Od augusta minulého roka na cestách pribudla nová skupina vozidiel, ktoré musia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Ide o elektrické vozidlá ako elektrokolobežky, elektrické golfové vozíky, trojkolky a štvorkolky, segwaye či hoverboardy. Povinnosť sa vzťahuje len na tie, ktoré spĺňajú váhové či rýchlostné limity. Ich konštrukčná rýchlosť musí presahovať 25 kilometrov za hodinu, alebo by malo vozidlo vážiť viac ako 25 kilogramov a dosahovať rýchlosť nad 14 kilometrov za hodinu.
Od leta pritom už poisťovne evidujú desiatky škôd, ktoré preplácali z povinných poistiek na elektrokolobežky. „V súvislosti s povinným poisťovaním e-kolobežiek evidujeme od augusta do zhruba 50 poistných udalostí, pri ktorých bola spôsobená škoda e-kolobežkou. Nedávno sme tiež riešili veľký požiar v dome, ktorý bol spôsobený počas nabíjania e-kolobežky v dome. Pri nabíjaní došlo k požiaru a následnému výbuchu, ktorý spôsobil rozsiahle poškodenie nehnuteľnosti – zničený nábytok, rozbité okná, zadymené steny aj poškodená omietka,“ uvádza hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Iné poisťovne zatiaľ podobné škody neriešili. „Aktuálne nebola poisťovni Pillow nahlásená žiadna škoda, ani na Slovensku a ani v Česku. Škody sa ale dejú, napríklad v Česku sa za prvé tri mesiace od účinnosti zákona (od začiatku apríla 2024) stalo 34 škôd s predpokladaným plnením 1,5 milióna českých korún (cca 60-tisíc eur),“ tvrdí spoluzakladateľ českej poisťovne Pillow Martin Podávka. Nové poistné udalosti od zavedenia PZP pre e-kolobežky zatiaľ neeviduje ani Uniqa. „Všeobecne ale platí, že patria medzi najčastejšie škody nárazy e-kolobežiek do motorových vozidiel stojacich na ulici. Výnimkou nie sú ani prípady kolízií s chodcami, tvoria však zatiaľ menšinu udalostí,“ tlmočí štatistiky poisťovne Uniqa jej hovorkyňa Beáta Lipšicová.
Správa o nehode na obyčajnom papieri
Nahlasovanie aj riešenie škody spôsobenej e-kolobežkou prebieha štandardne ako pri škodách na autách. Poškodený aj vinník nahlási škodu poisťovni, v ktorej majú uzatvorené PZP. Ak vznikne e-kolobežkou škoda na zdraví, treba zavolať na tiesňovú linku a správu polície potom priložiť k hláseniu poisťovni. Poisťovne odporúčajú urobiť si aj fotodokumentáciu. Nestačí si odfotiť len škodu, ale napríklad aj dopravné značky a všetko, čo s nehodou súvisí. Likvidátor potom overuje, kedy a kde sa nehoda stala, mieru zavinenia jednotlivých účastníkov a výšku spôsobenej škody. Tento postup je zhodný pre všetky vozidlá, ktoré majú zo zákona povinnosť uzavrieť povinné poistenie.
Dôležitou súčasťou nahlasovania nehody je správa o nehode, ktorá musí byť pri škode vyplnená a podpísaná účastníkmi nehody. Ide o štandardizovaný dokument, ktorý motoristi spravidla dostávajú spolu s potvrdením o uzatvorení povinnej poistky. Keď má niekto klasické motorové vozidlo, môže ho nechať jeho v úložnom priestore. Majiteľ elektrickej kolobežky či segwaya takúto možnosť zväčša nemá. B. Lipšicová hovorí, že kým vodiči áut musia mať toto tlačivo povinne pri sebe, kolobežkárom sa to len odporúča.
Ak napríklad kolobežka poškodí motorové vozidlo, minimálne vodič vozidla by mal mať pri sebe správu o nehode, ktorú spíše s kolobežkárom. Problém môže nastať v prípade, že škodu spôsobí kolobežkár inému kolobežkárovi či chodcovi.
M. Podávka hovorí, že priebeh nehody nemusia spísať na oficiálny dokument. „Nie je potrebné mať štandardizovaný formulár, záznam je možné vyplniť aj na papier a uviesť v ňom dôležité údaje. Hlavné je zhodnúť sa na vinníkovi a podpísať tento záver. Pri nehode s kolobežkou je väčšia pravdepodobnosť zranenia. V takom prípade je volaná polícia a namiesto záznamu o dopravnej nehode slúži protokol polície, ktorý opisuje nehodu oveľa podrobnejšie ako by boli schopní jej účastníci,“ tvrdí M. Podávka. Polícia sa volá k nehode aj v prípade, že sa účastníci nevedia dohodnúť na vine.
Poistenie elektrokolobežiek podľa váhy a rýchlosti
Povinné poistenie na nový druh vozidiel v súčasnosti predávajú štyri poisťovne – Uniqa, Generali, Allianz – Slovenská poisťovňa a Pillow. Povinnú poistku na elektrokolobežky chce predávať aj poisťovňa ČSOB. Naopak, poisťovne Kooperativa, Union, Wüstenrot či Komunálna poisťovňa potvrdili, že ho nebudú predávať. Je pritom zodpovednosťou majiteľa samotného e-vozidla skontrolovať si, či jeho vozidlo spĺňa stanovené parametre a potrebuje povinné poistenie.
Pri váhe sa berie do úvahy takzvaná prevádzková hmotnosť, čo je váha samotného elektrického vozidla bez vodiča. Poistku potrebujú vozidlá, ktoré majú viac ako 25 kilogramov. Zákon hovorí o konštrukčnej rýchlosti. Ide o takú, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu. Zároveň je to rýchlosť, pri ktorej sa elektrický motor automaticky vypne a nedokáže ju prekročiť. To znamená, že PZP nemusí mať elektrická kolobežka či iné elektrické vozidlo, ktoré nedokáže prekročiť rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, alebo 14 kilometrov za hodinu pri váhe nad 25 kilogramov. Musí tiež ísť o malé elektrické vozidlo s vlastným mechanickým pohonom. Povinnosť sa tak nevzťahuje napríklad na elektrobicykle, keďže elektrický pohon je pri nich doplnkový a jeho úlohou je len pomáhať pri šliapaní.
Keďže elektrokolobežky nemusia byť centrálne evidované, mohlo by od augusta pribudnúť množstvo majiteľov, ktorí si povinné poistenie jednoducho platiť nebudú. Pripustili to odborníci aj samotné poisťovne. Odhaduje sa, že v súčasnosti nemá povinné poistenie zhruba deväť percent evidovaných motorových vozidiel. Za jazdu bez poistky bude kolobežkárom hroziť pokuta od 50 eur do 5 000 eur. Majiteľ vozidla bez poistky, ktorý spôsobí niekomu škodu, bude spôsobené náklady platiť z vlastných peňazí. Škodu si od neho bude vymáhať Slovenská kancelária poisťovateľov.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: