Európsky parlament dnes schválil nové ciele znižovania emisií CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Od roku 2023 by sa tak v Európskej únii mali predávať len autá s nulovými emisiami CO2. To v praxi znamená koniec spaľovacích motorov a prechod na plne elektrické či vodíkové autá.


Za nariadenie hlasovalo 340 poslancov, proti bolo 279 a 21 sa ich zdržalo. Zo slovenských europoslancov boli za Monika Beňová, Vladimír Bilčík, Lucia Ďuriš Nicholsonová, Robert Hajšel, Martin Hojsík, Michal Šimečka a Michal Wiezik. Proti boli Eugen Jurzyca, Miriam Lexmann, Miroslav Radačovský, Ivan Štefanec a Milan Uhrík. Peter Pollák sa zdržal hlasovania.

„Toto nariadenie podnecuje výrobu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami. Zahŕňa ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a cieľ nulových emisií na rok 2035, ktorý je rozhodujúci pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele vnášajú do automobilového priemyslu prehľadnosť a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Nakupovanie a používanie automobilov s nulovými emisiami bude pre spotrebiteľov lacnejšie, pričom sa urýchli vznik trhu s ojazdenými vozidlami. Udržateľné jazdenie sa tak stane dostupným pre každého,“ uviedol spravodajca Európskeho parlamentu Jan Huitema.

Toto nariadenie musí po hlasovaní v europarlamente ešte formálne schváliť aj Rada EÚ. S tým by nemal byť problém, keďže výsledný text je výsledkom dohody parlamentu a Rady EÚ. Nariadenie bude následne zverejnené v Úradnom vestníku EÚ.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: