Technologické firmy stále nezískali „pôdu pod nohami“ a ťahajú globálne indexy nadol.

Technologické odvetvie už dlhšiu dobu vykazuje klesajúcu tendenciu. Zisky klesajú a prognózy na ďalší štvrťrok nie sú práve najlepšie. Práve tento týždeň je kľúčový v oznamovaní ziskov technologických spoločností, ktoré nie sú najlepšie. Pre mnohých je to prekvapenie, pretože tento sektor rástol rapídne po mnoho rokov.  Poďme sa teda pozrieť detailnejšie na spoločnosti z tech sektora.

Index S&P 500  ako indikátor sektoru

Nájsť v technologickom sektore firmu s úspešným rastovým trendom začalo byť čoraz ťažšie. Problémy a spomalenie hospodárskeho rastu spôsobuje hlavne nedostatok polovodičov a rastúce úrokové sadzby. Všeobecne sa predpokladá, že zisk technologických spoločností z indexu S&P 500  klesne práve v treťom štvrťroku klesne o viac ako 4 %, čo je markantný rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, kedy boli práve hráči z tech odvetvia hnacou silou rastu indexu S&P 500.

Podľa najhorších prognóz by zisky technologických spoločností v indexe S&P 500 mohli klesnúť o viac ako 5 %, a to by bola pre investorov značná rana. V podstate by to bol znak toho, že technologický sektor sa zmenšuje nielen absolútne, ale aj v pomere k indexu S&P 500.

Spomalenie Cloud Computingu

K nepriaznivej situácii najnovšie prispeli aj výsledky spoločnosti Microsoft. Tá zverejnila varovanie pred výrazným spomalením ich rastu v oblasti cloud computingu v ďalšom období. Dôvodom k takémuto vyjadreniu je, že významní odberatelia pozastavujú svoje výdavky s obavami pred spomaľujúcou ekonomikou. Následne po tomto vyhlásení akcie Microsoftu začali klesať a hodnota sa ocitla nižšie približne o 7 %.

ProfitLevel-Zarska-Akcie Microsoft klesaju
Výkonnosť akcií spoločnosti Microsoft Corporation za posledných 5 rokov. (Zdroj: Investing)

Ďalšou významnou firmou z tech sektora je Alphabet. Tá najnovšie tiež oznámila spomalenie svojho hlavného biznisu s reklamami vo vyhľadávaní cez Google. Digitálna reklama a elektronický obchod sú významnou súčasťou ziskov v technologickom sektore, preto tento oznam spôsobil ďalší výpredaj akcií spoločností z tohto odvetvia. Spoločnosť Alphabet je najväčší predajca digitálnej reklamy v USA a v treťom štvrťroku vykázali jej príjmy  najpomalšie tempo rastu od roku 2013.

Technologický sektor sa teda ocitol v ťažkostiach. Môže za to začiatok obmedzovania výdavkov na online reklamy, pretože firmy musia čeliť prudko rastúcej inflácii. Pri investovaní v rámci týchto spoločností treba byť v týchto časoch opatrný a pozorný. Na druhú stranu, dnes je ten čas, kedy môžeme získať relatívne hodnotné akcie za výpredajovú sumu.

Komentár hlavnej analytičky ProfitLevel Lucie Žárskej