Bratislavský závod Volkswagen Slovakia je jediným automobilovým závodom na svete, ktorý pod jednou strechou vyrába vozidlá hneď štyroch rôznych značiek. Sortiment siaha od veľkých modelov ako Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Q8, Porsche Cayenne a Cayenne Coupé, cez kompaktné SUV ŠKODA KAROQ až po malý Volkswagen up! so spaľovacím motorom aj v plne elektrickej verzii. Koncern vyrába veľké SUV výhradne v Bratislave a celkovo vyše 99 % produkcie slovenského závodu ide na export, a to do podľa veľkosti tržieb v poradí Čína, USA a Nemecko. Investície do slovenského závodu v roku 2022 dosiahli 345 miliónov eur a celkovo za vyše tridsať rokov Volkswagenu na Slovensku už presiahli hranicu 5 miliárd eur. Volkswagen tak na Slovensku patrí medzi absolútne najväčších investorov. A aj na úspechu slovenského závodu stavia nemecký koncern svoje plány pre budúcnosť.
Lepšie čísla napriek vojne na Ukrajine
Slovenský závod má s aktuálnym výrobným plánom a aj avizovanými projektmi pevnú rolu v celkovej transformácii koncernu na elektromobilitu. A treba povedať, že svojimi výsledkami pomáha koncernu, aby túto dôležitú zmenu zvládol.
Problémom slovenského závodu – podobne ako všetkých výrobných fabrík v regióne – je pretrvávajúci nedostatok polovodičov, ku ktorému prispel ozbrojený konflikt na Ukrajine. Ruská vojenská invázia spôsobila nielen narušenie dodávateľského reťazca VW a mnohé obmedzenia výroby, ale narušila aj globálne energetické trhy a spôsobila najväčší nárast cien energií za posledné desaťročia.
Napriek uvedeným udalostiam dosiahol bratislavský závod VW ešte lepšie hospodárske výsledky ako v roku 2021. A aj keď medziročne vyrobil celkovo menej áut a k tomu ukončil výroby prevodoviek, obrat aj zisk spoločnosti sa mierne zvýšili. Dôvodom je ďalšia optimalizácia nákladových štruktúr, ako aj súčasná modelová štruktúra vyrábaných vozidiel v rámci bratislavského portfólia. A aj napriek mimoriadne ťažkým podmienkam idú prípravy v Bratislave na plánovanú sériovú výrobu modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb podľa plánu.
Dokáže Volkswagen predbehnúť Teslu?
Volkswagen má silné záväzky v oblasti výskumu a vývoja, čo je z hľadiska dobiehania konkurencie v elektromobilite výrazným plusom, na druhej strane však predstavuje výzvu z hľadiska vysokých nákladov.
Celosvetová produkcia koncernu VW vo fiškálnom roku 2022 vzrástla o 5,2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 8,72 miliónov vyrobených vozidiel. Produktivita sa medziročne taktiež zvýšila o 1,2 %. Okrem toho je nemecká automobilka na dobrej ceste predbehnúť v roku 2024 v objeme batériových elektrických vozidiel (BEV) americkú Teslu, keďže celosvetový dopyt po BEV sa má do roku 2025 viac ako zdvojnásobiť.
VW v stratégii hovorí, že chce počas ďalších piatich rokov investovať 180 miliárd eur do elektromobility vrátane výroby batérií a surovín, pričom sa snaží znížiť náklady na výrobu batériových áut a predbehnúť Teslu a ďalších konkurentov zvýšením svojho podielu na trhu.
Kvalita si žiada veľké investície
Ako ukazujú aktuálne výsledky aj načrtnutá stratégia, Volkswagen musí neustále investovať veľké množstvo peňazí, aby zostal konkurencieschopný. Financie vo vývoji smerujú najmä do elektrických vozidiel a oblastí autonómneho riadenia.
Volkswagen súčasne identifikoval najvýznamnejšie riziká v rámci svojho QRP procesu (Quarterly Risk Process) najmä v nestálych obstarávacích trhoch, predovšetkým v súvislosti s dostupnosťou polovodičov, ako aj v kybernetickej bezpečnosti a nových regulačných požiadavkách na IT a v oblasti kvality.
Vedenie spoločnosti priznáva, že dopyt po zdrojoch, možné špekulácie na tomto trhu a súčasný trend v podobe rastúceho podielu elektrifikovaných vozidiel môžu ovplyvniť dostupnosť a ceny niektorých surovín. Volkswagen podľa vlastných slov monitoruje trendy v oblasti surovín a dopytu, aby dokázal v prípade potenciálnych „lievikov“ podniknúť potrebné kroky už v počiatočnom štádiu problému.
Vývoj ceny akcií spoločnosti Volkswagen za posledných 5 rokov. Zdroj: Tradingview.com
Výhľad Volkswagenu je pomerne optimistický
Volkswagen je známy svojou pozoruhodnou kvalitou predpredajných a popredajných služieb, ktoré sú jedným z jeho hlavných konkurenčných výhod. K tejto tradičnej výhode však bude musieť pridať aj výrazný pokrok v oblasti elektromobility, ak chce držať krok s tvrdou konkurenciou zo strany americkej Tesly a čínskych značiek Nio a BYD. Výsledky za mimoriadne náročné uplynulé obdobie však ukazujú, že Volkswagen má potrebné know-how a stratégiu, ako uspieť v globálnej konkurencii. Nemecká automobilka si preto do budúcnosti udržuje pozitívny výhľad.
Komentár hlavného analytika Ozios Adama Austeru