V predajniach automobilov bežne núkajú kupujúcim, že od nich odkúpia ich staršie auto. Tento systém staré za nové už prišiel aj na realitný trh. Rozdiel je len v tom, že developeri od klienta starý byt nekúpia, ale mu ho pomôžu predať. Tvrdia, že rýchlo a výhodne.

Keďže realitný trh je už mesiace zamrznutý a byty sa slabo predávajú, nervózni sú nielen developeri, realitné kancelárie, ale aj kupujúci. Tí poslední teraz vyčkávajú, či sa ceny bytov nepohnú strmšie smerom dole.

Pri vyčkávaní ich chce „postrčiť“ developer YIT Slovakia. Ten sa nedávno dohodol s realitkou Bosen Real Estate Group, že klientovi, ktorý si u neho kúpi byt, napríklad v nedávno dokončenom projekte Zwirn 1, pomôže predať jeho starý byt.

„Vnímame medziročný pokles predaja, najmä v segmente hypotekárnych klientov. Keď porovnávame napríklad tohtoročný prvý kvartál s minuloročným, pokles na trhu je približne 50 %. Preto sme sa rozhodli našim klientom pomôcť a adresovať neistoty spojené s dostupnosťou potrebného financovania,“ vysvetľuje Peter Dovala, riaditeľ developerských projektov YIT Slovakia.

Štatistiky predaja YIT Slovakia ukazujú, že Slováci bežne financujú novú nehnuteľnosť aj príjmom z predaja tej pôvodnej. Takže uľahčiť kupujúcemu zbaviť sa starého bytu, aby kúpil ten nový má zmysel.

Rýchly predaj s garanciou

Lákadlom má byť rýchlosť predaja. Bosen Real Estate Group garantuje predaj starého bytu za vopred dohodnutú sumu do troch mesiacov.

„Ak sa realitnej spoločnosti nepodarí nehnuteľnosť v dohodnutom čase predať, peniaze za prvú splátku nového bytu, ktorý si z ponuky YIT klient kúpi, dostane v plnej výške naspäť,“ uvádza fínsky developer na svojej internetovej stránke.

Keďže prvá časť kúpnej ceny je 20 percent z celkovej kúpnej ceny bytu, ide o veľké peniaze. Napríklad dvojizbový byt v Zwirne 1 stojí 360-tisíc eur, takže developer vráti klientovi 72-tisíc eur.

„Suma môže byť veľmi variabilná, 25-tisíc eur pri menších bytoch a pri väčších pokojne až do výšky nad 100-tisíc eur,“ vraví P. Dovala.

Predaj bytu do troch mesiacov je podľa Michala Jančiho, výkonného riaditeľa Bosen Real Estate Group, reálny aj v aktuálnej situácii. Priznáva, že ak sa starý byt nebude dariť predať, môže realitka ísť, so súhlasom klienta, s cenou dole. „Cenu sa však snažíme na základe predošlej dôkladnej analýzy nastaviť čo najviac reálne,“ dodáva.

Garancia predaja bez nižšej ceny je otázna

Problém s rýchlym predajom starého bytu môže byť podľa odborníkov na reality v súčasnosti problém. „Bez zaujímavej cenovky sa byt nemusí v súčasnosti predať vôbec,“ vysvetľuje situáciu na realitnom trhu Vladimír Kubrický, analytik Realitnej únie.

K predaju bytu za štvrť roka je skeptický aj Marián Tomko, konateľ realitky Grahams. V súčasnosti je podľa neho veľmi odvážne dávať klientom akékoľvek garancie.

„Stáva sa, že nehnuteľnosť sa ponúkne do predaja a prejdú aj mesiace bez akéhokoľvek dopytu alebo obhliadky. Pokiaľ chce v tomto období majiteľ predať nehnuteľnosť, tak musí pracovať s jej cenou a zároveň by mal byť prístupný kompromisom,“ vraví. Inými slovami, ak chce majiteľ byt predať rýchlo, musí znížiť cenu. Ak to neurobí, z jeho starého bytu sa stane nepredajný „ležiak“.

Prvý developer núka, že sprostredkuje predaj staršieho bytu za dohodnutú cenu. Inak kupujúcim vráti desaťtisíce eur
YIT Slovakia sľubuje, že sprostredkuje predaj staršieho bytu za vopred dohodnutú sumu (Foto: YIT)

Výhody na všetkých stranách

Podľa realitných odborníkov je táto dohoda výhodná pre všetky strany. Pre developera preto, lebo nemusí priznať, že znižuje ceny novostavieb, len k nim ponúkne kupujúcemu niečo navyše, čo je z marketingového hľadiska dobrá stratégia.

Pre realitnú kanceláriu je plusom to, že môže predať starý byt novým klientom. Navyše, provízie pri predaji starých bytov sú podľa odborníkov vyššie, pohybujú sa od troch do piatich percent, kým pri nových oscilujú okolo jedného percenta.

Realitná kancelária Bosen dokáže ponúknuť klientovi aj nižšiu províziu z predaja. Jej výška záleží od typu nehnuteľnosti a náročnosti obchodného prípadu. Podrobnosti a presné podmienky benefitu však šéf Bosenu M. Janči nechcel pre Finsider špecifikovať.

Nižšie provízie realitky môžu byť čiastočne zadotované developerom, ale v tomto prípade to tak nie je. „Dotáciu od developera nemáme dohodnutú,“ hovorí Janči. Navyše, realitka nezíska ani peniaze z predaja nových bytov, lebo tie si YIT predáva vo vlastnej réžii.

Napokon získa aj kupujúci, ktorý sa nemusí stresovať s rýchlym predajom bytu, ale prenesie zodpovednosť za jeho predaj na realitku. Ak sa to nepodarí do štvrť roka, tak získa aspoň peniaze od developera.

Zvýhodnená hypotéka, množstevné a vernostné zľavy

Nová služba na podporu predaja pôvodnej nehnuteľnosti je ďalším z benefitov, ktoré spoločnosť YIT Slovakia uviedla na trh.

Okrem toho ponúka napríklad zvýhodnenú hypotéku na úrovni úrokovej sadzby 1,29 %, ktorá platí pre apartmány v projekte Magnolia 2.

Špeciálnu zľavu môžu získať aj klienti, ktorí si od YIT Slovakia kúpili nehnuteľnosť za posledných desať rokov alebo ktorí kúpia dva priestory, napríklad dva byty alebo byt a nebytový priestor či kanceláriu.

Okrem toho developer ponúka kupujúcim finančný bonus na zariadenie bytu. Podľa projektu a veľkosti bytu sa príspevky pohybujú od 10 až do 40-tisíc eur.

Lákadlá budú pribúdať

Cieľom developera je vypredať byty v jeho projekte za čo najvyššiu cenu. Je logické, že sa bráni zníženiu cien a klientom radšej ponúka iné benefity. V. Kubrický očakáva, že developeri prídu v budúcnosti s ďalšími kreatívnymi riešeniami podpory predaja bytov.

„Extrémne výhodné benefity pre kupujúcich a snaha predať za každú cenu môžu naznačovať, že developerovi tečie do topánok,“ vysvetľuje analytik.

Podľa M. Tomka v súčasnosti kupujúceho motivuje na kúpu najmä maximálna a okamžitá možná zľava, akú vie developer poskytnúť. Preto čím dlhšie bude trvať obdobie vysokých úrokových sadzieb, tak tým viac môžu byť niektorí developeri prinútení dávať aj reálne zľavy a nielen tie marketingové.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: