Slovenská banková asociácia upozorňuje na nový typ podvod, pri ktorom sa podvodníci zameriavajú na seniorov. Tvrdia, že sú ich rodinní príslušníci a následne sa snažia od nich vylákať peniaze.
„Podvodníci zasielajú seniorom podvodné SMS správy, v ktorých informujú seniora, vystupujúc pritom v pozícii jeho rodinného príslušníka, že došlo k zmene telefónneho čísla na strane ich rodinného príslušníka. Najčastejšie ako dôvod uvádzajú poškodenie telefónu a SIM karty. Senior je SMS správou vyzvaný, aby si uložil nový telefonický kontakt na rodinného príslušníka. Následne podvodník rozvíja diskusiu so seniorom a pod vymyslenou legendou tohto informuje, že súrne potrebuje poslať finančné prostriedky,“ vysvetľuje právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie Sylvia Ďatelinková.
Podvodnú správu podľa nej možno rozpoznať tak, že pôsobí naliehavo, podvodník prechádza z vykania do tykania, komunikácia je neosobná a často začne prechádzať z nátlakovej formy až po agresívnu formu.
„Podvodník sa neustále dožaduje zaslania peňažných prostriedkov, výnimkou nie je ani žiadosť o poskytnutie vašich prístupových údajov do elektronického bankovníctva alebo citlivých údajov o platobnej karte,“ hovorí S. Ďatelinková.
Takáto podvodná správa je zvyčajne poslaná zo zahraničného telefónneho čísla. „Seniori, buďte vnímaví a opatrní, akékoľvek správy a informácie, ktoré obdržíte z neznámeho telefónneho čísla a od neznámej osoby si vždy overujte. Neposkytujte citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva tretím osobám. Ak poukážete peňažné prostriedky v prospech neznámeho účtu, dostať sa k nim môže byť problematické. Zväčša ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané,“ radí S. Ďatelinková.
Ako môže vyzerať podvodná SMS správa
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: