Podľa aktuálnych správ zostane závod spoločnosti Volkswagen v Emdene na severozápade Nemecka zatvorený šesť týždňov, čo ovplyvní výrobu elektrických vozidiel (EV). Pracovníci na výrobnej linke EV budú mať predĺženú letnú dovolenku a jedna zmena bude na dva týždne zrušená v dôsledku zníženého dopytu po elektrických vozidlách v Emdene o 30%. Medzi modely, ktorých sa odstávka týka, patrí elektrické SUV ID.4 a pripravovaný elektrický sedan ID.7. Výroba modelov so spaľovacími motormi, ako je napríklad Passat, však bude pokračovať podľa plánu.

VW klesol odbyt elektromobilov o zásadných 30 %

Manfred Wulff, vedúci pracovnej rady závodu v Emdene, pre nemeckú tlačovú agentúru a Nordwest Zeitung uviedol, že v závode dôjde aj k zníženiu počtu zamestnancov. Približne 300 z 1 500 dočasných pracovníkov nebude mať v auguste 2023 predĺžené zmluvy. Tieto opatrenia naznačujú, že Volkswagen čelí vážnym problémom v dôsledku odbytovej krízy.

Dopyt po elektromobiloch Volkswagen klesol o 30 % oproti pôvodne plánovaným počtom vyrobených kusov. Potenciálni kupujúci elektromobilov prejavujú známky váhania, čo viedlo k odloženiu výroby modelu ID.7 z júla 2023 na neskorší termín v tomto roku.

Čínska konkurencia je zničujúca

Problémy Volkswagenu vyvolali obavy aj medzi investormi. Ťažkosti presahujú rámec domácej hospodárskej recesie, keďže konkurenti ako Tesla a kórejskí výrobcovia rýchlo napredujú na trhu s elektromobilmi. Okrem toho existujú obavy, že čínski výrobcovia môžu v budúcnosti prekonať Volkswagen. Panuje názor, že Volkswagen je spomedzi všetkých výrobcov najmenej inovatívny a hrozí mu strata zákazníkov. Konzervatívny prístup spoločnosti k elektromobilite nerieši skutočné otázky, ktoré majú zákazníci.

Napriek tomu, že Volkswagen oznámil významné investície do transformácie a renovácie závodu v Emdene pre elektromobily na platforme MEB, zdá sa, že tieto investície nemusia stačiť na to, aby konkurovali inovatívnejším ponukám na trhu. Zákazníci, ktorí hľadajú elektromobily, hľadajú špičkové inovácie a funkcie, ktoré by mali byť v tomto odvetví štandardom, ako napríklad domáce nabíjanie s kapacitou 22 kWh, sériové tepelné čerpadlá a nabíjanie jednosmerným prúdom s kapacitou aspoň 170 kWh vo všetkých modeloch.

Zníženie DPH firmu nespasí

Na kompenzáciu poklesu predaja vyzval minister hospodárstva spolkovej krajiny, Dolné Sasko, Olaf Lies na zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) a ďalšie stimuly pre elektrické vozidlá. Toto riešenie však môže mať len lokálny vplyv a nemusí úplne vyriešiť základné problémy.

Prepad odbytu v Číne

VW vyrobil od januára do mája tohto roka 97 000 batériových elektrických vozidiel, ale predal ich len 73 000. Predaj v Číne, ktorá je najväčším trhom spoločnosti a objemovo najväčším svetovým trhom s plug-in vozidlami, sa prepadol o 25 %.

Volkswagen sa nachádza v kritickej situácii a jeho schopnosť prispôsobiť sa a prekonať tieto výzvy zostáva neistá. Spoločnosť musí zatiaľ nájsť spôsoby, ako zvládnuť tieto vznikajúce problémy a prispôsobiť sa čoraz konkurenčnejšiemu trhu s elektromobilmi.

Hovorca VW pre denník Nordwest-Zeitung povedal: ,,Sme presvedčení, že využitie kapacity závodu Emdene sa opäť zvýši po uvedení modelu ID7 na trh koncom roka.“

Aký bude dopad na Slovensko?

Pokiaľ ide o výrobu na Slovensku, v súčasnosti neexistujú informácie, ktoré by naznačovali, že problémy, ktorým čelí nemecká pobočka, budú mať priamy vplyv na slovenskú výrobu. Vzhľadom na existujúce problémy je však nevyhnutné, aby sa slovenský závod zameral na efektívne riadenie a adaptabilitu na meniaci sa trh s cieľom udržať si konkurencieschopnosť. Volkswagen by mal investovať do inovácií a zlepšovať svoje výrobky, aby si udržal svoju pozíciu v odvetví elektrických vozidiel.

Ozios-Austera-Volkswagen ma problem s predajom elektromovilov. Dopad krizy moze pocitit aj Slovensko

Vývoj akcii spoločnosti VW v priebehu piatich rokov. Zdroj: tradingview.com

Úvod do roku 2021 predstavoval pre Volkswagen silný nárast na hodnote ich akcii a to konkrétne o takmer 70%. Aktuálne cena korektívne klesá pričom zachováva dlhodobý býčí trend a vytvára tak atraktívne investičné príležitosti pre investorov, ktorí akcie VW plánujú nakúpiť.

Komentár hlavného analytika Ozios Adama Austeru