Nasadenie umelej inteligencie v bankovom sektore prináša zásadné zmeny v efektívnosti a bezpečnosti procesov. Ako vyplýva z prieskumu Slovenskej bankovej asociácie (SBA), až 10 členských bánk aktívne využíva umelú inteligenciu, pričom hlavným cieľom je zlepšiť zákaznícke služby, zefektívniť komunikáciu a predchádzať podvodom.

Banky sa čoraz viac spoliehajú na jazykové modely a generatívne nástroje, ktoré umožňujú spracovanie prirodzeného jazyka a simuláciu ľudskej interakcie. „Trendy spojené s implementáciou umelej inteligencie výrazne prispievajú k transformácii finančného sektora tým, že umožňujú rýchlejšie rozhodovanie a efektívnejšie riadenie finančných operácií, čo vedie k vyššej spokojnosti klientov a tiež vyššej úrovni bezpečnosti,“ uviedol Marcel Klimek, výkonný riaditeľ SBA.

Najväčším prínosom umelej inteligencie je detekcia podvodov a automatizácia procesov. Analýza veľkých objemov údajov v reálnom čase umožňuje bankám identifikovať neštandardné správanie a zamedziť stratám ešte pred ich vznikom. Zároveň je však nutné zabezpečiť ochranu citlivých údajov a garantovať presnosť výstupov pred ich implementáciou.

Zásadnou legislatívnou zmenou je Akt o umelej inteligencii (Artificial Intelligence Act, AIA), ktorý zavádza jednotný právny rámec pre umelú inteligenciu v Európskej únii. Tento predpis sa riadi prístupom založeným na rizikách a má zabezpečiť dôveru občanov v systémy umelej inteligencie. „Vítam túto iniciatívu, ľudia v dnešnej dobe už denne prichádzajú do kontaktu so systémami umelej inteligencie a často si to neuvedomujú,“ povedal Marek Zeman, predseda Komisie pre bezpečnosť informačných systémov SBA.

Banky očakávajú, že implementácia novej regulácie si vyžiada dodatočné technické a personálne zdroje, no veria, že tieto zmeny prinesú vyššiu úroveň ochrany klientov a posilnia dôveru v moderné technológie. Slovenská banková asociácia zároveň zdôrazňuje potrebu ďalšej diskusie o etike a regulácii umelej inteligencie.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: