Banky sa už dlhodobo snažia zo svojich pobočiek vytlačiť niektoré služby, ktoré môžu ich klienti jednoducho urobiť aj cez internetové bankovníctvo alebo mobilnú aplikáciu. Chcú takto šetriť administratívne náklady, ktoré si tieto úkony vyžadujú. Cieľom je aj zjednodušenie celého procesu pre klientov. Od návštevy pobočky ich tak odrádzajú napríklad poplatkami. Kým pri osobnej návšteve za niektoré služby zaplatia klienti aj desiatky eur, cez počítač či mobil si ich môžu vybaviť lacnejšie či zadarmo.

To, že väčšina bežných služieb je k dispozícii v internet bankingu, potvrdzuje aj Fio banka. „Medzi najbežnejšie služby, ktoré sú v rámci internetbankingu a smartbankingu bezplatné, avšak na pobočke spojené s poplatkom, patrí napríklad zmena limitu platobnej karty či podanie príkazu,“ uvádza hovorca Fio banky Jozef Daňo. VÚB banka zase uvádza, že zo štandardných a najčastejších operácií, ktoré sú pre klienta online zadarmo, patria prevody, nastavenie a zmena trvalých príkazov či zmeny limitov.

Špecifickejšie k tomu pristupuje mBank. „Umožňujeme, aby klient mohol v akomkoľvek distribučnom kanáli zadať svoju požiadavku a kdekoľvek ju dokončiť. A to úplne bez akéhokoľvek dodatočného poplatku. To znamená, že pobočka poskytujúca službu, o ktorú má klient záujem, neúčtuje zákazníkovi žiadne extra poplatky za využitie služby v danej pobočke,“ hovorí obchodný riaditeľ mBank Tomáš Reytt.

Bezplatné bankové služby z domu

Pobočkové poplatky za služby, ktoré sú napríklad cez internetové či mobilné bankovanie úplne zadarmo, pritom nie sú zanedbateľné. Ide napríklad o platobné príkazy. V Tatra banke sú pri realizácii v pobočke spoplatnené sumou desať eur. Pri platobnom príkaze to podobne platí napríklad aj v UniCredit Bank. Platobný príkaz zadaný online je zdarma. Poplatok za platobný príkaz podaný na pobočke v rámci tuzemska je sedem eur, SEPA platba bude klienta stáť desať eur.

Rovnako tak klienti Tatra banky môžu zadávať, meniť alebo zrušiť trvalý príkaz a súhlas so SEPA inkasom a mandátom v digitálnych kanáloch bez poplatku a v pobočke služba stojí tiež desať eur. Rozdiel je vidieť aj pri zmenách na platobných kartách. Napríklad zmena limitov na karte a vydanie náhradnej karty stoja tiež po desať eur, v digitálnych kanáloch sú tieto úkony zadarmo. Týka sa to aj zobrazenia PIN kódu, náhradného výpisu či úhrady dlžnej sumy na kreditnej karte.

O niečo lacnejšia je pri platobnom príkaze Fio banka. Za založenie trvalého príkazu alebo súhlasu s inkasom vykonávané na pobočke si účtuje dve eurá. Inak je založenie, zmena alebo zrušenie trvalého príkazu či inkasa zadarmo. Jej klienti sa ale nevyhnú poplatku na úrovni desať eur v prípade žiadosti o vrátenie inkasnej platby zaslanej cez SEPA, či pri posúdení žiadosti o aktívne SEPA inkaso.

Bezplatné bankové služby
Ilustračné foto: Depositphotos

Lacnejšie cez online bankovníctvo

Banky ponúkajú aj také služby, ktoré cez internet či mobil nie sú zadarmo, ale na druhej strane oveľa lacnejšie ako v pobočke. Príkladom je cenník Slovenskej sporiteľne. Za urgentný prevod si cez elektronické služby banka účtuje 15 eur, no v pobočke klient zaplatí 40 eur. Realizácia jednorazového platobného príkazu na úhradu či prevodu v rámci bankovej skupiny Erste, do ktorej patrí aj Slovenská sporiteľňa, v pobočke stojí osem eur. Elektronickou cestou klient zaplatí 0,22 eura.

Urgentné prevody v rámci VÚB sú napríklad v pobočke spoplatnené sumou desať eur, ale ak sú zadané elektronicky, klient tejto banky zaplatí len 0,25 eura. Zmena a zrušenie trvalého príkazu či automatického prevodu stojí v pobočke desať eur. Keď si chce niekto túto službu vo VÚB vybaviť elektronicky, zaplatí 0,50 eura. Rovnaké sumy platia napríklad aj pre zmenu či zrušenie autorizácie na SEPA inkaso s limitom len v eurách.

V internetovom a mobilnom bankovníctve má niektoré služby lacnejšie ako v pobočke aj ČSOB. Platí to napríklad pri platbe odoslanej do zahraničia. Klient v pobočke zaplatí jedno percento z odosielanej sumy, avšak minimálne 30 eur a maximálne sto eur. Keď to urobí elektronicky, zaplatí 0,50 percenta z odosielanej sumy, no minimálne 15 eur a maximálne 50 eur. Veľký rozdiel je aj pri urgentnej platbe v eurách do iných bánk v rámci Slovenska. V pobočke táto operácia stojí 80 eur, no v internet bankingu si banka účtuje len 20 eur.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: