Havarijné poistenie väčšinou uzatvárajú len majitelia nových áut. Ak má auto už viac ako päť či šesť rokov, často poistku zrušia. Pri klasickom havarijnom poistení sa totiž výška poistného odvíja od ceny nového auta. Motorista tak platí rovnaké poistné, ako keby mal úplne nové auto, aj keď jeho hodnota je už výrazne nižšia.

To je problém v prípade totálnej škody alebo krádeže auta. Poisťovňa totiž motoristovi vyplatí len aktuálnu cenu vozidla. Ak by mu zaplatila viac, znamenalo by to, že na poistnej udalosti zarobil. Mnoho ľudí preto nechce platiť poistku z ceny nového auta, ak im poisťovňa v prípade škody vyplatí výrazne menej.

V prípade bežných škôd, ako sú rôzne preliačeniny či rozbité sklá, poisťovňa preplatí z havarijného poistenia nové náhradné diely ako aj prácu. Neuplatňuje sa tak amortizácia.

Aj malá škoda môže byť totálna

Problém starších áut je aj v tom, že vďaka ich nižšej cene, môže poisťovňa škodu po dopravnej nehode jednoduchšie označiť za totálnu. Deje sa tak v prípade, ak škoda na aute presiahne aktuálnu cenu vozidla. V niektorých poisťovniach stačí, že sa k tejto cene škoda priblíži. Ak je napríklad aktuálna hodnota vozidla 5-tisíc eur, poisťovňa zaplatí majiteľovi najviac 5-tisíc. Ak by náklady na opravu presiahli túto sumu, poisťovňa vyhodnotí škodu ako totálnu. Poisťovňa tak vyplatí toľko, aby si motorista mohol zaobstarať podobné vozidlo ako to, ktoré doteraz vlastnil.

Poisťovne vedia, že motoristom sa neoplatí poisťovať staršie autá a preto niektoré z nich v posledných rokoch priniesli produkty aj pre majiteľov starších vozidiel. Pri nich cena poistenia nezávisí od novej ceny auta.

Poisťovňa Kooperativa začala vlani pre staršie vozidlá, ktoré majitelia neservisujú v značkových servisoch, ponúkať produkt Mini kasko. Toto poistenie je dostupné pre autá staršie ako 36 mesiacov. Klient si sám zvolí poistnú sumu, ktorá môže byť 10-tisíc, 15-tisíc alebo 20-tisíc eur. Poisťovňa vyplatí majiteľovi škodu a ten si následne nechá auto opraviť v servise podľa svojho výberu. Cena poistky začína od sto eur.

V Allianz – Slovenskej poisťovni je možné uzatvoriť havarijné poistenie pre vozidlá, ktoré nie sú staršie ako 12 rokov. „Pri vozidlách starších ako 12 rokov je možné dojednať si balíček Comfort, ktorý zahŕňa povinné zmluvné poistenie, vrátane základných asistenčných služieb a základného úrazového poistenia a právnej pomoci,“ vraví Helena Kanderková z odboru komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Havarijné poistenie pre staršie auto môžu nahradiť pripoistenia

ČSOB Poisťovňa má okrem plného havarijného poistenia v ponuke aj čiastočné havarijné poistenie. Rozdiel je v tom, že auto nie je chránené proti odcudzeniu a proti škodám, ktoré spôsobia hlodavce. Vďaka tomu je toto poistenie lacnejšie a je vhodné aj pre staršie vozidlá.

Poisťovňa Union má pre motoristov produkt, ktorým je možné poistiť nové, ale aj staršie motorové vozidlo a to až do veku 12 rokov, „Ide o komplexné
individuálne nastavení poistenie, kde vek vozidla je jedným z faktorov pri stanovení výšky poistného, nie je preto potrebný samostatný produkt len pre staršie motorové vozidlá,“ vraví hovorkyňa poisťovne Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Napríklad za poistenie nového vozidla Kia Ceed v hodnote 20-tisíc eur, by 58-ročný vodič v prípade 200-eurovej spoluúčasti platil ročne 374,88 eura. Ak by toto auto bolo vyrobené v roku 2012, cena by klesla na 299,64 eura. Cenu pritom možno znížiť až na 177 eur, ak majiteľ vozidla chce mať poistené len škody, ktoré mu na aute spôsobí niekto iný.

Samostatný produkt pre staršie vozidlá nemá ani Generali. Hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová tvrdí, že vďaka segmentačným kritériám dokážu ponúknuť poistenie na mieru s výhodnou cenou aj klientom so starším autom.

„Vhodnou alternatívou k havarijnému pripoisteniu môže byť pre niektorých klientov výber povinného zmluvného poistenia s pripoistenými havarijnými rizikami. Ak totiž klient nemá potrebu komplexného krytia havarijným poistením – či už pre jeho cenu alebo určitú toleranciu k riziku, stále existujú havarijné pripoistenia, o ktoré majú jednotliví klienti individuálne väčší záujem,“ vraví hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová.