Januárové maloobchodné tržby ukázali, že sa nákupy spotrebiteľov vrátili k medziročnému rastu (hoci v porovnaní s nižším levelom) po dlhom období útlmu. Jednou z najzaujímavejších informácii však bolo, že hlavným ťahúňom rastu bol maloobchod mimo predajní a stánkov, ktorý zahŕňa zásielkový a online predaj. Medziročný rast na úrovni takmer tridsiatich percent bol dokonca vyšší než sme zaznamenávali počas „zlatého obdobia e-shopov“ – pandémie koronavírusu.   

Práve pandémia totiž bola významným impulzom, keď museli spotrebitelia v dôsledku šíriacej sa nákazy a prijímaných reštrikcií hľadať iné spôsoby nakupovania niektorých tovarov a služieb, čo viedlo k citeľnému rozmachu online nakupovania. Obchodníci tak boli motivovaní zlepšovať svoje služby, zrýchľovať a vylaďovať procesy, inovovať spôsoby doručenia či komunikácie so zákazníkmi – jednoducho zlepšovať zákaznícky zážitok. Efekt týchto krokov však nie je obmedzený len na obdobie pandémie, z týchto zlepšení profitujú obchodníci dodnes. Dôležitým krokom bolo tiež rozšírenie dostupnosti prostredníctvom odberných miest aj v menších mestách a obciach, napríklad prostredníctvom samoobslužných boxov.

Pred nejakým časom, pri prvom odznievaní pandémie, sme sa v našich reportoch zamýšľali nad tým, aký dopad bude mať ústup koronavírusu na nákupné zvyklosti a či sa spotrebitelia vrátia naplno do kamenných predajní. Dnes však už môžeme konštatovať, že sa online nakupovanie stalo dôležitou súčasťou nákupného správania a jeho obľuba u spotrebiteľov rastie. Svedčí o tom nielen januárový výkon zásielkového a online predaja, ale aj naše bankové dáta.

V januári tohto roka bolo až 15 % platieb debetnými kartami uskutočnených na internete, pričom tento podiel kontinuálne rastie. Ešte v roku 2019 to bolo v priemere menej než 9 %, v čase vrcholu pandémie (rok 2020) sa mesačný priemer dostal cez 13 %. Dáta Eurostatu z roku 2023 dokonca ukazujú, že takmer 15 % Slovákov nakupovalo na internete za posledné tri mesiace viac než 10-krát, čo je o päť percentuálnych bodov viac než priemer EÚ. Podiel takýchto spotrebiteľov, ktorí nákupy na internete využívajú často, za posledné tri roky vzrástol na Slovensku o viac než 12 percentuálnych bodov.

Pohľad na jednotlivé produktové kategórie nám ukazuje, že internetové nakupovanie je zdrojom širokého portfólia produktov a služieb. Až 47% Slovákov nakupuje cez internet oblečenie, topánky a doplnky, necelých 31 % rieši cez internet internetové a mobilné služby, viac než pätina aj účty za energie či odpad.

Slováci si online nakupovanie obľúbili
Pozn.: Platby debetnými kartami klientami Slovenskej sporiteľne, Zdroj: Slovenská sporiteľňa

Vzhľadom na rastúce využívanie internetu vo všetkých vekových kategóriách, zlepšovanie digitálnych zručností, ale aj vyššiu dostupnosť zásielkových služieb nie je nárast online nákupov prekvapením. Dáta nám však naznačujú, že ide o rastúci trend, ktorý ma potenciál naďalej pokračovať. Pozitívne signály vysielajú aj nové technológie (napr. využívanie dronov, AI, 3D sveta) v predaji na diaľku, ktoré budú zážitok z nakupovania ešte viac zlepšovať. Na druhej strane však online nakupovanie rozširuje konkurenciu až na úroveň globálneho trhu a otvára nielen príležitosti, ale aj hrozby (napr. nárast podvodov na internete). Pre časť spotrebiteľov môže byť takáto negatívna skúsenosť na dlhú dobu posledným nákupom cez internet, preto je aj z pohľadu e-shopov dôležité šíriť osvetu v tejto oblasti.

Matej Horňák, makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne