenta. Ak napríklad firma platila mesačne za auto 400 eur bez DPH, znamená to, že jej platba narástla na 434,80 eura. Zvýšenie mesačnej platby sa týka klientov, ktorým skončila fixácia úrokovej sadzby počas posledných 12 mesiacov. Klientom, ktorým fixácia sadzby ešte len skončí, sa mesačná splátka zvýši neskôr.

Firma vysvetľuje, že operatívny lízing musela zdražiť preto, lebo v dôsledku nárastu úrokových sadzieb sa jej zvýšili náklady „Spoločnosť Business Lease si peniaze požičiava priebežne, práve preto navýšené úrokové sadzby pri dlhších fixáciách pociťujeme pri výročí účinnosti úrokových sadzieb a fixovaní nových úrokových sadzieb,“ vysvetľuje M. Chudík. Firma podľa neho pociťuje zvýšené náklady predovšetkým pri financovaní s kratšou fixáciou.

Nad zdražovaním uvažuje aj spoločnosť Arval Slovakia. Rastúca inflácia podľa firmy citeľne zasahuje aj tento sektor. Spoločnosť zaznamenala navýšenie cien podstatných komponentov služieb, no zatiaľ nemusela k zvyšovaniu cien pristúpiť. „Medzinárodnou skúsenosťou v manažovaní dodávateľského reťazca a úspešným zefektívnením interných procesov sme totiž dokázali zabezpečiť minimalizáciu negatívnych vplyvov vývoja cenových indexov. Dnes už však situácia začína byť neúnosná – aj preto na ňu zvažujeme reagovať. O tom, či nakoniec k zvýšeniu cien aj pristúpime, rozhodne vývoj indexu spotrebiteľských cien v prvom kvartáli 2023, na ktorého výsledky čakáme,“ uviedol obchodný riaditeľ Arval Slovakia Michal Duška.

operatívny lízing
Motoristi si budú musieť za operatívny lízing priplatiť. (Ilustračné foto: Peter Csernák)

Noví klienti si priplatia asi desatinu

UniCredit Leasing ceny pre existujúcich klientov nezvyšoval a ani sa k tomu nechystá. „Cenu operatívneho leasingu pro existujúcich klientov sme nezvyšovali. Dodržujeme hlavnú výhodu operatívneho leasingu, ktorou je fixná splátka po celú dobu zmluvy,“ vraví hovorkyňa spoločnosti Zuzana Ďuďáková

Naopak noví klienti sa musia pripraviť na to, že ich mesačná splátka bude vyššia, ako keby si auto brali pred rokom. Nahor išli totiž ceny nových vozidiel, zdraželi poistky, zvýšili sa úrokové sadzby, no drahšie sú aj náhradné diely, pneumatiky či servis. „Vo všetkých vyššie uvedených oblastiach ceny medziročne vzrástli. Takže cena operatívneho leasingu pre nových klientov môže v porovnaní s minulým rokom narásť približne o desať percent,“ tvrdí Z. Ďuďáková.

Operatívny lízing pravdepodobne pre zdražovanie nepríde o svoju popularitu. Každý, kto chce auto, zaplatí v súčasnosti viac, ako keby si ho kupoval pred rokom či dvomi. Viac ho vyjde aj servis či náhradné diely, teda položky ktoré priamo ovplyvňujú, koľko stojí operatívny lízing. „Každé zvýšenie mesačnej platby z dôvodu externých faktorov (pozn. red.: zmena úrokovej sadzby) nie je vnímané pozitívne. Klienti však rozumejú aktuálnej situácií na trhu a práve preto predmetné zvýšenie očakávali,“ dodáva M. Chudík.

Čo je operatívny lízing automobilu

Operatívny lízing predstavuje dlhodobý prenájom automobilu. Firma alebo človek si prostredníctvom lízingovej spoločnosti objedná auto, to dostane už prihlásené na značkách a môže ho hneď začať využívať. V cene prenájmu býva zahrnutý servis, poistenie, zimné pneumatiky, prezúvanie, daň z motorových vozidiel, či náhradné auto. Na konci prenájmu zostane auto lízingovej spoločnosti.

Firmy operatívny lízing využívali často preto, aby mali pod kontrolou svoje výdavky a aby znížili náklady na správu vozového parku. Nepotrebujú mať človeka, ktorý sa stará o autá, keďže autá na operatívny lízing patria lízingovej spoločnosti.

Spoločnosti, ktoré ponúkajú operatívny lízing, často nakupujú niektoré vozidlá na sklad. Kto si vyberie z týchto automobilov, tak nemusí čakať niekoľko mesiacov na dodanie auta.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: