Na Slovensku sa postupne zvyšuje tlak na rozšírenie nabíjacích staníc pre elektrické kamióny, čo je súčasťou prechodu ku klimaticky neutrálnej doprave. Do roku 2028 by mali byť nabíjacie huby pre kamióny a autobusy rozmiestnené každých 120 km na hlavných cestách EÚ, s výkonom od 1 400 kW do 2 800 kW. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zdôrazňuje potrebu rýchleho budovania tejto infraštruktúry, aby slovenskí dopravcovia mohli začať využívať elektrické kamióny.


Prvá nabíjacia stanica pre kamióny bola nedávno spustená v Trnave. Napriek tomu však odborníci zostávajú skeptickí k úplnej elektrifikácii kamiónov na dlhé trasy. Ako alternatívu navrhujú využívanie syntetických palív, ako je HVO100, a väčších kamiónov, ktoré môžu výrazne znížiť emisie CO2 na prepravenú paletu.

V diskusii o ekologickejšej nákladnej doprave zaznieva aj potenciál vodíkového pohonu, no jeho rozšírenie brzdí nedostatok ekologickej elektriny na výrobu zeleného vodíka. Významnú úlohu by tiež mohla zohrávať modernizácia infraštruktúry a efektívnejšie využívanie väčších nákladných vozidiel, čo by mohlo znížiť emisie a zlepšiť efektivitu prepravy.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: