Globálny trh s umením by podľa aktuálnych odhadov mohol v roku 2025 dosiahnuť hranicu 70 miliárd dolárov v oficiálnych predajoch, no jeho reálna veľkosť bude pravdepodobne ešte vyššia. Postupne ho posilňujú najmä online platformy a trend spájania umenia s luxusným tovarom. „Mladí investori z radov mileniálov a generácie Z objavujú online platformy pre investovanie do umenia,“ uvádza Miroslav Turčín, wealth manager spoločnosti Wood & Company.
Napríklad Art Market Confidence Index (AMCI) vzrástol medziročne z 18 bodov na 45 bodov, čo signalizuje zvyšujúcu sa dôveru obchodníkov v budúci vývoj trhu s umením. Ďalší zaujímavý ukazovateľ, Art Price index 100, ktorý sa zameriava zameriava na kľúčových umelcov na trhu s umením, vykazoval v roku 2023 už 709 bodov, kým pred piatimi rokmi to bolo 480 bodov. Najvyššiu váhu v tomto indexe má Pablo Picasso (8,6 %) a nasleduje Jean-Michel Basquiat (4,4 %).
Hoci tradične dominujú investori z USA, Číny a Veľkej Británie, čoraz väčšiu pozornosť na seba strhávajú aj iné regióny. Rast trhu podporuje kombinácia nových predajných kanálov, aukcií, medzinárodných veľtrhov a zároveň rozvoj digitalizácie, ktorý sa zrýchlil počas pandémie Covid-19. Okrem diel renomovaných autorov sa do aukcií a ponúk čoraz častejšie dostávajú aj luxusné hodinky či kabelky.
„Ide o esenciu umenia, ktorá je večne lákavá pre mnohých investorov,“ vysvetľuje M. Turčín. Umelecké diela totiž nemajú vysokú koreláciu s tradičnými finančnými trhmi a môžu poslúžiť ako uchovávateľ hodnoty peňazí. Napriek nižšej likvidite predstavujú pre investorov zaujímavý potenciál dlhodobého zhodnotenia.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: