Starší ľudia síce dokážu sledovať vývoj cien v obchodoch, či nasporiť si popri dôchodku, no zároveň patria ku skupinám, ktorí sa dajú najľahšie zlákať na zdanlivo výhodné ponuky. Na nízku finančnú gramotnosť seniorov upozorňuje Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP).


„Ich osamelosť, neznalosť finančných pojmov, slabé, až žiadne technologické a digitálne zručnosti, ako aj emócie a často až prílišná dôverčivosť spôsobujú, že sa stále nechávajú nalákať na ponuky služieb či tovarov od nepoctivých obchodníkov,“ povedal generálna tajomníčka AFISP Darina Huttová.

Najčastejšie sa podľa nej starší ľudia pri kúpe tovarov a služieb nechajú zlákať na slová, ako výhodná služba, zľava, nižšie úroky či platby. Málokedy sa pritom zaujímajú o skutočné podmienky získania produktov s takýmito „benefitmi“. „Napríklad v prípade úveru sa nestačí rozhodovať len podľa úroku či výšky splátky, ale podľa celkových nákladov. Tie si však málokedy nechajú starší ľudia podrobne vysvetliť, respektíve nevedia, na čo všetko sa majú pýtať,“ hovorí D. Huttová.

Rastúcim rizikom pre seniorov sú rôzne úverové karty nebankových inštitúcií, ktoré možno využiť na nákup tovar. Aj keď to predstavuje lákavú cestu, ako sa dostať k vytúženému tovaru, v skutočnosti ide o úver s vysokým úrokom. „Zadlženie je veľmi často dôsledok iného problému – slabej vôle a neochoty sa poradiť s odborníkom. Starším ľuďom určite odporúčame, aby sa nezadlžovali u nebankových inštitúcií či pochybných obchodníkov, ktorých aktivity a história sa nedajú overiť. Ak sa chcú zadlžiť, každé takéto rozhodnutie treba radšej konzultovať s niekým z rodiny, kto je vo finančných termínoch zbehlý, prípadne je lepšie sa poradiť s odborníkom,“ vraví D. Huttová.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: