Západ Slovenska sa dočkal dokončenia obchvatu D4/R7. Problém je v tom, že obchvat Bratislavy svoju hlavnú úlohu nebude môcť plniť stopercentne zrejme ešte pár rokov. Na frekventovanej diaľnici D1 totiž nie je dokončená križovatka, ktorá by ju s obchvatom D4 spojila. „Je svetový unikát, že máme križovanie dvoch diaľnic a nemáme hotovú križovatku,“ komentoval situáciu minister dopravy Andrej Doležal.

Obchvat Bratislavy má vyriešiť kolóny

Dôvodom výstavby obchvatu bolo najmä odbremeniť Bratislavu od hustej dopravy. Úsek diaľnice D1 prechádza mestom a počas pracovného týždňa sa tam tvoria dlhé kolóny. Slúži totiž ako spojnica na ceste do hlavného mesta a tiež Česka, Maďarska a Rakúska. Obchvat Bratislavy by mal vozidlá, ktoré pokračujú aj do týchto krajín, odkloniť z vnútorného okruhu mesta.

Napriek problémom sa posledné dokončené úseky už pre verejnosť otvorili. V nedeľu 26. septembra tohto roka zhotoviteľ do užívania odovzdal vyše štvorkilometrovú časť medzi mimoúrovňovými križovatkami Rusovce a Ketelec, ktorého súčasťou je aj Lužný most cez Dunaj. V rovnaký deň mali byť otvorené aj zvyšné úseky, no podľa zhotoviteľa je problém v náročnej organizácii dopravy v hlavnom meste.

Úsek D4 medzi križovatkou Ketelec a Jarovce

obchvat Bratislavy
Zdroj: D4R7 Construction

Zvyšné úseky by sa mali otvárať prvý októbrový víkend (2. a 3. októbra 2021). Zhotoviteľ by mal ľuďom sprístupniť časť obchvatu D4 medzi križovatkami Jarovce a Rusovce, ktorý meria 2,2 kilometra a spája diaľnicu D2 s obchvatom D4. V rovnakom termíne by mal byť otvorený aj posledný úsek R7, ktorý spojí križovatku Ketelec s diaľnicou D1 na križovatke Prievoz v hlavnom meste. Tento úsek by mal byť dlhý 6,5 kilometra.

Úsek R7 medzi križovatkou Ketelec a Prievozom

obchvat Bratislavy
Zdroj: D4R7 Construction

Komu dokončené a otvorené úseky pomôžu

Zvyšné úseky, ktoré sa otvoria pred záverom prvého októbrového týždňa, sa tak spoja s už otvorenými časťami obchvatu D4 a rýchlostnou cestou R7. Pomôcť by to malo najmä ľuďom, ktorí sa do Bratislavy alebo ďalej do Maďarska či Rakúska presúvajú z obcí a miest južne od hlavného mesta. Cesta R7 začína v Holiciach, kde sa na ňu môžu dostať napríklad ľudia, ktorí cestujú z Dunajskej Stredy, prípadne z okolitých obcí.

Ďalšie dobré napojenie na obchvat majú ľudia zo Šamorína, Dunajskej Lužnej a okolitých obcí. O niečo rýchlejšie by sa mali do Bratislavy a ďalej za hranice presúvať aj autá z Mostu pri Bratislave, Ivanky pri Dunaji, Bernolákova či napríklad Malinova. Tí sa môžu pohodlnejšie premiestňovať či už po D4 a potom R7 do širšieho cestra Bratislavy, prípadne prejazdom na D2 a ďalej do Rakúska, Maďarska alebo Českej republiky.

Severne položené bratislavské mestské časti ako je Rača či Vajnory už časť D4 dokončenú majú. Ide však len o trojkilometrový úsek, ktorý ešte nie je spojený s úsekom v okolí Ivanky pri Dunaji. Keď sa tento úsek spojí, mal by uľahčiť cestovanie šoférom z Pezinka, Rače, Vajnôr, Svätého Jura a ďalších severne položených obcí pri hlavnom meste. Otvorenie tejto časti by malo prebehnúť tiež v októbri tohto roka.

Úsek D4 medzi Račou a Ivankou pri Dunaji

obchvat Bratislavy
Zdroj: D4R7 Construction

Obchvat Bratislavy nie je napojený na D1

Najväčší problém obchvatu je chýbajúca križovatka, ktorá by spojila diaľnicu D1 s D4. To v praxi znamená, že ľudia, ktorí smerujú z východu napríklad ďalej do Maďarska, Rakúska či Česka, sa na obchvat priamo z D1 nedostanú. Platí to aj v opačnom smere.

Šoféri tak budú mať dve možnosti. Buď sa na obchvat dostanú po klasickej ceste zo Senca, kde zídu z diaľnice, a ďalej sa na obchvat D4 napoja cez križovatku pri Ivanke pri Dunaji. Alebo môžu pokračovať po diaľnici tak, ako to funguje v súčasnosti a riskovať státie v kolóne.

Tento problém by mohla ešte sčasti vyriešiť nová križovatka pri Bernolákove, ktorá spojí starú cestu s D1. Stále však nebude priamo spájať obchvat s diaľnicou. Ľudia si len o niečo málo skrátia cestu, keďže nebudú musieť schádzať už pri Senci.

Prečo nie je križovatka D1/D4 hotová

Problém s nedokončenou križovatkou spôsobilo hlavne niekoľko zlých rozhodnutí minulého, a sčasti aj súčasného vedenia štátu. V zmluvách s koncesionárom Zero Bypass sa totiž ešte vláda v roku 2016 zaviazala, že dostavbu križovatky D4 a D1 zabezpečí štát do konca roka 2019. Doteraz tento záväzok nesplnil.

Išlo o nereálny termín a križovatka sa navyše projektovala na novo. Zodpovednosť nesie aj súčasná vláda, pretože rezort dopravy poslal ministerstvu financií nesprávnu žiadosť na uvoľnenie peňazí. Dokončenie križovatky má na starosti Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá spustila verejnú súťaž až v septembri tohto roka.

Kľúčová križovatka je podľa A. Doležala hotová na 90 percent a v praxi sú jednotlivé cesty prekrížené. Chýbajú však prepojenia. Ako dlho bude trvať, kým sa dokončia je zatiaľ otázne. Podľa vedenia NDS to môže trvať ďalších päť rokov. Projekt by mal stáť vyše 127 miliónov eur. Po odovzdaní poslednej časti obchvatu bude štát zaň platiť koncesionárovi 30 rokov vyše 50 miliónov eur ročne.

Nedokončená križovatka D1/D4

obchvat Bratislavy
Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj