Rast počtu elektromobilov na cestách už ťažko niečo zastaví. Dôvody sú zrejmé: postupne sa zbavujeme závislosti na rope a snažíme sa znížiť spaľovanie fosílnych palív, ktoré vedie k emisiám a zhoršuje klimatické zmeny. Avšak dôležité je uvedomiť si aj negatívne dopady masového nasadenia elektromobilov a pokúsiť sa ich riešiť vývojom nových technologických riešení.

Emisie spojené s výrobou sú ešte stále vysoké

Jedným z hlavných argumentov v prospech elektromobilov je eliminácia emisií počas ich prevádzky. Tento argument však úplne neplatí, ak zvážime celý životný cyklus. Analýza celkových emisií vozidiel v Británii z roku 2021, vykonaná spoločnosťou Ricardo Energy & Environment, predpovedala, že typický elektromobil v porovnaní s porovnateľným benzínovým autom na tamojšom trhu by mohol do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov o 76 percent a dokonca až o 81 percent do roku 2050. Kľúčovými faktormi, ktoré by mohli zvýšiť tento znížený pomer, sú technologické pokroky pri výrobe batérií a čistejšia elektrická energia v britskej sieti.

Avšak tieto predpoklady sa zatiaľ nepotvrdili. V roku 2020 boli emisie počas výroby elektromobilov, najmä kvôli výrobe batérií, o približne 50 percent vyššie než pri benzínových autách. To je markantný rozdiel, ktorý aj prevádzka elektromobilov zatiaľ nedokáže úplne kompenzovať. Odborníci predpokladajú, že emisie pri výrobe elektromobilov budú v roku 2050 na podobnej úrovni ako u vozidiel s konvenčným spaľovacím motorom.

Ekologicky problematická ťažba lítia

Veľkou výzvou je najmä lítium, ktoré je zatiaľ neodmysliteľnou súčasťou výroby batérií pre elektromobily a ďalšie technológie, ktoré sú na batériách závislé. Globálny trh s lítium-iónovými batériami je už dnes veľmi rozsiahly a očakáva sa jeho rapídne zväčšenie. V roku 2022 mal celý trh hodnotu 52 miliárd dolárov, no do roku 2030 sa očakáva takmer štvornásobný nárast na 194 miliárd dolárov.

Austrália je najväčším ťažiarom a spracovateľom lítia so 40-percentným podielom na svetovej produkcii. Na druhom mieste je Čile s 30 % podielom a zároveň disponuje najväčšími svetovými zásobami tohto minerálu. Problémom však je, že tradičná ťažba lítia vedie k kontaminácii ekosystémov a znečisťovaniu vodných zdrojov. Aj keď sa momentálne výskum orientuje aj na alternatívne batérie na báze sodíka, lítium bude stále nevyhnutným kľúčovým minerálom v blízkej budúcnosti.

Pre ťažbu lítia sa spotrebuje extrémne množstvo vody, ktoré následne chýba v hospodárstve

Ďalším významným problémom spojeným s ťažbou lítia je vysoká spotreba vody. Na získanie jednej tony lítia je potrebných ohromných 1,9 milióna litrov vody. V Čile sa už teraz stretávajú s problémami spojenými s nedostatkom vody v dôsledku ťažby lítia. Šesťdesiat päť percent vodných zásob bolo využitých, a to donútilo miestnych farmárov dovážať vodu na zavlažovanie z väčších vzdialeností. Juhoamerický lítiový trojuholník, ktorý zahŕňa časti Čile, Argentíny a Bolívie, obsahuje viac ako polovicu svetových zásob lítia. Avšak už teraz ide o jedno z najsuchších miest na Zemi.

Neférové podmienky pri ťažbe

Pracovné podmienky spojené s ťažbou predstavujú ďalší závažný problém. Mnoho ložísk sa nachádza v krajinách, kde pracovníci nemajú dostatočné právne ochrany. V niektorých prípadoch, ako napríklad v kobaltových baniach v Kongu, kde sa nachádza takmer polovica svetových ložísk, je ťažba kontrolovaná vojakmi, ktorí údajne šikanujú a napádajú robotníkov, ako uviedla organizácia Amnesty International. Vojaci často bezohľadne presídľujú ľudí z ich domovov a fariem a v ťažobnom procese s nimi zaobchádzajú neludsky. Dokonca aj nútená práca detí nie je neobvyklá, pričom niektoré ľudskoprávne organizácie tvrdia, že ľudia zasiahnutí ťažbou nie sú spravodlivo kompenzovaní za škody, ktoré im vznikajú.

Predaje elektromobilov idú výrazne nahor

Dopyt po lítium-iónových batériách rástol v období od roku 2016 do roku 2022 takmer dvanásobne. Spoločnosť Tesla dosiahla najväčšie predaje, s výrobou 1,31 milióna elektromobilov v roku 2022. V porovnaní k roku 2019, keď firma Tesla dodala na trh 367-tisíc áut, je to výrazný nárast. Trhová kapitalizácia spoločnosti Tesla dosiahla 7. decembra 2023 sumu 750 miliárd dolárov, čo je výrazne viac ako hodnota vietnamskej firmy Vinfast Auto, ktorá dosiahla 40 miliárd dolárov, čínskej spoločnosti Li Auto s 39 miliardami a kalifornskej spoločnosti Rivian s trhovou kapitalizáciou 22 miliárd dolárov. Piaty najhodnotnejší výrobca elektromobilov je ďalší čínsky výrobca, NIO, s trhovou hodnotou 18 miliárd dolárov. V tomto rebríčku nie sú zahrnutí tradiční svetoví výrobcovia automobilov, ako sú Mercedes, Nissan, Toyota, Ford a ďalší, ktorí sa snažia dohnať náskok elektromobilov konkurenciou pomocou vlastných elektromobilov alebo hybridných vozidiel.

EÚ sa snaží dotlačiť výrobcov k zníženiu ekologickej stopy batérií

Európska únia usilovne pracuje na znížení ekologickej stopy prostredníctvom nedávno prijatého nariadenia o batériách. Toto nariadenie zavádza nové požiadavky týkajúce sa udržateľnosti a bezpečnosti batérií a batériami poháňaných produktov. Zahrnuje opatrenia s rôznymi časovými horizontmi, ktoré ovplyvnia dodávateľský reťazec a zahŕňajú napríklad obmedzenie škodlivých látok a uhlíkovej stopy, stanovenie minimálneho podielu recyklovaných materiálov, nároky na dizajn a posilnenie zodpovednosti výrobcov. Nová regulácia tiež prinesie zmeny v klasifikácii batérií a stanoví limity pre látky škodlivé pre životné prostredie.

Cieľom zníženia závislosti od fosílnych palív je jednoznačne dôležité a to nielen pre krajiny, ale aj pre veľké spoločnosti. Všetci tieto aktéri musia aktívne pracovať na znižovaní emisií skleníkových plynov, pričom elektromobilita predstavuje jedno z riešení. Súčasne je však kľúčové sledovať environmentálny vplyv všetkých zmien a zabezpečiť, aby sa záťaž environmentálne škodlivých výrobkov a postupov nepreniesla na rozvojové krajiny. Na ceste k dosiahnutiu stanovených cieľov stojí pred ľudstvom ešte mnoho prekážok, a konečné riešenie určite nebude jednoduché. Preto je na spoločnostiach a štátoch, aby tlakom na dodávateľov zabezpečovali postupné znižovanie environmentálnych dopadov a dodržiavanie základných ľudských práv vo všetkých oblastiach.

Komentár Olívie Lacenovej, hlavnej analytičky Wonderinterest Trading