Povinné zmluvné poistenie (PZP) je opäť stratové. Podľa Správy o finančnej stabilite, ktorú zverejnila Národná banka Slovenska (NBS) vlani v novembri, dosiahol kombinovaný ukazovateľ pri povinných poistkách 117 percent. Ak je kombinovaný ukazovateľ nad úrovňou sto percent, znamená to, že poisťovne na tomto produkte prerábajú. Náklady na poistné udalosti a celkovo správu tohto druhu poistenia sú tak o 17 percent vyššie ako vybrané poistné. Motoristi by sa preto mali pripraviť na to, že ceny sa budú určite zvyšovať. O tom, ako veľmi sa poistné zvýši, budú rozhodovať najväčšie poisťovne na slovenskom trhu.
Finančný analytik z OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik hovorí, že na úroveň 117 percent sa kombinovaný ukazovateľ nevyšplhal už veľmi dlho. „Aj keď poisťovne v rokoch po pandémii zreteľne zvyšovali poistné, očividne náklady na poistné udalosti rastú rýchlejšie ako cena poistenia. Do mimoriadne vysokého kombinovaného ukazovateľa sa očividne premietla kombinácia vyššej nehodovosti pri zvýšenej intenzite dopravy a výrazného nárastu ceny náhradných dielov a práce v autoservisoch,“ vysvetľuje M. Búlik.
Centrálna banka v správe uvádza, že kombinovaný ukazovateľ sa vo väčšine poisťovní už dlhodobo udržuje nad hranicou sto percent. Okrem toho NBS upozornila, že v PZP sú aktuálnou témou aj nepoistené vozidlá, ktorých podiel je na Slovensku v porovnaní s inými krajinami vysoký. M. Búlik pripomína, že nepoistené vozidlá sú problémom už dlhodobo a keďže legislatíva na Slovensku neumožňuje ich efektívne sankcionovanie, nepredpokladá, že by prispeli k skokovému zhoršeniu kombinovaného ukazovateľa.
Senior analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec vraví, že segment povinného zmluvného poistenia nepatrí k profitabilným. „Aj v minulosti v období pred pandémiou Covid-19 boli dlhšie obdobia, kedy bol kombinovaný ukazovateľ vyšší ako sto percent. Keďže ide o produkt, pri ktorom je na Slovensku veľký konkurenčný boj, vytvára sa tlak na cenu. Aj napriek relatívne nižším cenám PZP oproti iným krajinám Európskej únie sú však u nás státisíce vozidiel nepoistených. Za nárastom kombinovaného ukazovateľa pri PZP v minulom roku vidíme najmä rast cien nákladov na opravy. Ten je spôsobený na jednej strane nárastom cien vozidiel a ich náhradných dielov a na druhej strane nárastom nákladov na prácu mechanikov,“ hovorí.
Zvyšovanie cien PZP
Ceny povinných poistiek rastú už niekoľko rokov priemerným tempom v rozmedzí šesť až desať percent ročne. Odborníci očakávajú, že poistné bude rásť aj v tomto roku. Môže to byť okolo desať percent. To znamená, že poistka, ktorá vlani stála sto eur ročne, by v tomto roku vyšla na 110 eur. Z ekonomického hľadiska to poisťovne musia urobiť, keďže stratovosť PZP blížiaca sa k dvadsiatim percentám je dlhodobo neudržateľná. Poisťovne nemajú inú možnosť, ako zvyšovať cenovku povinného poistenia. Tlačí ich do toho aj samotná NBS, pretože je to potrebné k tomu, aby si poisťovne dokázali plniť všetky povinnosti. „Okrem rastu cien vozidiel, náhradných dielov a nákladov na prácu bude jedným z výrazných faktorov aj konsolidačný balíček a jeho opatrenia. Poisťovniam sa zvýšia náklady kvôli vyššej dani z pridanej hodnoty, vyššej dani z príjmu právnických osôb či novej transakčnej dani,“ pripomína I. Kahanec.
Riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor vysvetľuje, že pre trh s povinným poistením je dôležité, ako určujú ceny veľké poisťovne, ktoré majú najväčší kmeň na trhu. Ide o Kooperativu, Allianz – Slovenskú poisťovňu či a Generali. Tie podľa Š. Fajnora do veľkej miery už dlhodobo určujú, ako sa budú vyvíjať ceny PZP. „Stretli sme sa s rôznymi krátkodobými akciami, kde niektorá z poisťovní, či už väčšia alebo menšia, pripravila akciu pre nejaký segment vodičov a znížila ceny. Aj tak sa v čase vrátili k postupnému plošnému zvyšovaniu cien aj z dôvodu inflácie,“ hovorí.
Avšak, zvyšovanie cien PZP sa podľa odborníkov bude diať priebežne aj so segmentáciou a zlepšovaním služieb samotných poisťovní s kombináciou ekonomického vývoja na Slovensku. Do ceny sa premietnu aj niektoré legislatívne zmeny v oblasti povinných poistiek. Ide napríklad o určovanie škodovosti klienta cez Slovenskú kanceláriu poisťovateľov (SKP), nemožnosť regresovať časť z plnenia poistnej udalosti, ak je poistník v omeškaní s platbou, či zvýšenie limitov poistných súm za škody na zdraví a majetku.
