Zlodeji sa čoraz viac presúvajú do digitálneho sveta. V porovnaní s rokom 2021 sa v tomto roku počet nahlásených podvodov v Slovenskej sporiteľni zvýšil o 530 percent. Do konca roka pritom s určitosťou podvodov ešte pribudne.
„Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ vraví šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský.
Podvodníci si vyberajú obete naprieč sociálnym statusom a bydliskom. Neexistuje preto ideálna obeť. Môže sa ňou stať ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ tvrdí Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka.
Dokumentuje to aj na vlastnom príklade, keď chcela kúpiť topánky zo zahraničného e-shopu. „Stalo sa to aj mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop,“ hovorí Z. Juráneková.
Nielen finančné problémy
Online podvody majú podľa nej oveľa väčšie dopady, ako len finančné. „Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“ poukazuje odborníčka. Na banky sa podvedení klienti obracajú s vierou, že sa im podarí získať naspäť peniaze, na IPčko kvôli psychickým ťažkostiam.
Podvodníci využívajú najnovšie technológie vrátane vyhľadávačov. „Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií . To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí e na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby,“ vysvetľuje Z. Juráneková.
Zdatní sú aj v emocionálnych manipuláciách. Emócie sú totiž podľa nej dôležitým motorom správania, keďže u ľudí vytvárajú silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery. Snažia sa vytvoriť pocit naliehavosti a v takom prípade klienti strácajú schopnosť myslieť pokojne a racionálne.
Pomôcť môže poistenie
Najčastejšie sa dnes klienti bánk stretávajú s falošnými bankármi, podvodmi na bazároch a investičnými podvodmi. Väčšina z podvedených sa v prvom rade obracia na banku a políciu. Tí, ktorí sa nedokážu sami vyrovnať s psychickými následkami sa obracajú aj na odborníkov. „Z pohľadu online podvodov sa najčastejšie stretávame u dospelých ľudí s romantickým podvodníkmi (4,2 %), phisingom (2,2 %), smishingom (1,9 %) a camfectingom (1,1%),“ tvrdí Z. Juráneková.
Slovenská sporiteľňa preto spolu s poisťovňou Cardif ponúka od 20. novembra klientom poistenie zneužitia služieb. „Našich klientov vie tento typ poistenia ochrániť pri typických a zároveň najčastejších dôvodoch zneužitia, ktoré sa objavujú na Slovensku. Známe zneužitie elektronického alebo mobilného bankovníctva, platobnej karty, nedodaný tovar z online nákupov, dokonca chráni pred podvodmi pri nákupoch z bazáru ako napríklad Vinted alebo Bazoš a podobne,“ hovorí Klaudia Drábiková, šéfka klientskych potrieb v Slovenskej sporiteľni. Cena za toto poistenie je 1,49 eura mesačne a aktivovať ho možno v internetovom bankovníctve alebo v mobilnej aplikácii George.
Klientov banky často odškodnia aj bez toho, aby mali poistenie, ale len v prípade, že sami útočníkovi nepomohli. Ak niekomu prezradia PIN od platobnej karty alebo potvrdia SMS kódom podvodnú transakciu, nemôžu banku žiadať o to, aby im vrátila peniaze. Práve v takých prípadoch by im malo pomôcť poistenie.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: