Na Slovensku jazdí množstvo áut bez povinného zmluvného poistenia. Porovnaním evidencie vozidiel s datábazou poistených áut zistíme, že bez poistky bolo na konci minulého roku približne 245-tisíc vozidiel. V skutočnosti ich môže byť pre chyby v evidencii o niečo menej.

Prečo sú nepoistené autá problém?

Ak niekto jazdí nepoisteným autom, riskuje, že v prípade dopravnej nehody bude musieť zaplatiť škodu z vlastných peňazí. Ak spôsobí nehodu, škodu za neho zaplatí Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) z garančného fondu. No následne bude túto škodu od neho vymáhať. Keďže SKP nevymôže všetky škody, skladajú sa na ne majitelia ostatných vozidiel, ktorí poctivo platia poistku. Do garančného fondu totiž musia povinne prispievať všetky poisťovne, ktoré majú v ponuke PZP. Vlani SKP zaplatila z garančného fondu škody za majiteľov nepoistených vozidiel vo výške viac ako päť miliónov eur.

Na vysoký počet nepoistených áut dopláca aj štát. Poisťovne totiž musia odvádzať osem percent z vybraného poistného na osobitný účet ministerstva vnútra. Ak by sa všetky vozidlá, ktorým dnes chýba PZP, poistili, ministerstvo vnútra by na odvode vybralo približne o dva milióny eur viac. Ak by bolo nepoistených vozidiel len 68-tisíc, aj tak by poisťovne štátu odviedli v porovnaní s dneškom navyše viac ako pol milióna eur ročne.

Primäť motoristov, aby poistili svoje autá, by sa dalo prísnejšou kontrolou. Okrem polície, ktorá pri dopravných kontrolách preveruje aj to, či má motorista povinné zmluvné poistenie alebo nie, poistky kontrolujú aj okresné úrady. Tie pravidelne dostávajú od SKP informácie o nepoistených vozidlách. A ich majiteľom by následne mali posielať pokuty.

Podľa zákona môže majiteľ nepoisteného auta dostať pokutu od 16,60 eura do 3 320 eur. Pri ukladaní pokuty majú úradníci prihliadať na závažnosť porušenia povinnosti a dĺžku trvania protiprávneho stavu.

Pokuta za chýbajúce PZP je veľmi vzácna

Napriek tomu, že úrady majú k dispozícii zoznamy nepoistených vozidiel, len malý zlomok ich majiteľov dostane pokutu. Oliver Borko zo spoločnosti EFIBA na podujatí SIBAF na základe údajov, ktoré mu poskytlo ministerstvo vnútra, zverejnil, že v roku 2020 dostalo pokutu len 4 739 motoristov. Rok predtým ich bolo 4 709.

Vlani celková suma vybraných pokút dosiahla 500 563 eur. To matematicky znamená, že priemerná výška pokuty na Slovensku bola necelých 106 eur. Rok predtým priemerná pokuta za chýbajúce PZP bola 93 eur.

Z čísel, ktoré ministerstvo vnútra poskytlo spoločnosti EFIBA, vyplýva, že v jednotlivých okresoch sa výrazne líši počet udelených pokút ako aj ich výška. Najviac pokút udelil vlani okresný úrad v Trenčíne, ktorý potrestal 308 majiteľov nepoistených vozidiel. Naproti tomu okresný úrad v inom krajskom meste – Nitre, udelil minulý rok 46 pokút. A napríklad v okrese Levice nebola vlani udelená ani jedna pokuta za chýbajúce PZP.

Ktoré okresné úrady v roku 2020 udelili najviac pokút

Okresný úradPočet udelených pokútCelková výška udelených pokút (€)Priemerná výška pokuty (€)
Trenčín30840 105130,21
Košice okolie2324 87121
Trnava20122 920114,03
Bratislava (I-V)18223 670130,05
Žiar nad Hronom17516 61594,94
Trebišov1545 09833,10
Malacky15233 706221,75
Veľký Krtíš14420 861144,87
Zvolen1446 02241,82
Bardejov14313 19692,28
Žilina14019 004135,74
Rožňava1358 61263,79
Senec12529 110232,88
Komárno12220 235165,86
Zdroj: EFIBA, Ministerstvo vnútra SR

Prečo nepokutujú všetkých?

Napriek tomu, že na Ústrednom portáli verejnej správy sa nachádza informácia o tom, že okresné úrady by mali dávať majiteľom nepoistených áut automaticky pokutu, v praxi sa to nedeje. Pri každej pokute musí okresný úrad viesť zdĺhavé správne konanie. A keďže okresné úrady sú rôzne vyťažené, líši sa aj ich schopnosť sankcionovať nepoistených motoristov.

V skutočnosti pravdepodobne veľa nepoistených áut stojí skôr niekde v garáži a na cesty sa dostanú len výnimočne. Keďže ich majitelia na nich nejazdia, neplatia ani poistku. Kto sa chce však vyhnúť plateniu poistného, musí najprv auto odhlásiť z evidencie. Bez toho nemôže prestať platiť poistku. Ak by s ním chcel neskôr znovu začať jazdiť, musí zaplatiť poplatok za prihlásenie.