Aj keď automobilový priemysel v Európe vyzerá navonok stabilne, hĺbková analýza naznačuje iný obraz. Produkcia automobilov v tomto roku klesne o približne 2 milióny kusov v porovnaní s rokom 2019. Podľa Martina Procházku, Head of Risk Underwriting pre Slovensko a Česko v spoločnosti Coface, sa dodávateľský reťazec nevyhne konsolidácii, pričom očakáva reštrukturalizáciu a optimalizáciu kapacít.
M. Procházka upozorňuje na zhoršujúcu sa situáciu v dodávateľskom reťazci: „Z trhu máme signály o nenaplnených objemoch objednávok, ako aj o ich rušení, čo nepriaznivo ovplyvňuje celý reťazec. Problémom je aj iná ako očakávaná štruktúra predaja.“ Na tento trend vplýva aj nárast cien energií spôsobený konfliktom na Ukrajine. Ceny plynu a elektriny sa v porovnaní s obdobím pred konfliktom strojnásobili, čo oslabuje konkurencieschopnosť európskych výrobcov na svetovom trhu.
Problémom sú aj vysoké náklady na výrobu. „Po energetickom šoku sa ceny plynu ustálili na dvojnásobku a elektriny na takmer trojnásobku predvojnovej úrovne, čo zdražuje výrobu a znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie v celosvetovom meradle,“ tvrdí M. Procházka.
Európski výrobcovia čelia tvrdému súpereniu na čínskom trhu, kde zlyhávajú najmä v oblasti softvéru a konektivity vozidiel. M. Procházka upozorňuje na technologické rozdiely: „V Číne trvá 18 mesiacov, kým sa model auta dostane z papiera na linku, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia.“
Napriek výzvam zostáva Slovensko atraktívnou investičnou destináciou pre automobilový priemysel. Automobilová výroba je podľa M. Procházku na Slovensku nákladovo efektívna, sektor je cyklický a poskytuje dobre platené pracovné miesta. Aj preto podľa neho nehrozí v blízkej budúcnosti odliv výroby.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: