Majitelia vozidiel musia mať podľa zákona uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Keďže im túto povinnosť predpisuje zákon a poistka kryje spravidla len škody, ktoré majiteľ spôsobí niekomu inému, je pre mnohých motoristov pri výbere poistky rozhodujúca hlavne cena. Aj keď majú poisťovne pri jej stanovení voľnú ruku, vo väčšine z nich platia pri cenotvorbe rovnaké pravidlá. Rozhoduje o nej typ vozidla, miesto bydliska, škodová história majiteľa či jeho vek. V zásade platí, že čím je vodič starší, tým lacnejšia bude povinná poistka.

Pri cene tak za kratší koniec ťahajú hlavne mladí vodiči. Rozdiel v cene pritom môže byť aj viac ako dvojnásobný. Poisťovne totiž berú do úvahy fakt, že starší majitelia majú za sebou dlhoročné skúsenosti so šoférovaním. Tým pádom sa znižuje riziko, že spôsobia na cestách nehodu. Cena poistenia sa preto s pribúdajúcim vekom znižuje.

Cenu poisťovne počítajú podľa vlastných výpočtov úrovne rizika a nákladov na opravu. Preto sa počíta aj s parametrami vozidla ako je rok výroby, hmotnosť, značka či výkon. Sumu môže výrazne ovplyvniť aj trvalý pobyt majiteľa vozidla. Podľa toho poisťovňa vie, kde sa bude. vozidlo pravidelne pohybovať. Platí pritom, že ľudia s bydliskom vo veľkom meste, kde je vyšší výskyt dopravných nehôd alebo krádeží, môžu mať vyššie ceny PZP. Rozhoduje aj to, či auto slúži na bežné používanie, alebo na podnikanie.

Ktoré PZP pre seniorov je najlacnejšie

Povinná poistka pre vodiča, ktorému zostáva pár rokov do penzie, môže byť až trojnásobne lacnejšia ako pri čerstvo plnoletých vodičoch. Dokazujú to aj ilustračné výpočty na kalkulačke povinného zmluvného poistenia portálu Finsider. Ilustračný výpočet počíta vždy s jedným druhom vozidla. Ide o dieselovú Škodu Octavia, ktorá má objem motora na úrovni 1 968 centimetrov kubických, výkon 110 kilowattov, váhu 1 990 kilogramov a bola vyrobená v roku 2022.

Majiteľ vozidla dovŕšil vek 60 rokov len v novembri tohto roka. Bydlisko má v meste Žilina, nikdy nespôsobil nehodu a vozidlo slúži na bežné používanie. Najlacnejšie poistenie pri týchto parametroch mu ponúka Allianz – Slovenská poisťovňa. Ročne by majiteľ za povinnú poistku zaplatil 105,16 eura ročne. Keby mal majiteľ čerstvých 18 rokov, zaplatil by takmer 370 eur ročne.

PZP pre seniorov
PZP pre seniorov je spravidla lacnejšie (Ilustračné foto: Depositphotos/PZP pre seniorov)

Ak by mal vodič z tohto príkladu 50 rokov, najlacnejšie poistenie by mu opäť ponúkol Allianz a platil by 113,71 eura ročne. Keďže ide o mladšieho vodiča, platil by teda o takmer desať eur mesačne viac. Najdrahšie by ho poistka vyšla v Generali, ktorá by si účtovala 268,46 eura ročne. Ak by bol majiteľ vozidla ešte o 15 rokov starší, cena poistenia by bola opäť nižšia.

Pri totožných parametroch by vodičovi vo veku 65 rokov ponúkol najlacnejšie poistenie Allianz. V tomto prípade by platil 103,73 eura ročne. Najdrahšiu poistku by mu ponúkla Generali, v ktorej by za PZP platil 275,19 eura ročne.

Neplatičom hrozí pokuta

PZP je povinné zo zákona, preto legislatíva počíta aj so sankciami pre tých, ktorí ju nedodržujú. Pokuty sa výraznejšie menili v auguste tohto roka. Po novom sankcia stúpla na 50 eur až 5 000 eur. Jej výška sa pôvodne pohybovala na úrovni od zhruba 16 eur do 3 300 eur. Zmenu presadilo ministerstvo financií, ktoré povinné poistky zastrešuje. Od zvýšenia pokút si sľubuje zníženie počtu neplatičov PZP. Novinka podľa ministerstva zvýši tlak na nezodpovedných vodičov, aby si svoje motorové vozidlá poistili.

Dlhodobým problémom je, že systém pokút na neplatičov nefunguje. Podľa Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) je v súčasnosti bez poistky zhruba 314-tisíc áut. Ide o takmer deväť percent evidovaných vozidiel v prevádzke. V skutočnosti je časť z nich dlhodobo mimo prevádzky. Ľudia ich len neodhlásili a podľa poisťovní sa môžu v oficiálnych registroch nachádzať aj také, ktoré už fyzicky neexistujú. Na stole už boli rôzne legislatívne návrhy riešenia neplatičov, no žiadny sa nakoniec nedostal do legislatívy.

Na neplatičov povinného poistenia v súčasnosti doplácajú ostatní motoristi. Keď auto bez PZP spôsobí škodu, prepláca sa z garančného fondu, ktorý spravuje Slovenská kancelária poisťovateľov. Peniaze do fondu posielajú poisťovne, ktoré tam dávajú časť vybratého poistného z PZP od ľudí. Kancelária najprv škodu zaplatí z fondu a potom si od vinníka bez poistky náklady vymáha, no spravidla neúspešne. Garančný fond financujú poisťovne podľa toho, aký majú podiel na trhu. Vlani poslali do fondu desať miliónov eur. Kancelária nemá dosah ani na pokuty, keďže tie sú príjmom štátneho rozpočtu.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: