Počet pobočiek bánk na Slovensku naďalej klesá. Na konci minulého roku mali klienti k dispozícii 984 obchodných miest. Prvýkrát tak ich počet klesol pod tisíc. Kým medziročne na Slovensku sa počet bankových pobočiek znížil o 90, v porovnaní s rokom 2016, keď počet pobočiek dosiahol vrchol, ich ubudlo až 309. Vyplýva to z údajov Národnej banky Slovenska.


Vlaňajšok bol pri znižovaní počtu klientskych pracovísk mimoriadny. Doteraz nikdy počas jedného roku banky nezatvorili také veľké množstvo pobočiek. Podpísalo sa pod to predovšetkým spojenie OTP Banky s ČSOB. Na konci roku 2020 mala ČSOB 126 pobočiek a OTP ďalších 68 pobočiek, čo je spolu 194 klientskych pracovísk. Na konci roku 2021, teda po zlúčení oboch bánk, zostalo ČSOB z tohto počtu 132 pobočiek. To znamená, že po spojení OTP s ČSOB zaniklo 62 klientskych pracovísk.

„Po zlúčení oboch bánk došlo k duplicite vo väčšine prípadov pobočiek, preto sa v takýchto prípadoch často zlučovali dve do jednej. Zlučovaniu predchádzali dôkladné analýzy, aby nedošlo k zníženiu dostupnosti pobočiek a služieb pre klientov a klientky banky. Zároveň sme navýšili počet zamestnancov a zamestnankýň zostávajúcich pobočiek, nakoľko logicky, väčší počet klientov si vyžaduje aj väčší počet klientskych poradcov,“ vraví hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.

Ak by si ČSOB ponechala aj po spojení s OTP všetky pobočky, mala by druhý najvyšší počet pracovísk zo všetkých bánk na Slovensku. Najviac pobočiek má naďalej Slovenská sporiteľňa. Tá na konči minulého roku mala presne 200 pobočiek. Je to o šesť menej ako pred rokom. Najviac pobočiek mala pritom sporiteľňa v roku 2010, keď disponovala 311 obchodnými miestami.

Za sporiteľňou nasleduje VÚB banka, ktorá má 179 pobočiek. Tá vlani zatvorila 18 svojich pobočiek. Vo veľkom vlani rušila pobočky aj Tatra banka. Z pôvodných 96 pobočiek sa dostala na 80. Okrem vlastných pobočiek pod Tatra banku spadá aj ďalších 62 pracovísk Raiffeisen Banky.

Za zatváranie pobočiek môže šetrenie aj digitalizácia

Banky sa už niekoľko rokov snažia naučiť klientov, aby do pobočiek chodili čo najmenej. Túto snahu vidno takmer pri každej zmene cenníkov. Finančné domy neustále zvyšujú poplatky za služby v pobočkách, ktoré možno zadarmo uskutočniť cez internet banking alebo bankomat. Klienti si tak musia čoraz viac priplácať za zadávanie prevodných príkazov v pobočkách či za vklady a výbery hotovosti.

Finančné inštitúcie sa snažia, aby si pobočky na seba dokázali zarobiť. Preto sa sústreďujú predovšetkým na predaj zložitejších produktov a na poradenstvo. Navyše pre rast platov sa prevádzka pobočiek v posledných rokoch predražila. Banky sú tak nútené šetriť a zatvárajú nerentabilné pobočky.

Bankám výrazne v tomto pomohla aj koronakríza. Zo dňa na deň boli nútení začať používal internetové bankovníctvo aj tí ľudia, ktorí ho dovtedy odmietali. Pre banky sa tak otvorila cesta k ďalšiemu uzatváraniu pobočiek.

Aby sa banky mohli postupne zbavovať pobočiek, sú nútené investovať do digitalizácie. Čoraz viac bánk umožňuje otvárať účty cez internet a do svojich bankových aplikácií pridáva nové a nové produkty. Klienti tak môžu investovať, uzatvárať poistenie, získať spotrebný úver ale aj kúpiť si lístok na MHD.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému:

(Inzercia)