Trenčianski dopravní policajti boli ešte koncom augusta tohto roka privolaní k dopravnej nehode elektrokolobežky a chodkyne. Vodič kolobežky do nej narazil na jednej z ulíc v meste, keď prechádzala cez štvorprúdovú cestu mimo priechodu pre chodcov. Po náraze chodkyňa utrpela vážne zranenia, na následky ktorých v nemocnici zomrela. Kolobežkárovi bol navyše v dychu nameraný alkohol. Vec si prevzala polícia a začala trestné stíhanie, pričom nehoda sa ešte vyšetruje.

Podobné prípady sa v posledných rokoch stávajú v európskych mestách pomerne často. Aj kvôli množiacim sa nehodám ľudí na elektrokolobežke s chodcami či inými vozidlami bola prijatá eurosmernica, podľa ktorej budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek a segwayov povinné zmluvné poistenie (PZP). V slovenských podmienkach už návrh zákona prešiel pripomienkovým konaním, ktoré ministerstvo financií ešte vyhodnocuje.

Podľa eurosmernice by nové pravidlá mali platiť už od januára budúceho roka. To neznamená, že ho vláda a následne poslanci dovtedy aj stihnú schváliť. V minulosti sa už stalo, že eurosmernice neboli na Slovensku prijaté včas. Aj keby zákon platil už v súčasnosti, kolobežkárovi z Trenčína by to zrejme nepomohlo. Škody na majetku či zdraví, ktoré niekto spôsobí pod vplyvom alkoholu, poisťovňa síce môže preplatiť, ale peniaze zvyčajne následne vymáha od vinníka.

Existuje alternatíva

Ľudia, ktorí pravidelne jazdia na elektrickej kolobežke, môžu využiť aj iný poistný produkt. Senior analytik zo spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec vysvetľuje, že kolobežkári sa môžu chrániť pre prípad, že spôsobia pri svojej jazde škodu, poistením takzvanej všeobecnej občianskej zodpovednosti. „Toto poistenie chráni poisteného aj pre iné prípady, ktoré sa môžu stať pri bežnej činnosti v súkromnom živote. Ide napríklad o škodu pri poškodení tovaru v obchode alebo veci na návšteve, pri jazde na bicykli, kolobežke a podobne, pri lyžovaní a iných športoch alebo napríklad, aj keď nechtiac poistený narazí do iného človeka a ten sa zraní,“ vysvetľuje I. Kahanec.

Opäť platí, že kolobežkár nemôže byť pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok. V každom prípade musí ísť o neúmyselné konanie. Poistka navyše kryje len škodu, ktorá vznikla poškodenému, nie poistenému. Poistenie občianskej zodpovednosti je okrem toho len súčasťou poistenia domácnosti či nehnuteľnosti. V niektorých poisťovniach je toto krytie zodpovednosti podľa I. Kahanca automaticky súčasťou poistenia bývania, v iných je nutné si zodpovednosť pripoistiť.

Nehoda na elektrokolobežke
Nehoda na elektrokolobežke zatiaľ nie je krytá povinným zmluvným poistením (Ilustračné foto: Depositphotos)

Tento produkt pritom kryje jazdu na akejkoľvek kolobežke. Pripravované PZP sa bude vzťahovať len na elektrokolobežky s konštrukčnou rýchlosťou presahujúcou 25 kilometrov za hodinu. Povinná poistka sa okrem toho bude týka aj majiteľov kolobežiek, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň vážia viac ako 25 kilogramov. Maximálna konštrukčná rýchlosť je taká, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu. Podľa eurosmernice dostali výnimku z tejto povinnosti len rýchle elektrobicykle.

O škodách na zdraví rozhodujú súdy

Keď pri nehode s elektrokolobežkou vzniknú aj škody na zdraví, o ich výške podľa I. Kahanca spravidla rozhodnú súdy. „Výška škody závisí od viacerých faktorov, pri nehode na kolobežke okrem iného aj od toho, koho polícia určí ako vinníka. Aj preto odporúčame konzultovať situáciu s poisťovňou od začiatku a v prípade tej možnosti využiť aj právnu pomoc, ak ju má poistený pripoistenú. Kľúčové je napríklad aj to, aby poistený neuhrádzal poškodenému proaktívne peniaze,“ zdôrazňuje analytik.

Aj povinné poistenie pre kolobežky bude kryť presne takéto prípady škôd, ktoré spôsobia majitelia elektrokolobežiek. Krytie bude zahŕňať škody na majetku aj na zdraví. „Očakávame, že zavedenie poistenia pre e-kolobežky od januára budúceho roka prinesie zjednodušenie procesov pri náhrade škody a navyše prinesie aj vhodnejšiu výšku krytia. Niektoré poistenia občianskej zodpovednosti totiž nemusia poskytovať poistenému dostatočné krytie. Najmä staršie poistné produkty kryli škodu len do 15-tisíc až 20-tisíc eur, čo je najmä pri škode na zdraví nedostatočné,“ vysvetľuje I. Kahanec.

Odborníci a poisťovne na Slovensku sa zhodujú v tom, že zatiaľ najväčším problémom bude pri PZP na elektrokolobežky ich evidovanie. Nie sú centrálne registrované a nemajú žiadne evidenčné číslo. Návrh ministerstva financií navyše nehovorí nič o tom, že by sa to malo zmeniť. PZP na elektrokolobežky preto zrejme budú musieť uzatvárať ich majitelia alebo prevádzkovatelia. Identifikačnú úlohu môže spĺňať napríklad výrobné číslo, ktoré majú aj elektrické kolobežky.

Ľudia by mali podľa súčasných pravidiel jazdiť na elektrokolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze, aby na ňom neohrozovali peších. Na ceste zase musia dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky, rešpektovať značenie či svetelnú signalizáciu. Môžu tiež využívať cyklotrasu, ale aj tu platí, že nesmú ohrozovať cyklistov.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: