Už viac ako mesiac sa mali po slovenských cestách pohybovať elektrokolobežky s povinným zmluvným poistením (PZP). To by bolo len za predpokladu, ak by poslanci schválili novelu zákona, ktorá sa mala od začiatku tohto roka prispôsobiť eurosmernici. Napriek tomu ju ministerstvo financií stále nepredložilo na rokovanie parlamentu. Pripomienkovanie legislatívy sa pritom skončilo už vlani v lete. Podľa súčasného stavu sa predpokladá, že povinnosť mať PZP na kolobežku bude nakoniec zavedená až v lete.

Už počas vlaňajška sa pri zavádzaní povinných poistiek na elektrokolobežky objavilo niekoľko problémov. Išlo napríklad o to, že nie sú centrálne evidované a nemajú žiadne evidenčné číslo. Tie nakoniec zrejme nebudú mať ani po zmene zákona. „E-kolobežky nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke ako klasické vozidlá a teda nepodliehajú ani prihláseniu do evidencie vozidiel,“ vraví hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Povinné poistenie sa bude týkať všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov v prípade, že ich konštrukčná rýchlosť presahuje 25 kilometrov za hodinu. Okrem toho sa nová povinnosť má týka aj majiteľov kolobežiek, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň vážia viac ako 25 kilogramov. Maximálna konštrukčná rýchlosť je rýchlosť, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu.

Podľa eurosmernice dostali výnimku z povinnosti len rýchle elektrobicykle, ale v niektorých štátoch táto povinnosť platiť bude. Má ísť napríklad o Nemecko a Francúzsko. Ministerstvo financií hovorí, že slovenská úprava nebude upravovať zvlášť jednotlivé typy elektrokolobežiek a elektrické bicykle. „Novela stanovuje len rýchlostné, respektíve váhové limity pre akékoľvek motorové vozidlo pre povinnosť uzavretia PZP,“ tvrdí tlačový odbor ministerstva financií.

PZP na kolobežku
PZP na kolobežku sa nebude týkať všetkých majiteľov elektrokolobežiek (Ilustrácia: DALL-E/PZP na kolobežku)

Vzniknúť by mohol register

Podľa ministerstva financií sa zavedenie PZP na kolobežku nedotkne veľkej skupiny ľudí. „Drvivá väčšina elektrických kolobežiek, ale aj iných podobných vozidiel má konštrukčnú rýchlosť práve maximálne 25 kilometrov za hodinu, takže nepredpokladáme zásadnejšiu zmenu v oblasti poisťovania takzvaných light vozidiel. Z pohľadu bežných elektrických kolobežiek sa ani po schválení v pravidlách nič meniť nebude. Majiteľom bežných elektrických kolobežiek nepribudnú ani žiadne nové povinnosti, keďže smernica jasne definuje pravidlá,“ uvádza tlačový odbor.

Na novú povinnosť sa pritom pripravujú aj poisťovne na slovenskom trhu. Generálny riaditeľ poisťovne Uniqa Rastislav Havran v rozhovore pre Finsider povedal, že poisťovňa najprv potrebuje poznať podmienky poistenia a všetky informácie. Ako upozornil, na Slovensku napríklad neexistuje žiaden register elektrických kolobežiek. „Preto je úplne kľúčové, aby vznikol. Keď odchádza kolobežka z obchodu a spĺňa parametre pre povinné poistenie, niekde musí byť informácia o tom, že táto kolobežka potrebuje povinné poistenie,“ tvrdí.

V návrhu ministerstva financií sa hovorí, že povinnú poistku bude musieť mať „samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom“. Výnimka sa podľa návrhu bude vzťahovať na invalidné vozíky, ktoré sú určené na používanie osobami s telesným postihnutím. Keďže sa nepovažujú za motorové vozidlá, nevzťahuje sa na ne ani povinnosť mať uzavreté poistenie zodpovednosti.

Novela zákona o PZP je už predložená na rokovanie legislatívnej rady, ktorá naposledy rokovala na konci januára tohto roka. Nie je tak jasné, kedy sa bude zaoberať týmto návrhom. Ministerstvo predpokladá, že zákon nadobudne účinnosť na začiatku júla tohto roka. Bude to ale záležať od vývoja legislatívneho procesu.

PZP na kolobežku
PZP na kolobežku by malo byť povinné tento rok v lete (Ilustračné foto: Freepik/PZP na kolobežku)

PZP na kolobežku si vyžiadal nárast škôd

PZP na kolobežku má byť zavedené v každom členskom štáte Európskej únie. Dôvodom je pribúdajúci počet nehôd a škôd, ktoré spôsobujú ich majitelia. Za posledných päť rokov počet nehôd desaťnásobne vzrástol. Medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke patria nárazy do zaparkovaných vozidiel na ulici. Výnimkou nie sú ani prípady nárazov do chodcov a úrazy. Nové nariadenie má zabezpečiť, aby poisťovne tieto škody preplácali. Eurosmernica bola prijatá ešte v roku 2021 a europarlament ju schválil vlani.

Ľudia, ktorí pravidelne jazdia na elektrickej kolobežke, mohli doteraz využiť aj iný poistný produkt. Ide o poistenie všeobecnej občianskej zodpovednosti. Poistka kryje len škodu, ktorá vznikla poškodenému, nie poistenému. Poistenie občianskej zodpovednosti je súčasťou poistenia domácnosti či nehnuteľnosti. V niektorých poisťovniach je toto krytie zodpovednosti automaticky súčasťou poistenia bývania, v iných je nutné si zodpovednosť pripoistiť. V prípade, že nehodu elektrokolobežky napríklad s chodcom na chodníku zavinil jej používateľ, za škodu, ktorá chodcovi vznikla, zodpovedá on. Rovnako tak v prípade, ak dôjde k zrážke s vozidlom a vinníkom nehody je vodič elektrickej kolobežky.

Objavil sa už aj prípad, kedy došlo k požiaru počas napájania elektrokolobežky a zadymeniu poschodovej budovy. Ak by to zavinil majiteľ elektrokolobežky, náklady na škody u susedov budú poisťovne žiadať od neho. Ak má uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu, ktoré je spravidla súčasťou poistenia nehnuteľnosti či domácnosti, vzniknuté škody poisťovňa kryje z tohto produktu.

Ľudia by mali podľa súčasných pravidiel jazdiť na elektrokolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze, aby na ňom neohrozovali peších. Na ceste zase musia dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky, rešpektovať značenie či svetelnú signalizáciu. Môžu tiež využívať aj cyklotrasu, ale rovnako platí, že nesmú ohrozovať cyklistov.