M. Búlik pripomína, že poisťovne sa tiež cenu snažia segmentovať. Na cenových porovnaniach je podľa neho vidieť, ktoré poisťovne sa napríklad snažia nižšou cenou cieliť na vidiek a menšie mestá a kto oslovuje majiteľov áut vo vyššom strednom veku a seniorov. „V čom sa poisťovne zhodujú, je výrazná cenová prirážka pre mladých vodičov z veľkých miest. Každá poisťovňa má špecifický prístup k rizikovosti jednotlivých produktov a kľúčový faktor, ktorý ovplyvňuje cenotvorbu, sú tabuľky nehodovosti po jednotlivých demografických skupinách a zároveň strategické zameranie na vybrané cieľové skupiny,“ tvrdí.

Poisťovne o cenotvorbe nehovoria
Povinné poistky na Slovensku predáva deväť poisťovní. Väčšina z nich sa k stratovosti či svojej cenotvorbe nevyjadruje, no stratovosť PZP naprieč segmentom nevnímajú pozitívne.
Nováčikom na trhu s povinným poistením je česká poisťovňa Pillow, ktorá poistky na Slovensku predáva už vyše roka. Od konkurencie sa odlišuje práve cenotvorbou, ktorá sa odvíja od nájazdu kilometrov. Produktový expert Pillow poisťovne Martin Podávka tvrdí, že vďaka tomu poisťovňa nie je stratová. „Podľa poslednej zverejnenej správy o solventnosti bolo škodové percento 66,6 percenta (rok predtým 76,1 %). Ide o očakávaný pozitívny trend spojený so starnutím portfólia poistných zmlúv. Ceny upravujeme v súlade s infláciou. Aktuálne sme na Slovensku jediní, ktorí používajú ako cenové kritérium aj ročný nájazd kilometrov. Sme teda v úlohe, keď my ovplyvňujeme rozhodovanie ostatných, nie oni naše,“ tvrdí M. Podávka.
Allianz napríklad neprezradil, či a koľko na PZP prerába. Hovorkyňa poisťovne Helena Kanderková len uviedla, že pravidelne analyzujú situáciu v jednotlivých poistných odvetviach a ceny prehodnocujú tak, aby zabezpečili finančnú stabilitu a schopnosť plniť svoje záväzky, ktoré vyplývajú z poistných zmlúv. „Zároveň cenotvorbu ovplyvňujú aj trhové faktory, najmä inflácia, ktorá zvyšuje ceny náhradných dielov a prác v autoservisoch a ovplyvňuje tým ziskovosť tohto produktu,“ hovorí H. Kanderková. V roku 2023 bola napríklad priemerná výška škody v Allianz v sume 1 829 eur, vlani to už bolo 2 000 eur.
Aj poisťovňa Generali pripúšťa, že v posledných rokoch dochádza k výraznému nárastu priemernej výšky škôd, zatiaľ čo rast priemerného poistného zaostáva. „V poisťovni Generali sa výška poistného odvíja od segmentačných kritérií, nie plošne. Nárast cien teda prichádza najmä v rizikových segmentoch alebo v prípadoch s výraznou škodovou históriou. Napríklad, ak evidujeme u klienta nejakú nehodu, premietne sa to aj do výšky poistného na základe vopred dohodnutého malus systému,“ tlmočí postoj poisťovne jej hovorkyňa Catherine Černochová. Podľa jej slov chce Generali ponúkať konkurencieschopné ceny.
Poisťovňa Uniqa tvrdí, že v minulom roku pristúpila k viacerým úpravám sadzieb nových aj existujúcich zmlúv a podarilo sa jej zlepšiť finančné výsledky PZP. Jej klienti ale musia počítať s medziročným zvýšením poistného minimálne v rámci nižších jednotiek percent. Jej hovorkyňa Beata Lipšicová zároveň dodáva, že cenotvorba poisťovne je založená aj na monitoringu konkurencie.
Ako sa určuje cena PZP
Cenu poisťovne počítajú podľa vlastných výpočtov úrovne rizika a štatistík. Povinné poistenie nekryje samotné poistené vozidlo, ale škody, ktoré spôsobí niekomu inému.
Do veľkej miery to závisí od vozidla, ktoré sa bude poisťovať. Nejde pritom len o jeho výkon či váhu, ale napríklad aj ročník výroby a značku. Platí pritom, že majitelia nových vozidiel platia za povinnú poistku menej peňazí. Staré auto totiž na cestách predstavuje väčšie riziko, s ktorým pri cenotvorbe pracuje aj poisťovňa.
Výšku poistného môže výrazne ovplyvniť aj trvalý pobyt. Podľa toho poisťovňa vie, kde sa bude vozidlo pravidelne pohybovať. Platí pritom, že ľudia s bydliskom vo veľkom meste, kde je vyšší výskyt dopravných nehôd, môžu mať vyššie ceny PZP.
Rozhoduje aj vek majiteľa vozidla, pri ktorom zase platí, že viac platia mladí vodiči. Poisťovňa počíta s tým, že majú pri šoférovaní menej skúseností. Viac za poistku zaplatia aj majitelia, ktorí už v minulosti spôsobili nehodu na cestách. Poisťovne si to overujú v registri.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: