Sprostredkovatelia na Slovensku dostanú nového konkurenta. Expanziu na slovenský trh chystá najväčší český maklér Partners Financial Services. Na Slovensku bude pôsobiť pod značkou Simplea. Český Partners nie je so slovenskou spoločnosťou Partners Group SK majetkovo prepojený, dlhodobo však spolupracovali.


Simplea začiatkom augusta dostala od Národnej banky Slovenska povolenie na vykonávanie činnosti samostatného finančného agenta. Licenciu má pre všetkých šesť sektorov finančného sprostredkovania.

Nováčik na trhu plánuje rozvíjať úplne nový obchodný model. Po celom Slovensku chce otvoriť pobočky, ktoré budú prevádzkovať franšízanti. Podľa tlačovej správy budú prvotné náklady na franšízu asi 40-tisíc eur. Country manažér spoločnosti Partners Peter Michajlov pre Finsider povedal, že nepôjde o poplatok za licenciu, ale ide o predpokladaný náklad, s ktorým franšízant musí počítať pri fyzickej výstavbe pobočky ako takej. Konkrétna suma bude závisieť od toho, ako je dané miesto pripravené a koľko treba investovať do jeho prestavby. „My nemáme a neúčtujeme žiadne poplatky za predaj franšízovej licencie alebo fixné poplatky za jej následné využívanie. Franšízovú licenciu prideľujeme bezplatne,“ tvrdí P. Michajlov.

Simplea sa chce rýchlo dostať medzi najväčších

Podľa informácií Finsidera očakáva Simplea na Slovensku raketový rast. Partnerom, ktorí by mohli mať záujem o prevádzkovanie franšízy na stretnutiach prezentovala, že už v budúcom roku plánuje dosiahnuť obrat 7,6 milióna eur a v roku 2023 by to malo byť 16,3 milióna. V roku 2026 by chcela mať obrat 42 miliónov eur.

Ak by naozaj nová firma dokázala takto rýchlo rásť, už v roku 2023 by sa dostala medzi päť najväčších spoločností na trhu. Sprostredkovatelia, ktorých Finsider oslovil, tieto finančné ciele spochybňujú. Na Slovensku pôsobí veľké množstvo sprostredkovateľov a je ťažké sa tu presadiť. Zo spoločností, ktoré vznikli v posledných rokoch, nedokázala ani jedna rásť až takto rýchlo, ako plánuje Simplea, a to ani vtedy, ak ich zakladali ľudia, ktorí si so sebou priviedli množstvo ľudí z predchádzajúcich firiem, ktorí už mali skúsenosti so slovenským trhom.

Napríklad Brokeriu v roku 2016 zakladal bývalý riaditeľ spoločnosti Fincentrum Milan Repka. S ním do spoločnosti prišlo viacero ľudí z Fincentra. Vlani firma dosiahla tržby z predaja služieb na úrovni 16,7 milióna eur, vďaka čomu sa stala deviatym najväčším sprostredkovateľom na trhu. Simplea plánuje po rovnakom čase dosiahnuť na Slovensku celkové tržby vo výške 35,6 milióna eur.

Ak by Simplea chcelo rýchlo rásť, musela by prebrať skúsených ľudí od konkurencie, ktorí by sem prešli aj so svojim tímom. Najlepšie takých, ktorí by dokázali na novú firmu previesť aj svoj klientsky kmeň.

V prvom roku chce otvoriť 50 pobočiek po celom Slovensku

V súčasnosti Simplea hľadá na Slovensku desať takzvaných master franšízantov. P. Michajlov vraví, že už ich našli sedem. „Master franšízant je pre náš kľúčová pozícia, je to regionálny líder, ktorý vo zverenom regióne vyberá a riadi konkrétnu skupinu franšízantov a pomáha budovať a rozvíjať ich franšízové pobočky. Zodpovedá za kvalitu poskytovanej služby, kvalitu ľudí a obecne za dodržiavanie vysokých štandardov, ktoré na našich spolupracovníkov máme. Vždy je to konkrétny človek, podnikateľ, seniorný profesionál, pre ktorého je to full time práca,“ vysvetľuje.

Simplea by chcela počas prvého roku na Slovensku vybudovať 50 pobočiek. Nový sprostredkovať by mal v ostrej prevádzke začať fungovať v septembri. Na každej pobočke by malo byť päť zamestnancov.

Aj keď plánuje nový samostatný finančný agent otvárať pobočky, neznamená to, že bude čakať na to, že si klienti k nemu nájdu sami cestu. „Spoliehať sa na to, že klienti prídu tzv. z ulice, že uvidia reklamu, alebo pôjdu náhodou okolo a vstúpia do pobočky, nie je možné a nerobia to ani štandardné banky, alebo poisťovne, ktoré prevádzkujú siete kamenných pobočiek,“ vraví P. Michajlov. Rovnako ako ostatní sprostredkovatelia aj Simplea bude aktívne oslovovať potenciálnych klientov na základe referencií.

Od ostatných sprostredkovateľov, ktorí na Slovensku pôsobia, sa Simplea bude líšiť aj tým, že bude sprostredkúvať aj produkty viacerých vlastných finančných spoločností. Má vlastnú poisťovňu s názvom Simplea Pojišťovna, ktorá ponúka produkty životného poistenia. Jej investičná spoločnosť Partners Invest bude na Slovensku pôsobiť pod názvom Simplea Investície a ponúkne ETF a ESG fondy. Spoločnosť Trigea by zase mala ponúknuť retailový realitný fond, ktorý bude pre Slovákov v eurách.

Simplea bude mať vlastnú banku

Český Partners navyše intenzívne pracuje na projekte vlastnej banky. Tú by chcel spustiť v druhom štvrťroku budúceho roku, následne uvažuje aj o jej vstupe na slovenský trh. Podľa P. Michajlova plánuje nová banka priniesť klientom kompletnú ponuku produktov. Malo by ísť o účty, karty, sporenie ale aj úvery.

Produkty od vlastných spoločností, ktoré bude Simplea ponúkať, jej môžu skomplikovať vyjednávanie so slovenskými finančnými inštitúciami. Banky, poisťovne či investičné spoločnosti sa môžu zdráhať uzatvoriť s nováčikom zmluvu, pretože sa môžu obávať toho, že tento sprostredkovateľ by mohol zvýhodňovať vlastné spoločnosti a postupne do nich prenášať aj zmluvy z iných firiem.

Partners Group SK síce takisto prevádzkuje vlastnú investičnú spoločnosť a otvára aj vlastnú poisťovňu, no tieto spoločnosti založil až vtedy, keď patril k najväčším na trhu. Firma sa preto nemusela obávať toho, že by niektoré finančné inštitúcie s ňou nechceli uzatvoriť zmluvy.

V minulosti český Partners skúšal expandovať do Poľska. Tu sa im však nepodarilo preraziť a z trhu sa stiahol.

Ešte v roku 2014 partner spoločnosti Partners Financial Services Petr Borkovec v rozhovore pre portál Peníze.cz povedal, že expanziu na Slovensku neplánujú. „Máme dohodu, že Ján Müller (zakladateľ Partners Group SK) buduje Slovensko a my budujeme Česko. Dnes neplánujeme žiadne takéto aktivity,“ uviedol. Tvrdil, že Slovensko je „malý a veľmi konkurenčný trh a náklady na expanziu sú často takmer fixné.“

Partners Group SK vz. Partners Financial Services

  • Obe spoločnosti založili v roku 2007 bývalí vrcholoví predstavitelia OVB v Česku a na Slovensku. Dohodli sa na podobnom názve, aby mohli spolupracovať a spoločne vyjednávať s finančnými inštitúciami. Vstup na trh, ktorý ovládala jedna dominantná sprostredkovateľská firma, bol totiž veľmi ťažký. Predstavitelia oboch nových firiem sa preto rozhodli pre spoluprácu, aj keď neboli majetkovo prepojení.
  • O spolupráci svedčí aj podobné heslo. Partners Group SK sa donedávna prezentoval sloganom „Finančné služby inak“. Toto motto si požičal od českého Partnersu, ktorý má doteraz heslo „Finančné poradenstvo inak“.
  • V roku 2010 sa obe spoločnosti pokúšali o fúziu. Nedohodli sa však na tom, kto akú časť novej firmy bude vlastniť. Napriek tomu firmy Partners Group SK a Partners Financial Services spolupracovali aj naďalej až do minulého roku. „Dohodobo máme dohodu, že až príde čas, tak sa spojíme do jednej firmy. Dnes veľa spolupracujeme a máme priateľské vzťahy, aj štruktúry spolupracujú a inšpirujú sa,“ povedal v roku 2014 šéf Partners Financial Services Petr Borkovec pre Peníze.cz. Teraz český Partners prechádza od spolupráce ku konkurenčnému boju.